remsensor blijft hangen

Plaats reactie
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Sedert enkele dagen blijft de elektronische rem van mijn ST1x hangen als ik rem.

Intussen heb ik al de fiets een volledige poetsbeurt gegeven met extra aandacht voor de sensor achteraan, heb de update uitgevoerd, de fiets gekalibreerd en de contactpunten van de batterij proper gemaakt. Niets heeft geholpen!

Het enige dat helpt is de fiets uit- en aanzetten en dan rijdt hij weer tot ik de eerste keer moet remmen. Soms helpt het ook als ik, nadat de rem vast blijft hangen, enkele keren hard pompend rem maar dat is niet altijd.

Als de rem blijft hangen maakt het niet uit in welke stand ik de fiets zet, ik haal max. 18km/u met de tong op mijn stuur.

Vanmiddag kreeg ik bij het vertrekken ook even het symbooltje van een update maar dan zonder dat rood cirkeltje er bij. Tijdens het rijden is dat er vanzelf af gegaan.

Ik heb ook even in het service menu gekeken en daar vind ik volgende waarden voor de TMM sensor:
Voltage: 1.247V
Offset: 1.248V
Adjust: 1.248V
Zijn deze waarden normaal?

Verder vond ik nog de foutcode 210208 die zoewel op 07 april als op 04 februari zou gegenereerd zijn.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen??
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In het service menu kun je kijken of je Strome reageert op de rem en hoe je Stromer reageert op je rem.
Witte ST3 van maart 2019
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Henry schreef: 11 apr 2020, 15:21 In het service menu kun je kijken of je Strome reageert op de rem en hoe je Stromer reageert op je rem.
Ik heb in dat service menu de volledige test gedaan en het enige dat ik met de remmen moest doen was eens induwen en dan aangeven of het remlicht ook werkte.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

andy666 schreef: 11 apr 2020, 15:17 Ik heb ook even in het service menu gekeken en daar vind ik volgende waarden voor de TMM sensor:
Voltage: 1.247V
Offset: 1.248V
Adjust: 1.248V
Zijn deze waarden normaal?
Perfect voor een ST1 X.

Als de remsensor blijft "hangen", dus je motor blijft afremmen nadat je de rem hebt ingeknepen en weer los laat, dan heeft dit alvast niks met je TMM-sensor te maken. Het reinigen van de TMM-sensor is volgens de fabrikant sowieso niet nodig, kun je beter vanaf blijven.

Waar Henry heeft over heeft is niet de "testrun" maar de optie in het servicemenu waarbij je, bij het inknijpen en loslaten van de remhendel kunt zien of de sensor blijft hangen of niet: Service - Sensors. Rem inknijpen = pulled. Los = released.

Als één van de remsensoren inderdaad blijft hangen, dan zie je dat hier meteen. Een drupje olie op de juiste plek maakt de sensor weer gangbaar (je FM weet waar): weg probleem.

Als beide remsensoren in het Servicemenu keurig reageren zoals het moet, dan blijft de semsensor dus niet hangen en is er wat anders aan de hand. In ditzelfde menu kun je, nu je er toch bent, meteen even de TMM Offset resetten. Lost dit het probleem niet op, dan is er dus nog wat anders aan de hand.

In dat geval zou ik de accu uit je fiets nemen terwijl de bike aan staat, 10 minuten wachten, accu terugplaatsen, Stromer opnieuw opstarten en zien of dat het probleem oplost.

Update ook meteen je FW, daar zal je bike wel om vragen als je opnieuw opstart. En controleer of je achterwiel nog met het juiste aanhaalmoment vast staat (zou bij de ST1 X geen probleem moeten zijn als het wat afwijkt, maar dan hebben we het plaatje maar compleet).

Lost dit het probleem allemaal niet op, dan wordt het tijd om contact op te nemen met je dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

@Stromeur

Bedankt voor de reactie.

Met het poetsen van de sensor bedoel ik dat eens extra over dat plaatje achteraan de derailleur heb gewreven zodat daar zeker niets van vuil meer op zit.
Die remtest heb ik ook gedaan maar die was perfect normaal. Vanaf het moment dat de hendel los liet verscheen er 'released'.

Offset heb ik gereset en tussen mijn 2 fietstochtjes door heb ik de fiets een poetsbeurt gegeven en dan is de batterij er de hele tijd uitgeweest. Ik kan uiteraard nog eens proberen om de batterij er uit te halen maar ik vrees er voor.

FM zijn allemaal dicht in België en de mijne is dan ook nog eens op 20km van mijn deur...dat wordt ofwel veel aan- en uitzetten van de fiets ofwel heel hard doorstampen :mrgreen:
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

De remsensor is een reedcontact.
Die reageert op een magneetje in de remhendel.
Het kan een aantal oorzaken hebben:
Reedcontact defect,
Magneet te gevoelig afgesteld,
Kabelbreuk/beschadigde kabel.

Blijft het remlicht ook aan?
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Remsensoren werken dus normaal.
TMM sensor gereset.
Nu een reset via verwijderen en terugplaatsen van de accu.
Als dat ook niet helpt, dan zou je de achteras iets los kunnen draaien om daarna deze weer met het juiste moment vast te zetten. Daarna uiteraard de sensor kalibreren en controleren of dit de oplossing is. Indien dit niet de oplossing is, dan rest denk ik alleen een gang naar de FM.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

andy666 schreef: 11 apr 2020, 19:20 Met het poetsen van de sensor bedoel ik dat eens extra over dat plaatje achteraan de derailleur heb gewreven zodat daar zeker niets van vuil meer op zit.
En dat is volgens de fabrikant van de plaatje (je TMM-sensor) niet nodig.
andy666 schreef: 11 apr 2020, 19:20 Die remtest heb ik ook gedaan maar die was perfect normaal. Vanaf het moment dat de hendel los liet verscheen er 'released'.
Dan blijft je remsensor dus niet hangen, zoals je wel in je topictitel vermeldt.
andy666 schreef: 11 apr 2020, 19:20 FM zijn allemaal dicht in België en de mijne is dan ook nog eens op 20km van mijn deur...dat wordt ofwel veel aan- en uitzetten van de fiets ofwel heel hard doorstampen :mrgreen:
Serieus allemaal? Geen enkele die wel nog technische ondersteuning biedt, desnoods op afstand?

Ik heb trouwens die foutcode 210208 ook nog even opgezocht. Dit is volgens een Stromer dealer een waarschuwing van de controller: de CAN bus connectie werd verstoord door een slechte verbinding. Kan ook gegenereerd worden door het ontkoppelen van de lader met de Stromer wanneer deze actief is, en kan betrekking hebben op de aansluitpunten.

Aangezien je die foutcode er maar twee keer in hebt staan en de ondersteuning niet compleet (en voor langere tijd) weg valt, denk ik niet dat dit gerelateerd is aan het probleem bij jouw Stromer. Maar je zou voor de zekerheid eens kunnen controleren of alle laad/accu-contacten nog schoon zijn, want die zijn magnetisch en pikken ongemerkt weleens een minuscuul metaaldeeltje op. Controleer de stekker van de lader die je Stromer/accu in gaat, de laadaansluiting van je Stromer, de connector van de accu en de connector in het accuvak.

Ik zou ook echt even die nieuwe FW erop zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Net alles nog eens getest. Begonnen met de batterij er een kwartiertje er uit te halen, dan de remtest en gezien dat geen enkele rem bleef hangen, ook de remlichten niet en dan daarna even de baan op.
'Jammer' genoeg werkte de fiets nu wel normaal. Dat zal dan waarschijnlijk willen zeggen dat Murphy de fiets terug zal laten haperen tijdens mijn eerste woon-werk ritje na de lockdown :-)
sjjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:34
Locatie: Doesburg
Merk SP: ST2
Km-stand: 6000

Ook ik heb met regelmaat problemen met het afremmen en dan weer even niet en dan weer wel op de ST2S uit 2018. Gisteren weer hetzelfde. Was nog 25 km van huis verwijderd toen er een berichtje in het display verscheen tijdens het fietsen of ik iets wilde resetten: nee of ja. Het regende en ik reed op een onhandige plek, dus heb ik nee aangeklikt. Daarna begon de ellende het het telkens wat afremmen alsof ik de remhandel telkens wat in druk en weer los laat.

Als ik stop met trappen stopt het. Heb vanalles al geprobeerd zoals het eruit halen van de accu, even 10 minuten wachten en weer terugplaatsen tot het callibreren van sensors.

Is dit een hangende remsensor? Heeft dit iets te maken met de gevoeligheid voor fietsen in de regen op een ST2S?

Het lukt mij niet om in het service menu te komen. Blijkbaar zit er bij mij een pincode op die ik niet beschikbaar heb. Ik kan de remsensor niet testen dus.

Los van dit (en een niet meer werkende claxon na wederom rijden in de regen) ben ik superblij met de ST2S en heb ik de eerste 1600 km kunnen rijden in de laatste 6 weken. Het zou wel fijn zijn als de fiets het bij regenachtig weer ook bleef doen.

Tips en suggesties welkom.
Stromer ST2
Plaats reactie