problemen met Stromer ST1 X uit 2017

stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Dank voor je antwoord.

Een Omni is geen onderdeel dat wordt gebruikt maar de computer van de fiets, daar kun je wel een wat langere levensduur van verwachten.

Ik ben benieuwd hoe je hem aan de praat hebt gekregen. Op zich is het raar dat de fiets niet opstart, dat ging toch niet alleen met het aanzetten met de OMNI, maar toch ook met het "dashboard" op het rechter deel van de stuur. Althans dat was volgens mij bij mijn eerste "motor" zo, ik weet niet zeker of dit na de nieuwe motor ook zo was.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik vind ook dat je mag verwachten dat onderdelen die niet aan slijtage gevoelig zijn heel lang meegaan.
Het is dan wel niet wettelijk verplicht, maar strekt wel sterk tot merkimago en good practice om die dingen toch te vervangen buiten garantieperiode in garantie. Zeker omdat stromer weet dat er veel problemen waren met dat model en het dus zeker niet aan misbruik van de eigenaren ligt.

Bijvoorbeeld, bij mijn onderhoud van mijn Mazda 6 volgende week wordt de kofferpomp vervangen (is niets mis mee bij mij maar blijkbaar zijn daar vaak problemen mee) alsook de bevestigingsrail van de zetel omdat die een beetje schuift bij het sturen (heel vervelend). Beiden onder garantie en niet op mijn vraag. Mijn auto is van 2012. Dus gratis onderdelen vervangen binnen garantie 8 jaar na aankoop, dus 6 jaar buiten hun wettelijke verplichting. Maar het merk vindt gewoon dat zo iets niet hoort en dat dus heel lang moet meegaan. Prachtig...
ST3 black 983wh
ocra

Ik had probleem dat het scherm het niet meer deed dus kreeg hem juist niet uit. Maar na 3 maanden ging hij het weer doen, beetje vreemd. Maar dat was juist ook de discussie (dit speelt ook met lagers in de motor), is het gerechtvaardigd dat bij defect van het schermpje van zeker <15 euro de hele omni vervangen diet te worden?

Ik zie het wel als onderdeel, want dat is het namelijk. Mij is overigens niet helemaal bekend welke electronica in de controller zit en welke in de omni.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 04 jul 2020, 12:36 Ik vind ook dat je mag verwachten dat onderdelen die niet aan slijtage gevoelig zijn heel lang meegaan.
Het is dan wel niet wettelijk verplicht
Eens. De OMNI display is geen slijtage-onderdeel en moet m.i. economisch langer meegaan dan 2 jaar. Overigens bestaat daar wel degelijk wetgeving over (waarbij de periode dat een product goed functioneerde en gebruikt werd van het te vergoeden bedrag mag worden afgetrokken, na 3 jaar gratis vervangen is er dus niet bij).
Bram Roose schreef: 04 jul 2020, 12:36 Zeker omdat stromer weet dat er veel problemen waren met dat model en het dus zeker niet aan misbruik van de eigenaren ligt.
Dat de ST1 X 2017 een bekende probleemstromer is sluit gebruikersfouten niet uit.

Bovendien betroffen de structurele problemen met de ST1 X 2017 niet de OMNI display, maar andere onderdelen (m.n. de controller en het achterwiel). Verder zit dezelfde OMNI ook in alle ST2's en ST2 S-en tot januari 2018. Er rijden dus duizenden Stromers mee rond, maar we zien op het forum zelden meldingen van defecte OMNI's (<10 in de 3 jaar dat dit forum bestaat, waarvan zeker 1 gebruikersfout).

M.a.w.: de OMNI display is geen bekend probleemproduct bij Stromer en dit defect staat - technisch dan, juridisch mogelijk niet - los van de structurele problemen met de ST1 X 2017.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 04 jul 2020, 12:53 Mij is overigens niet helemaal bekend welke electronica in de controller zit en welke in de omni.
De controller is de stuurprint van de Stromer. De OMNI is de gebruikersinterface die onze bedieningssignalen doorgeeft en gegevens toont. Dit allebei met dito elektronica.

De verwarring ontstaat bij gebruikers die denken dat "controller" bedieningspaneel betekent.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Dank voor de heldere uiteenzetting voor wat betreft de controller en OMNI.
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

- "Diezelfde OMNI zit bovendien niet alleen in de ST1 X, maar ook in alle ST2's en ST2 S-en tot 1-1-2018. Er rijden dus duizenden Stromers mee rond, maar we zien op het forum zelden meldingen van defecte OMNI's (<10 in de 3 jaar dat dit forum bestaat, waarvan zeker 1 gebruikersfout).

M.a.w.: de OMNI display is geen bekend probleemproduct bij Stromer en dit defect staat - technisch dan, juridisch mogelijk niet - los van de structurele problemen met de ST1 X 2017."
Mijn opmerking met betrekking tot de kinderziektes doelt op het feit dat er sprake is van een ondeugdelijk product. Met de opmerking over de OMNI waaruit blijkt dat deze eigenlijk nooit kapot gaat wordt in feite bevestigd dat het qua levensduur snel kapot is gegaan.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

TomSP schreef: 02 jul 2020, 16:13
Polling schreef: 02 jul 2020, 15:54 Eigenlijk zeg je dat een fabrikant bagger mag leveren, zolang de garantievoorwaarden. Maar ruimhartig genoeg zijn. Daar ben ik het dus absoluut mee oneens.
nee, ik zeg "Ik denk dat Stromer, en met de policy die ze voeren met het vervangen van onderdelen (en daarop opnieuw twee jaar garantie geven) niet veel te verwijten valt.".
Wat jij daarin leest is aan jou :lol:
Daarheb je gelijk in voor wat betreft de garantiepolicy. Voor wat betreft de kwaliteitscontrole bij fabricage en montage lijkt er nog eea te verbeteren, waardoor bij een eerste batch van een nieuw model (te) veel fout gaat, en dat valt Stromer natuurlijk wel te verwijten.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Stromer zet zich in de markt als een prestigieus merk uit Zwitserland, van hoge kwaliteit met daarbij passende tarieven. Dan hoort het m.i. gewoon zo te zijn dat ze de service, garantie dienaangaande ook zo nastreven en nakomen. De versie STX1 uit 2017 heeft veel problemen gehad. Zeer velen op dit forum hebben een of meerdere keren een controller moeten vervangen, een motor/ achterwiel of andere zaken bij dit model.

Een producent als Stromer moet dan gewoon ook haar verantwoordelijkheid nemen, maar feitelijk komt het erop neer dat ze maar hopen dat je de garantieperiode door bent, en dan zoek je het verder maar uit. Dat het bekend is dat er zoveel problemen zijn met het model maakt niet uit. Je zoekt het als Stromer gebruiker maar uit. Die mentaliteit staat mij enorm tegen.

Als beschermingswal werpen ze dan in feite de feitsenmakers naar voren, juist diegene die vaak zijn best heeft gedaan om een fiets met mankementen (waar hij volledig buiten staat) toch iedere keer maar weer te repareren en bij Stromer voor elkaar te krijgen dat de onderdelen worden geleverd. En juist diegene die niets kan doen aan de kwaliteit moet je het vuur aan de schenen leggen. Grote partijen zoals fietswinkel.nl blijken dan snel voor een oplossing te zoeken maar kleinere partijen staan met hun rug tegen de muur.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

stromerstx1 schreef: 05 jul 2020, 14:37 feitelijk komt het erop neer dat ze maar hopen dat je de garantieperiode door bent, en dan zoek je het verder maar uit.
Dit klopt niet ... problemen die voor het einde van fabrieksgarantie worden gemeld / in behandeling zijn, worden ook na die datum verder aangepakt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie