Twee dagen mogen test stromeren op een ST1X

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Heb de afgelopen dagen twee dagen lang mogen test Stromeren op een ST1X en ja het is me nogal bevallen, wat een beesten die Stromers (of toch dat ene model waar ik heb op mogen rijden al zeker :mrgreen: ).

Ik heb enkele dingen opgeschreven en ik dacht ik zet het even op het forum misschien passeert er wel iemand die iets aan de bevindingen heeft of kan iemand me wat meer inzicht in sommige punten geven.

Toen ik hem kreeg was de torque sensor en de remming beide maximaal ingesteld, heb voor ik vertrok die eerste maar eens gekalibreerd om zeker te zijn.

Motor:
Hij was pittig maar voor mij mag het gerust net nog iets meer zijn in optrekken vanuit stilstand of gewoon weg accelereren, heb em eigenlijk steeds op stand 3 gebruikt en ben aan de overige twee standen eigenlijk niet aangeweest en heb nooit het gevoel gehad dat ik te veel power kreeg.

Wat ik wel heb gevoeld op dag 1 was het haperen of zoeken van de motor (kan het niet beter beschrijven maar komt geregeld wel eens terug op het forum). Soms had ik het gevoel dat de ondersteuning dan even weg was en even later me weer terug duwde. Heb dit uiteindelijk volledig weg gekregen (of toch merkbaar minder) door wat met de torque sensor te spelen en hem iets minder gevoelig in te stellen rond de 70%.

Heb verschillende hellingen gedaan waarbij mijn cheapo 25km/u bike door de knieën gaat en van de stromer mag ik gerust zeggen dat ik hem niet heb voelen werken (mijn cheapo bike hoor je de motor echt afzien).

Snelheid:
Ongelooflijk, speed is echt speed, ik doe mijn woon werk normaal op een dik halfuur en nu kan ik het op een dik kwartier doen :shock: . Mijn route kan ik 70% veilig voluit rijden dus dit helpt natuurlijk ook.

Ikzelf had geen moeite om op langerekte stukken de ST1X boven de 45 te houden al geef ik toe dat ik dan wel goed aan het meewerken was maar niet zo hard dat ik het niet kon volhouden.

Op het einde van de twee dagen had ik een gemiddelde van om en bij de 33km/u op 100Km en daar zitten er een 20tal van de schoonvader bij die niet voluit durfde gaan :mrgreen: .

Remmen:
Het enige wat ik hier kan op aanmerken is dat ik denk de achterrem een piepend geluid maakt maar dit kan aan vanalles liggen, moest het mijn fiets zijn zou het mij storen.

Kwa remkracht was dit voor mij ruim voldoende, het is duidelijk dat de remmen genoeg in hun mars hebben om de fiets snel tot stilstand te brengen.

Ik merkte heel snel dat ik handig gebruikt maakte van de motorrem waarbij ik eigenlijk de achterrem stilletjes bediende en de motor het werk liet doen, hij stond maximaal ingesteld en dit werkte voor mij perfect, enkel bij het tot stilstand komen en een obstakel dat opdook trok ik door tot de echte remming.

Shifters:
Weet niet of dit nu mijn gevoel was (ik denk het wel) maar vond ze op mijn testfiets niet super geplaatst, heb relatief kleine handen en vond dat ik soms nogal mijn vingers moest uitrekken en mijn hand standaard ver naar links op de handlebar moest plaatsen om ze makkelijk te kunnen bedienen, heb er nu niet naar gekeken maar vermoet dat dit iets met de plaatsing zal geweest zijn.

De fiets schakelde wel super smooth, ook hier geen bemerkingen.

Batterij:
De fiets was voorzien van de 813Wh batterij en heb hier op dag twee 50km op stand 3 mee gedaan en heb hem afgegeven met nog 27% over, de site van stromer geeft als laagste getal 50km aan op de site dus hoe dit dan kan weet ik ook niet, een groot deel van de rit heb ik ook nog eens tegen de wind gefietst dus if anything had ik toch verwacht dat dit lager ging uitkomen maar :cool2: dus voor de stromer (misschien dat iemand hier wel weet hoe dat kan).

Comfort:
Met een dingetje wringt het toch een beetje voor mij, comfortabel was hij allerminst. De banden stonden wel beenhard dus dit gaat dit ook niet ten goede zijn gekomen maar de schokken die ik met mijn lichaam heb opgevangen voel ik vandaag nog :shock: .

Een geveerde stuur en zadelpen alsook een ander zadel denk ik toch standaard mee te bestellen bij aankoop.

Na de testrit terug gewisseld naar mijn oude ebike type herenfiets en het was alsof ik thuis in de zetel ging zitten, letterlijk zo voelde het aan :D.

Dit is dus wel op te lossen met bovenstaande dingen en zijn geen dealbreakers voor mij, vermoed dat een lagere bandendruk hier ook al gaat helpen.

Conclusie:
Ben er helemaal van overtuigd dat het een stromer zal worden al weet ik niet meer of het een ST1X zal zijn, de twee enige puntjes die ik echt heb dat het een beetje pittiger mag zijn en beetje meer comfort zitten eigenlijk in de ST2 onder de vorm van de iets krachtigere motor en de carbonnen vork. denk dat ik eerder naar daar zit te kijken nu in combinatie met een geveerde zadelpen en ander zadel.


Zo dat was het zo een beetje :mrgreen: , super tijd gehad op de stromer en heel spijtig dat hij alweer weg is en dat ik nog een tijdje op het nieuwe model ga moeten wachten :D .
IMG_4390.JPG
IMG_4390.JPG (4.06 MiB) 5113 keer bekeken
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

De torque sensor op 100% is volgens mij ook niet zo een goed idee als je een “natuurlijk” fietsgevoel wil. De fabrieksinstelling zou rond de 50 liggen.
Voor de vinnigheid hangt het ook voor een stuk ervan af in welke versnelling je vertrekt. 11de gaat zeker, maar lager, bv 8ste is vlotter.
Ik ben omgeschakeld vaneen ST1X naar een ST2. Subjectief krijg ik een beetje het gevoel dat de ST1X dezelfde performance heeft in stand 3 dan de ST1X in stand 2 alles op 80% . Dus de ST2 is merkbaar pittiger, maar of dat 1000 euro.waard is moet je zelf uitmaken.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooie review Zebbernaut! Die twee testdagen gaan jou duidelijk goed helpen bij het maken van een weloverwogen keuze.
Zebbernaut schreef: 12 okt 2017, 13:26 Hij was pittig maar voor mij mag het gerust net nog iets meer zijn in optrekken vanuit stilstand of gewoon weg accelereren, heb em eigenlijk steeds op stand 3 gebruikt en ben aan de overige twee standen eigenlijk niet aangeweest en heb nooit het gevoel gehad dat ik te veel power kreeg.
Heb je wel altijd teruggeschakeld bij afremmen voor bijvoorbeeld een bocht of een verkeerslicht? Op het grootste verzet kan ik me wel voorstellen dat je misschien wat "mist". Je rijdt dan niet alleen op een te groot verzet, wat je bij alle fietsen merkt, maar ook zal de trapsensor de motor minder alert laten reageren.
Zebbernaut schreef: 12 okt 2017, 13:26 Wat ik wel heb gevoeld op dag 1 was het haperen of zoeken van de motor (kan het niet beter beschrijven maar komt geregeld wel eens terug op het forum). Soms had ik het gevoel dat de ondersteuning dan even weg was en even later me weer terug duwde. Heb dit uiteindelijk volledig weg gekregen (of toch merkbaar minder) door wat met de torque sensor te spelen en hem iets minder gevoelig in te stellen rond de 70%.
Heeft inderdaad meestal met de instelling van de torque sensor te maken. Ook kan het zijn dat deze ST1 X een oudere firmware heeft. De nieuwste firmware gaat vrijwel volledig over de torque sensor, en daarmee is dit probleem bij volgens mij iedere ST1 X rijder verdwenen.
Zebbernaut schreef: 12 okt 2017, 13:26 Het enige wat ik hier kan op aanmerken is dat ik denk de achterrem een piepend geluid maakt maar dit kan aan vanalles liggen, moest het mijn fiets zijn zou het mij storen.
Helaas, dit komt voor bij alle ST1 X-en. Bij regen gaan beide remmen piepen. Hier is weinig aan te doen. Bij de Magura remmen van de ST2/ST2 S kunnen de standaard remblokjes nog worden vervangen door Swiss Stop blokjes. Dat vermindert het iets, maar het verdwijnt nooit helemaal. Bij de Tektro remmen van de ST1 X heeft volgens mij nog niemand andere passende blokjes gevonden.
Zebbernaut schreef: 12 okt 2017, 13:26 De fiets was voorzien van de 813Wh batterij en heb hier op dag twee 50km op stand 3 mee gedaan en heb hem afgegeven met nog 27% over, de site van stromer geeft als laagste getal 50km aan op de site dus hoe dit dan kan weet ik ook niet, een groot deel van de rit heb ik ook nog eens tegen de wind gefietst dus if anything had ik toch verwacht dat dit lager ging uitkomen maar :cool2: dus voor de stromer (misschien dat iemand hier wel weet hoe dat kan).
Stromer geeft bij de laagste afstand de afstand onder de minst optimale omstandigheden (zoals ze dit ook bij de hoogste opgegeven actieradius doen, waardoor zo ongeveer niemand die haalt). Wind is in Nederland de grootste actieradius-vreter, bergen komen daar in het buitenland nog bij. Vanaf windkracht 4 tegen ga je serieus inleveren op je actieradius. En zodra het gaat vriezen gaat er ook nog wat vanaf.
Zebbernaut schreef: 12 okt 2017, 13:26 Met een dingetje wringt het toch een beetje voor mij, comfortabel was hij allerminst. De banden stonden wel beenhard dus dit gaat dit ook niet ten goede zijn gekomen maar de schokken die ik met mijn lichaam heb opgevangen voel ik vandaag nog :shock: .

Een geveerde stuur en zadelpen alsook een ander zadel denk ik toch standaard mee te bestellen bij aankoop.
Inderdaad: beginnen met lagere bandendruk en daarna die twee veringen overwegen. Ik zie op de foto trouwens niet het originele ST1 X zadel, dus die zou je ook nog kunnen testen.

Heel veel succes met nadenken en sparen en wachten! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 12 okt 2017, 17:51 Heb je wel altijd teruggeschakeld bij afremmen voor bijvoorbeeld een bocht of een verkeerslicht? Op het grootste verzet kan ik me wel voorstellen dat je misschien wat "mist". Je rijdt dan niet alleen op een te groot verzet, wat je bij alle fietsen merkt, maar ook de trapsensor zal de motor minder alert reageren. Misschien iets om nog eens goed te testen een keer.
Heb ik wel gedaan ja, mijn gewone ebike heeft ook een gewone dereailleur waarbij ik dit moet doen of de motor heeft ook problemen dus dit zit er wel wat "ingebakken"
Stromeur schreef: 12 okt 2017, 17:51 Heeft inderdaad meestal met de instelling van de torque sensor te maken. Ook kan het zijn dat deze ST1 X een oudere firmware heeft. De nieuwste firmware gaat vrijwel volledig over de torque sensor, en daarmee is dit probleem bij volgens mij iedere ST1 X rijder verdwenen.
was firmware V3.4.0.2.5267 geen idee of dit de laatste is
Stromeur schreef: 12 okt 2017, 17:51 Heel veel succes met nadenken en sparen en wachten! :cool2:
Zal ik nodig hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is een nieuwere firmware voor de ST1 X: 3.4.1.4.5413.

Als je schakelgedrag oké is, dan misschien inderdaad ook eens een ST2 testen. Je voelt wel degelijk verschil in de motorkracht, al moet ik zeggen dat ik de ST1 X motor echt uitstekend vind, qua power en gedrag. Verder helemaal eens met Alex.slaets: de ST2 kost een bak meer geld. Je kunt alleen zelf bepalen of dit het je waard is.

(En om je nog wat gekker te maken: de ST2 S: helemáál geweldig! En dan heb ik het nog niet eens over de hooggespannen verwachtingen van de ST5.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Goed nieuws dames en heren, ik heb mezelf net een Stromer ST2 LTD gekocht met een 983Wh batterij en enkel voorblad voor de mooie prijs van 5850 Eurotjes.

Ik had nog niet gehoord van de editie met enkel voorblad maar dit beviel me heel goed bij de ST1X dus ik was super tevreden :cool2: .

Wat denken jullie? goede deal?
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Dat geloof ik, dat is dus exact voor de prijs van een ST1X met opleg naar 983.
Ik zie dat je ook van Mechelen bent.
Ik kende dat model trouwens niet.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik kende het ook niet dus heb even dubbel nagevraagd ik dacht eerst dat het hier over de Solar Impulse ging maar ze verzekerden mij dat het een ST2 was Charcoal met 983Wh nieuw met enkel voorblad (hetgeen ik super vond aan de ST1X).

Mijn kleine tekortkomingen bij de ST1X zoals mag iets pittiger zijn hier ineens ook mee van de baan :az
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Aan de betere pedalen, betere lamp en USB lader ga je ook plezier hebben, naast het feit dat hij idd iets pittiger rijdt.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met je aankoop! Ga je veel plezier van hebben!

Maar ehm, welk model je nou hebt gekocht?! Ik snap het niet hoor. De 2017 limited edition van de ST2 is de Solar Impulse, die is zilvergrijs. De kleur "charcoal" is een kleurbenaming voor de ST1 X, de ST2 is "gewoon" zwart. Een enkel voorblad komt niet voor op de huidige ST2 modellen.

Fotootje?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie