problemen met Stromer ST1 X uit 2017

stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Dit klopt niet ... problemen die voor het einde van fabrieksgarantie worden gemeld / in behandeling zijn, worden ook na die datum verder aangepakt.
Ik schrijf ook niet dat ze problemen die voor afloop van de garantieperiode zijn gemeld niet oppakken. Garantie is de zekerheid dat een fabrikant het gebrek gedurende (in dit geval) twee jaar verhelpt. Daarna kan het zeker ook zo zijn dat een fabrikant gehouden is het gebrek te verhelpen indien er bijvoorbeeld sprake is van een verborgen gebrek, of een situatie waarbij je van het product had kunnen verwachten gezien de geboden kwaliteit dat het ook na de garantieperiode nog zonder problemen meegaat.

Indien je een fiets hebt met kinderziektes zou je van een fabrikant moeten verwachten dat die de fiets nog voor afloop van de garantieperiode controleert.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

stromerstx1 schreef: 05 jul 2020, 15:49Indien je een fiets hebt met kinderziektes zou je van een fabrikant moeten verwachten dat die de fiets nog voor afloop van de garantieperiode controleert.
Waarom? Dat een bepaald model een probleem model is wil niet zeggen dat elke fiets uit die serie problemen krijgt.

Wat je wel zou moeten kunnen verwachten is dat als Stromer een bericht uitstuurt naar het dealer netwerk dat aan deze fietsen een modificatie gedaan moet worden (bij eerstvolgend onderhoud) dat alle dealers dat dan ook doen. Er zijn diverse gevallen hier beschreven waarbij die modificatie niet was aangebracht...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou het eisen bij de rechter. Total recall voor alle ST1 X-en uit 2017. De zaak wordt steeds knapper.

Al gestart met de procedure?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stromerstx1
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jun 2020, 22:08

Waarom? Dat een bepaald model een probleem model is wil niet zeggen dat elke fiets uit die serie problemen krijgt.
Klopt, maar indien je twee keer bij de dealer bent geweest met de melding dat de voorvork zo kraakt en piept en hoor later na aandringen dat het een fabricagefout is is dat een slechte start.
Wat je wel zou moeten kunnen verwachten is dat als Stromer een bericht uitstuurt naar het dealer netwerk dat aan deze fietsen een modificatie gedaan moet worden (bij eerstvolgend onderhoud) dat alle dealers dat dan ook doen. Er zijn diverse gevallen hier beschreven waarbij die modificatie niet was aangebracht...
Precies, handel er zo naar. Dat hoort erbij indien je een prestigieus merk op de markt zet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

stromerstx1 schreef: 05 jul 2020, 14:37 Grote partijen zoals fietswinkel.nl blijken dan snel voor een oplossing te zoeken maar kleinere partijen staan met hun rug tegen de muur.
Is niet wat ik meekrijg van mensen die hun fiets/SP bij FW.nl gekocht hebben. Maar even voor de duidelijkheid: komt jouw fiets van FW.nl af? De modificatie waar ik het eerder over had was namelijk een modificatie aan de aansluitingen bij de controller, ik weet in elk geval van een paar ST1x-en die van FW.nl afkomen dat die modificatie daar niet was toegepast (de eigenaren kwamen er later achter toen ze vocht problemen kregen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ocra

Stromeur schreef: 04 jul 2020, 13:04
ocramarco schreef: 04 jul 2020, 12:53 Mij is overigens niet helemaal bekend welke electronica in de controller zit en welke in de omni.
De controller is de stuurprint van de Stromer. De OMNI is de gebruikersinterface die onze bedieningssignalen doorgeeft en gegevens toont. Dit allebei met dito elektronica.

De verwarring ontstaat bij gebruikers die denken dat "controller" bedieningspaneel betekent.
Waarom ik er aan begon te twijfelen hierover is dat de remsensor en de tmm sensor aangesloten is op de omni, Dus is dat ding niet slimmer dan wij denken is mijn vraag.
ocra

stromerstx1 schreef: 05 jul 2020, 14:37 Stromer zet zich in de markt als een prestigieus merk uit Zwitserland, van hoge kwaliteit met daarbij passende tarieven. Dan hoort het m.i. gewoon zo te zijn dat ze de service, garantie dienaangaande ook zo nastreven en nakomen. De versie STX1 uit 2017 heeft veel problemen gehad. Zeer velen op dit forum hebben een of meerdere keren een controller moeten vervangen, een motor/ achterwiel of andere zaken bij dit model.
Is dit niet perceptie van jouw kant waar staat dat ze prestigieus zijn, hoge kwaliteit hebben? De prijs zegt over het algemeen bijzonder weinig over de kwaliteit. Prijs = kosten + marge + "merkwaarde" (wat de gel er voor geeft in feite)
stromerstx1 schreef: 05 jul 2020, 14:37 Een producent als Stromer moet dan gewoon ook haar verantwoordelijkheid nemen, maar feitelijk komt het erop neer dat ze maar hopen dat je de garantieperiode door bent, en dan zoek je het verder maar uit. Dat het bekend is dat er zoveel problemen zijn met het model maakt niet uit. Je zoekt het als Stromer gebruiker maar uit. Die mentaliteit staat mij enorm tegen.

Als beschermingswal werpen ze dan in feite de feitsenmakers naar voren, juist diegene die vaak zijn best heeft gedaan om een fiets met mankementen (waar hij volledig buiten staat) toch iedere keer maar weer te repareren en bij Stromer voor elkaar te krijgen dat de onderdelen worden geleverd. En juist diegene die niets kan doen aan de kwaliteit moet je het vuur aan de schenen leggen. Grote partijen zoals fietswinkel.nl blijken dan snel voor een oplossing te zoeken maar kleinere partijen staan met hun rug tegen de muur.
Je hebt simpelweg een juridische en wettelijke overeenkomst met de dealer, die moet alles oplossen (met steun van Stromer) op welke manier met welke hulp dat gebeurd zou ons niet bezig moeten houden. De fietsenmaker heeft zich hier aan verbonden en daarbij ook de ondernemers risico's afgewogen.


Alhoewel ik zelf ook vind dat tegenwoordig in het digitale tijdperk deze regelgeving achterhaald is (de fabrikant heeft blijvend invloed op het product namelijk) maar dit is wel hoe het nu is.
ocra

Bram Roose schreef: 04 jul 2020, 12:36 Ik vind ook dat je mag verwachten dat onderdelen die niet aan slijtage gevoelig zijn heel lang meegaan.
Het is dan wel niet wettelijk verplicht, maar strekt wel sterk tot merkimago en good practice om die dingen toch te vervangen buiten garantieperiode in garantie. Zeker omdat stromer weet dat er veel problemen waren met dat model en het dus zeker niet aan misbruik van de eigenaren ligt.

Bijvoorbeeld, bij mijn onderhoud van mijn Mazda 6 volgende week wordt de kofferpomp vervangen (is niets mis mee bij mij maar blijkbaar zijn daar vaak problemen mee) alsook de bevestigingsrail van de zetel omdat die een beetje schuift bij het sturen (heel vervelend). Beiden onder garantie en niet op mijn vraag. Mijn auto is van 2012. Dus gratis onderdelen vervangen binnen garantie 8 jaar na aankoop, dus 6 jaar buiten hun wettelijke verplichting. Maar het merk vindt gewoon dat zo iets niet hoort en dat dus heel lang moet meegaan. Prachtig...
Dit is ook groot deel dealer. Ik heb een peugot 107 waar achterramen een bekend en erkend risico opleveren, je moet het alleen wel expliciet wel zelf vermelden dat het vervangen kan/mag/moet worden want gebeurd niet vanzelf.

Ook heb ik vocht problemen gehad, blijven ze ontkennen dat het een bekend probleem is maar als je op internet zoekt dan weet je dat ik niet de enige was ....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 06 jul 2020, 08:26
Stromeur schreef: 04 jul 2020, 13:04
ocramarco schreef: 04 jul 2020, 12:53 Mij is overigens niet helemaal bekend welke electronica in de controller zit en welke in de omni.
De controller is de stuurprint van de Stromer. De OMNI is de gebruikersinterface die onze bedieningssignalen doorgeeft en gegevens toont. Dit allebei met dito elektronica.

De verwarring ontstaat bij gebruikers die denken dat "controller" bedieningspaneel betekent.
Waarom ik er aan begon te twijfelen hierover is dat de remsensor en de tmm sensor aangesloten is op de omni, Dus is dat ding niet slimmer dan wij denken is mijn vraag.
Die remsensor is niks meer dan een ja/nee contact. Dat signaaltje wordt één op één via de OMNI doorgesluisd naar de controller. De OMNI "doet" hier verder niks mee; de controller reguleert de actie van de motor.

De remsensoren lopen, net als b.v. de dagrijverlichting en remlicht, via de OMNI, omdat de testrun via de OMNI gaat en de werking van de remsensoren hierin wordt meegenomen. (Dat valt dus onder de functie "gegevens laten zien" op de OMNI. De controller heeft nu eenmaal geen display en dankzij de OMNI hoeft er ook geen extern apparaat op een Stromer te worden aangesloten voor die testrun.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Mhh ok duidelijk, ik zou dit wel anders ontwerpen maargoed. Maar welke bekabeling loopt exact tussen controller en omni, zie usb en power bekabeling? Dus er vind wel een vertaling plaats op het board van de omni?
Plaats reactie