probleem ondersteuning

Jos67
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:52
Locatie: Leek

dag allemaal,
gisterochtend hield de stromer opeens steeds wat in en accelereerde hij vanzelf (wanneer ik stopte met trappen). Dat accelereren was beperkt (ik heb ook al eens echt gescooterd, dit was anders) ok het inhouden was steeds heel kort. Maar niet OK. Onderweg 1x gestopt om te calibreren, zonder effect. Op het werk de fiets helemaal uitgezet en weer aan.

De FM gebeld, gevraagd of zij op afstand iets konden zien aan storingen: nee dus. Wel is er nieuwe software naar de fiets gestuurd. (in januari ook nog). Deze tussen de middag gedownload en eind van de middag naar huis gefietst zonder problemen.

Iemand dezelfde ervaring?
ST3-Pinion met geveerde voorvork/Zwart/ v Zijp/ Ortlieb Voorheen: ST2-2022/blauw/983WH/Daarvoor: ST1-X 2018 /Mat anthraciet[/b]/983 Wh/s / -Santos tandem met Pendix voor de vakanties-
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klinkt alsof je TMM-sensor in de war was. Hopelijk heeft de FW-update (en de kalibratie die daarmee gepaard gaat) het probleem opgelost. Daar zul je de komende dagen vanzelf achter komen.

Als dit nog eens gebeurt, dan kun je behalve kalibreren ook nog proberen of het volgende helpt: accu uitnemen terwijl je Stromer aan staat, 10min wachten, accu terugplaatsen, Stromer weer aanzetten.

Blijft het probleem terugkomen of krijg je het niet weg, dan naar de dealer ermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jos67
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:52
Locatie: Leek

Ok, gistermiddag probleemloos terug en vandaag ook geen problemen. Bedankt voor de tip Stromeur, dat kan onderweg nog eens vanmpas komen.
ST3-Pinion met geveerde voorvork/Zwart/ v Zijp/ Ortlieb Voorheen: ST2-2022/blauw/983WH/Daarvoor: ST1-X 2018 /Mat anthraciet[/b]/983 Wh/s / -Santos tandem met Pendix voor de vakanties-
Jos67
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:52
Locatie: Leek

Vorige week woensdag en donderdag geen problemen. Vanochtend: geen probleem, maar vanmiddag terug... heel vervelend. Afremmen op de motor als ik over wil steken, of vanzelf versnellen als ik freewheel. Niet leuk, gevaarlijk zelfs.
En ook buiten de stad af en toe wegvallen.
Nu de accu buiten de fiets opladen. Vanavond weer in de fiets en calibreren. Morgen weer proberen, als danniet goed: weer naar de FM. 3e probleem dit jaar.
ST3-Pinion met geveerde voorvork/Zwart/ v Zijp/ Ortlieb Voorheen: ST2-2022/blauw/983WH/Daarvoor: ST1-X 2018 /Mat anthraciet[/b]/983 Wh/s / -Santos tandem met Pendix voor de vakanties-
Jos67
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:52
Locatie: Leek

Vanochtend weer drama, gevaarlijk zelfs. Afremmen bij t oversteken als ik kracht zet. Maar ook gewoon bij t toeren rond de 40, ineens ondersteuning even weg. FM gebeld heeft fiets bij t werk opgehaald. Volgens protocol (alle elektrische componenten zijn t afgelopen jaar al vervangen, deze deden waten nu nog goed) was nu de accu aan vervanging toe. Net nieuwe 984 Wh, in december gekocht. Op de terugweg geen problemen meer.. afwachten ju
ST3-Pinion met geveerde voorvork/Zwart/ v Zijp/ Ortlieb Voorheen: ST2-2022/blauw/983WH/Daarvoor: ST1-X 2018 /Mat anthraciet[/b]/983 Wh/s / -Santos tandem met Pendix voor de vakanties-
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Gisteren had ik ook een wat onregelmatig lopende motor. Als ik niet trapte of even wat minder hard trapte, dan remde de Stromer gelijk af. Er zat ook een vertraging in het weer activeren van de motor. Onderweg ben ik even gestopt en heb ik naar de koppelsensorspanning gekeken, maar die bleek nog steeds rond de 0,9-1,0 Volt te zitten (wat een goede waarde is voor mij ST3). Sensorkalibratie (via het service menu, maar ook via het gebruikersmenu) lostte het probleem niet op.

Thuis aangekomen heb ik het achterwiel een paar slagen los gedraaid en vervolgens weer op het juiste moment (voor mijn ST3 is dat 25 NM) weer vastgezet. Vervolgens de sensorkalibratie weer uitgevoerd (service menu en gebruikersmenu), gekeken naar de waarde en ook nu bevond die zich ergens tussen de 0,9-1,0 Volt. Zo op het eerste gezicht leek er dus niks veranderd. Omdat ik er op vertrouwde dat het probleem zich door het opniew vastzetten van het achterwiel zou zijn opgelost, heb ik gisteravond geen proefritje gemaakt.

Vanochtend vertrokken en hij reed weer als vanouds. Ik heb geen idee of bij jullie het probleem met die onregelmatig lopende motor ook zo eenvoudig kan worden opgelost, maar als je een momentsleutel hebt, dan kost dit klusje je hooguit 2 minuten van je tijd.

Enige tijd geleden heb ik de leverancier van de TMM sensoren gevraagd naar de kwaliteit van de TMM4-sensoren. Het antwoord van de leverancier was dat ze lang mee moeten gaan: "er is geen enkele reden tot zorg over de duurzaamheid, robuustheid en levenscyclus van onze TMM4 sensoren. De TMM4 sensor in jouw Stromer ST3 hebben we getest tot 50.000 km.: zonder enig probleem.", aldus de leverancier.

Wat ik maar wil zeggen: het is makkelijk om in het wilde weg onderdelen te vervangen (onder garantie of niet onder garantie) en te hopen dat het probleem zich vervolgens heeft opgelost.
Witte ST3 van maart 2019
Jos67
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2019, 13:52
Locatie: Leek

Door omstandigheden woe en do niet op de fiets naar het werk. Vanavond wel even t dorp in op de stromer: resultaat: error E21020E
En totaal geen ondersteuning.
Morgen maar weer de FM: ik vind t moeilijk nog positief te blijven over Stromer...
Laatst gewijzigd door Jos67 op 13 mar 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3-Pinion met geveerde voorvork/Zwart/ v Zijp/ Ortlieb Voorheen: ST2-2022/blauw/983WH/Daarvoor: ST1-X 2018 /Mat anthraciet[/b]/983 Wh/s / -Santos tandem met Pendix voor de vakanties-
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jos67 schreef: 12 mar 2020, 20:45 Door omstandigheden wie en do niet op de fiets naafbreuk werk. Vanavond wel even t dorp inboorlingen de stromer: resultaat: error E21020E
:bc :ck: :bn:

Weet je zeker dat die error code niet van je grammatica/spelling checker af komt?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Muiske
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 feb 2020, 17:32
Locatie: Genk, Limburg, België

Jos67 schreef: 04 mar 2020, 13:09 dag allemaal,
gisterochtend hield de stromer opeens steeds wat in en accelereerde hij vanzelf (wanneer ik stopte met trappen). Dat accelereren was beperkt (ik heb ook al eens echt gescooterd, dit was anders) ok het inhouden was steeds heel kort. Maar niet OK. Onderweg 1x gestopt om te calibreren, zonder effect. Op het werk de fiets helemaal uitgezet en weer aan.

De FM gebeld, gevraagd of zij op afstand iets konden zien aan storingen: nee dus. Wel is er nieuwe software naar de fiets gestuurd. (in januari ook nog). Deze tussen de middag gedownload en eind van de middag naar huis gefietst zonder problemen.

Iemand dezelfde ervaring?
Deze morgen had ik hetzelfde aan de hand. De fiets geeft ondersteuning zonder te trappen. Deze houdt zonder problemen rond de 40km/u aan. Wanneer ik rem stopt de ondersteuning even maar als ik de rem loslaat en niet trap geeft hij terug ondersteuning. Straks voordat ik naar huis fiets de sensor eens kalibreren en anders de truc met de batterij eruit nemen eens doen en kijken wat dat geeft.
Zou het iets te maken kunnen hebben doordat ik gisteren in een serieuze regenbui naar huis gefietst ben?
Een paar dagen eerder had ik op een bepaald moment even geen ondersteuning. Ik heb toen even via de +/- toets alles uitgezet en daarna weer aangezet waardoor alles terug normaal werkte. Heeft dit met dezelfde sensor (TMM?) te maken?
Huidige SP: Leasing ST3 2023 Pinion, 983W accu, Stromer/Wren verende voorvork,
Vorige SP: ST1x 2019, 618W accu, Stromer/suntour verende voorvork, 16000km.
Vorige SP: R&M Roadster Touring HS 2017, 500W accu, 12500km
W/W 11km enkel
Nömer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
Locatie: Kalken
Merk SP: Strömer st3
Km-stand: 20000

Henry schreef: 10 mar 2020, 22:12 Gisteren had ik ook een wat onregelmatig lopende motor. Als ik niet trapte of even wat minder hard trapte, dan remde de Stromer gelijk af. Er zat ook een vertraging in het weer activeren van de motor. Onderweg ben ik even gestopt en heb ik naar de koppelsensorspanning gekeken, maar die bleek nog steeds rond de 0,9-1,0 Volt te zitten (wat een goede waarde is voor mij ST3). Sensorkalibratie (via het service menu, maar ook via het gebruikersmenu) lostte het probleem niet op.

Thuis aangekomen heb ik het achterwiel een paar slagen los gedraaid en vervolgens weer op het juiste moment (voor mijn ST3 is dat 25 NM) weer vastgezet. Vervolgens de sensorkalibratie weer uitgevoerd (service menu en gebruikersmenu), gekeken naar de waarde en ook nu bevond die zich ergens tussen de 0,9-1,0 Volt. Zo op het eerste gezicht leek er dus niks veranderd. Omdat ik er op vertrouwde dat het probleem zich door het opniew vastzetten van het achterwiel zou zijn opgelost, heb ik gisteravond geen proefritje gemaakt.

Vanochtend vertrokken en hij reed weer als vanouds. Ik heb geen idee of bij jullie het probleem met die onregelmatig lopende motor ook zo eenvoudig kan worden opgelost, maar als je een momentsleutel hebt, dan kost dit klusje je hooguit 2 minuten van je tijd.

Enige tijd geleden heb ik de leverancier van de TMM sensoren gevraagd naar de kwaliteit van de TMM4-sensoren. Het antwoord van de leverancier was dat ze lang mee moeten gaan: "er is geen enkele reden tot zorg over de duurzaamheid, robuustheid en levenscyclus van onze TMM4 sensoren. De TMM4 sensor in jouw Stromer ST3 hebben we getest tot 50.000 km.: zonder enig probleem.", aldus de leverancier.

Wat ik maar wil zeggen: het is makkelijk om in het wilde weg onderdelen te vervangen (onder garantie of niet onder garantie) en te hopen dat het probleem zich vervolgens heeft opgelost.
De truc met losdraaien, terug op 25, sensor reset en kalibratie leek te helpen, na een paar dagen kwam een software update. Heenrit geen problemen. Terugrit, na opladen, ondersteuning die wegvalt, afremmen, terug vanzelf enz...
Offset reset en kalibratie uitgevoerd en dat leek even te werken. Maar in principe zou dat toch allemaal zo geen gedoe mogen zijn... 😫

Misschien dat op geregelde tijd de batterij eens uithalen dit wel kan voorkomen. Elke technologie heeft zo eens zijn momentje, maar dan zou dat een algemeen geweten en aangegeven tip mogen zijn.

Ik blijf zeer tevreden van Strömer, met de veronderstelling dat dergelijke problemen bij elke pedelec voorkomen...
Plaats reactie