Tikje te warm.....

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Tony en Sylvia,

Gelukkig is die fout dus niet teruggekomen. De foutcode was zeker gerelateerd met de temperatuur maar sloeg helemaal nergens op want de aangegeven temperatuur werd echt niet gehaald. En de fiets functioneert voor de rest uitstekend; ben weer honderden kilometers verder.
Da's dan ook het bijzondere aan deze storing. Er komt een melding van een ingrijpend probleem. Er blijkt echter niets aan de hand maar de app geeft nog steeds aan dat er een probleem is. En in dit geval kan je zelf ook constateren dat de opgegeven temperatuur niet klopt: een motor van meer dan 100 graden is best wel te voelen.....
Die simpele check doe ik dan nu ook heel regelmatig net zolang totdat het probleem weg is.

Ik denk dat Stromer zo maar eens Sylvia's idee uitvoert:
- nieuwe sensor er in (en dat betekent dus een nieuwe motor)
- in Zwitserland uit elkaar halen en bestuderen
- en we horen er niets meer van......hier is "gewoon" een sensor op hol geslagen die exotische waarden produceert.
Als dit forum + de dealer + Stromer AG zelf al aangeeft deze storing voor het eerst te zien & horen is dit geen structureel probleem.
Dit gaat iemand gewoon een keertje overkomen, net zoals andere rare onverklaarbare storingen. En aangezien ik nog gewoon door kan rijden promoveer ik gelijk door naar testcase ......... volgende week 600 km op het programma. Dan zal ik met temperatuursstaatje wel af hebben.
(en kan ik alvast een goede start maken met het verslijten van de volgende cassette.... )

Groetsels,
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 08 okt 2017, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jos
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 aug 2017, 23:16
Locatie: Gennep

Dag Reinout,

Die tandwieltjes zijn idd flink afgesleten na 5000 km!
Ik ben benieuwd of je nu weer de hardere R8000 erop hebt gelegd nadat je eerder schreef:
Reinout-St1x schreef: 21 jul 2017, 20:56 Nog even best wel belangrijk: ik heb de cassette en ketting vervangen naar een 11-28 maar niet omdat deze versleten was maar omdat ik een andere verhouding tandwielen zocht.
...
Nu na 4500 k op de St1x (zoals fabrieksgeleverd) geen probleem. Erg fijn.

Ben heel benieuwd hoe lang ik ga doen met ketting - cassette - voorblad....
en
Reinout-St1x schreef: 11 aug 2017, 17:18 Die keus is gemaakt op gebruik; ik hoop gewoon hier langer mee te kunnen rijden met deze extra harde vertanding.
Even voor de eerlijkheid: deze 8000-lijn schakelt heel hard/rauw en lust ook een drup olie........
En hoe rijm ik dat laatste met
Awv schreef: 06 okt 2017, 10:21 Schakelt echt vele malen soepeler..minder herrie.
die dezelfde cassette heeft?

Ikzelf ben na 3000 km nog niet aan vervanging toe - alles oogt nog goed - maar wil al wel voorbereid zijn...

Succes met je kokende motor en Stromer suh,
Jos
ST1 X sinds 22-06-2017 * S 22" * Oranje * 983Wh * 2x pw Gennep-Eindhoven vv (52 km enkel) * 10,9Wh/km@34,2km/h@4117km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat ik wel griezelig vind aan een op hol geslagen temperatuursensor, is dat ik vermoed dat er een beveiliging gekoppeld is aan de waarden die die sensor afgeeft. Waarschijnlijk kwam daar die foutmelding ook vandaan: sensor zegt: HEET! Software van de Stromer denkt: motor raakt oververhit: uit die handel en foutmelding doorgeven.

Kan dus zomaar zijn dat je Stromer er ineens mee ophoudt als de sensor weer een extreem hoge waarde doorstuurt, of andersom (al lijkt me dat onwaarschijnlijk): dat je Stromer niet stopt als dit wél zou moeten vanwege een gevaarlijk hoge temperatuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Jos,

je haalt mogelijk 2 zaken door elkaar.
Zowel Anne Wim als ik rijden met een 8000-cassette en ik vind die best wel rauw schakelen (maar vooral de 11/28 vertanding onderin HEERLIJK want er is maar 1 tand per krans verschil).
En Anne Wim had het over het lekker schakelen omdat je maar een kransje verder moet.
Mogelijk dat hij zijn afstelling nog net iets fraaier heeft gekregen en de boel stukken schoner houd dan ik (meer dan waarschijnlijk; ik zag zijn fiets en die wordt geliefkoosd....) ....dan schakelt het mooier.

Voor mij was de 8000-set een probeersel of ik er langer mee kon doen dan de 6800-versie. Dat bleek voor mij niet zo te zijn en ik heb dus weer voor een gewone 6800 gekozen. Zonder enig waardeoordeel ! Die 8000 is wat duurder maar bracht MIJ niet een meerwaarde.......les geleerd. Maar iemand anders kan daar gelukkig hele andere ideeën bij hebben want eenieder zet op een andere manier kracht op zijn pedalen/crank/voortand/ketting/cassette.

Het voorblad ziet er trouwens nog OK uit; die heeft er dus al een gezonde 9000 km op zitten.
Dus nu weer in de weer met een 11/28 6800 en nieuwe ketting. Over 5000 km zal dat voorblad toch ook haar/zijn grens hebben bereikt; ik ga er achter komen.

Groetsels,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Sylvia,

precies om die reden ben ik ook netjes naar de dealer gereden; heb mijn storing gemeld en Stromer heeft gereageerd. Mijn melding/storing is nu keurig geboekt en mijn garantie is netjes intact. Mocht er in de aankomende periode dus een probleem voordoen ben ik dus gedekt.
Je redenatie van de sensor klinkt logisch. Ik denk dat Stromer ook diezelfde logica volgt en mij vervolgens heeft verzocht even op te treden als proefkonijn.....kunnen we allemaal wat van leren. Geef toe dat ik een bijna ideaal test-subject ben met mijn kilometertjes; heel wat reëler dan een fiets op een rollenbank te zetten.
Ik vind het allemaal wel grappig. Het enige wat me in het ernstigste geval kan gebeuren is dat ik een nieuwe motor/sensor krijg.......en dat kost me tijd. En natuurlijk dat ik om 04.30 ergens tussen Nergenshuizen en Ooitverloren sip in de regen sta.....

Nog een prettig weekendrestje,
Reinout
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Hoi Reinout, denk idd een stukje fijnafstelling. Die 8000 serie is een opvolger van 6800 zei Mantel . Niet gek veel harder.
Weet jij hoeveel schakels jouw ketting nu heeft?

Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 08 okt 2017, 15:33 Geef toe dat ik een bijna ideaal test-subject ben met mijn kilometertjes; heel wat reëler dan een fiets op een rollenbank te zetten.
Ik vind het allemaal wel grappig. Het enige wat me in het ernstigste geval kan gebeuren is dat ik een nieuwe motor/sensor krijg.......en dat kost me tijd. En natuurlijk dat ik om 04.30 ergens tussen Nergenshuizen en Ooitverloren sip in de regen sta.....
Zeker weten dat jij het beste Stromer-proefkonijn ooit bent. Niet alleen vanwege de vele kilometers die jij onder alle denkbare omstandigheden weg tikt, maar ook omdat jouw wereld niet vergaat bij de eerste de beste storing. Je denkt: hm, oké, interessant, niet goed -> dealer, en dan kijken we verder.

Precies zo sta ik er ook in: toen mijn ST1 X er vier keer mee ophield tijdens natte een woon-werk rit dacht ik ook vooral: bummer dat het net nú moet regenen zeg :ak (En verder komt er wel een oplossing :d3: )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jos
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 aug 2017, 23:16
Locatie: Gennep

Bedankt voor je verduidelijking Reinout,
Ik doe graag mijn voordeel bij de ervaring van anderen...
ST1 X sinds 22-06-2017 * S 22" * Oranje * 983Wh * 2x pw Gennep-Eindhoven vv (52 km enkel) * 10,9Wh/km@34,2km/h@4117km
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Anne Wim,

sorry, geen idee van de ketting.
Ik wilde de cassette PLUS ketting tegelijkertijd wisselen om een verse cassette niet in te laten slijten door een oudere ketting.

De 8000 is het meest recente model; met de ervaring van de top 9100/dura ace modellen.
Op dit moment is zowel de 6800 als de 8000 lijn leverbaar maar tzt gaat die 6800 er uit.

Grtz,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Nou,

afgelopen maandag en dinsdag was het echt raak. Heb dus al uch-duizend kilometer geen storing gehad maar nu heb ik een echte vervelende te pakken
Al maandag viel de verlichting en ondersteuning 4 maal uit. Dinsdag in totaal 5 keer; en een keer een code 10205 en wederom 10288.

Die wegvallende ondersteuning is alleen maar vreselijk onhandig; die wegvallende verlichting ronduit gevaarlijk.
Ik rijd met SPD-klikschoenen redelijk vast aan de fiets en langs de Linge (spaarzaam verlicht). En spontaan valt je verlichting om 04.30 uit terwijl je weet dat er een bocht aankomt en er geen afscheiding met het water is.....
Gebeurde ook weer in het aardedonkere bostraject. Daar Stromer ik met 40+ km/h en vervolgens valt je licht uit......niet grappig.

Conform de afspraak zou ik het een weekje aanzien maar dit werd me te gevaarlijk. Bij aankomst dinsdagavond bij Jos & Nelis gaf de motor-temperatuur 142 graden aan.......
De motor zelf voelde heel normaal aan. Nelis heeft de storingstabel gevolgd en die gaf een logisch verloop aan (code 10288): bij constatering te hoge temperatuur schakelt de ondersteuning en verlichting uit om eerst weer terug te keren naar normale bedrijfstemperatuur. Alleen de "grap" is dat er dus geen hoge temperatuur is; de sensor DENKT alleen dat de temperatuur te hoog is. Maar de systeemlogica schakelt terecht de fiets af.

Voor de volledige zekerheid heb ik een St1x leenfiets meegekregen om de woensdag mijn woon/werktraject te doen. In de tussentijd heeft Nelis de hele bedrading etc nagelopen.
Vandaag mocht ik mijn eigen St1x weer ophalen. En wel voorzien van een geheel nieuwe motor (en sensor.....want daar ging het om). Geheel onder garantie.
Dus ik heb weer een geheel verse motor !

Die leenfiets was wel weer effe heftig wennen: zonder spatlap, zonder vering, zonder echte bel, etc. Al die accessoires die het Stromeren zo gemakkelijk maakt (en minder vies....).

Groetsels,
Reinout
Bijlagen
Nieuw !!!!!
Nieuw !!!!!
20171011_144930.jpg (761.16 KiB) 2961 keer bekeken
Plaats reactie