Tikje te warm.....

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Nou, na 9000 km heb ik dan eindelijk een "echte" storing.
Tot op heden heb ik 1 x een loszittende voorlicht-connector gehad maar dat was het dan wel zo'n beetje.
Eergisteren viel echter de ondersteuning uit met de bijkomende mededeling "drive error 10288".
Op OK gedrukt ("gelezen") en daarna was de storing weg en kon ik gewoon doorgaan met de trip Elst-Amersfoort (die trouwens afgelopen woensdag niet grappig was; weet nu zeker dat de winter-Conti's in ieder geval sloten water kunnen verwerken).
Daarmee lijkt het over MAAR:
- bij aankomst gaf de motortemperatuur 113 graden aan. Terwijl het gebeuren gewoon handwarm aanvoelt.
- en echt zakken onder de 70 graden doet die niet meer. Ook niet na een nachtje "afkoelen" in de schuur.
Fietst prima, geen drive error meer maar mij lijkt er ergens een temperatuurssensor op hol geslagen.

Voor Jos & Nelis was dit een geheel nieuwe storing en ik heb er ook op dit forum nog niet eerder van gehoord.
De ondersteuning van de Zwitserland naar de dealer bood ook niet direct de oplossing want daar heeft men wel in het stroomschema een paar hoge temperaturen staan maar niet boven het kookpunt......en zeker niet in combinatie met de motor die zelf gewoon functioneert en heel normaal "elektro-motor-warm" aanvoelt.
Vandaag mag ik naar Jos & Nelis voor een nieuwe cassette; die trapt nu wel door na m'n kilometertjes. Ben benieuwd wat Zwitserland voor oplossing heeft bedacht.....

Groetsels,
Reinout
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 06 okt 2017, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

We horen het wel... benieuwt, wel jammer natuurlijk.
En die storing 10288 had wel degelijk met de motor temperatuur te maken veronderstel ik.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Reinout-St1x schreef: 06 okt 2017, 05:59

Vandaag mag ik naar Jos & Nelis voor een nieuwe cassette; die trapt nu wel door na m'n kilometertjes. Ben benieuwd wat Zwitserland voor oplossing heeft bedacht.....

Groetsels,
Reinout
Mijn fiets staat er misschien nog net Reinout. Met nwe cassette. Jij had toch al een race cassette? Schakelt echt vele malen soepeler..minder herrie.
Hoop dat ze u it die foutmelding komen.
Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Tony,

er zal vast een relatie zijn; die 10288-melding blijkt inderdaad iets met temperatuur te maken te hebben.......maar de foutzoektabel vanuit Zwitserland gaf alleen een oplossing aan als de motor WERKELIJK zo bespottelijk heet zou worden. Nou weet ik wel dat Stromers op dit moment als hete broodjes over de plank gaan maar dit is een tikje te.....

Grtz,
Reinout
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Anne Wim,

yep; heb je fiets gezien !
En we hebben dezelfde cassette. Maar die van mij was na 5000 km aan vervanging toe want ik trapte vaak door.
Fotootje gemaakt van de 2 kleinste cassette-tandwielen (de "11" en de "12").....en volgens Jos & Nelis had ik echt niet meer ver kunnen komen. En ik denk dat ze dat erg politiek correct gebracht hebben.......
Welke tanden; de restjes zul je bedoelen. De rit naar huis was weer HEERLIJK (en zonder doortrappen).
Ik heb die verse tanden ook nodig want m.i.v. dit weekend stap ik over naar SPD/combipedalen.

Zwitserland heeft deze storing ook niet eerder gezien/gehoord. Het bijzondere is dat er geen storingsmelding meer voorbij is gekomen maar op de app nog steeds bizarro temperaturen voorbij komen.
Er zijn dan enkele mogelijkheden:
- de app heeft een hikje;
- de sensor doet raar;
- er zit een rare fout in de bekabeling;
- ???

Voor de cassettewisseling kwam ik bij Jos & Nelis met 61 graden motortemperatuur aan ? En na een uurtje klussen aan de fiets was de temperatuur opgelopen tot 72 graden ?
Ik vind dat Stromer KEURIG reageert. Eerst heeft ze mijn verleden even doorgenomen (alle eerdere foutmeldingen; ze waren zo klaar), mijn gebruik, etc. En ze hebben domweg eerst alle software geschoond om zeker te zijn dat het hier niet aan ligt.
Aangezien ik wel gewoon kan fietsen kijken ze de boel aan met het verzoek de temperaturen te noteren. Als de boel niet verandert komt er een nieuwe sensor. En aangezien die sensor in de motor zit.....een nieuwe motor.

Op naar de volgende vele duizenden kilometers,
Reinout
Bijlagen
IMG_9697.JPG
IMG_9697.JPG (710.64 KiB) 2889 keer bekeken
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Wtf....zo bar heb ik t niet vaak gezien... :shock:
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Vooral die 11. Eigenlijk zou je zo'n cassette in delen moeten kunnen kopen. De laatste 5 zijn toch los..
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

HELEMAAL mee eens.
Feitelijk gebruik ik alleen de kleinste 3 radjes.
Het boeit me dan ook niet of het een 11/25 of 11/28 cassette is die ze op de plank hebben liggen. Het gaat me vooral om onderin de lage getallen. Daar wil ik een maximale stap van 1 tand per rad hebben. Zeker niet de standaard 11/42 die 2 tand per rad verspringt.

Ook Jos & Nelis vonden de tandjes wel heeeeeel erg ver afgesleten. Ik heb die radjes dan ook meegenomen; leuk gespreksonderwerp.

Stromer ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoooo die kranjes heb je écht totaal aan gort gereden! Hoe lang trapte je al door met die dingen? (Ik ben minder dimplomatiek dan Jos & Nelis :az )
Reinout-St1x schreef: 06 okt 2017, 05:59 Nou, na 9000 km heb ik dan eindelijk een "echte" storing.
Nu hoor je er eindelijk écht bij.

Nee geintje, balen natuurlijk. En wel bijzonder dat jij, als meest intensieve ST1 X kilometervreter, nou net één van de meer exotische storingen krijgt. Als dit probleem niet in de software zit, en daar lijkt het niet op, dan moet het toch wel een defecte sensor zijn. De opgegeven temperatuur komt immers niet overeen met de werkelijke temperatuur (anders had je de motor nooit kunnen aanraken), én je hebt verder geen problemen met de ondersteuning op die ene foutmelding na.

Ik ben heel erg benieuwd, zal inderdaad wel een nieuwe sensor, en kennelijk dus motor, worden. Ik neem aan dat je huidige motor dan retour gaat naar Stromer en dat we daar niks meer over horen. Maar reken maar dat ze de boel daar grondig zullen bestuderen. Al verwacht ik hier geen structureel issue, ik had hier ook nog niet eerder van gehoord of gelezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dus ondertussen kan je gewoon verder rijden.
Is de fout nog terug gekomen?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie