Stromer ST1-X trapt door op kleinste achter tandwiel

renerijnbergen
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2020, 19:07
Locatie: bussum
Merk SP: Stern
Km-stand: 2650

Goedenavond,

We hebben 2 ST1-x fietsen gekocht in juni 2019.
De fiets is afgelopen zomer veel gebruikt, in de laatste manden , door het slechte weer niet meer zo vaak.

We merkten dat de Stromer fiets op het kleinste achter tandwiel steeds vaker ging doortrappen.
De ketting is schoongemaakt en ingevet met speciale kettingvet.

Ik merkte dat als ik de fiets naar de hoogste versnelling doorschakelde , dus het kleine achter tandwiel , ik automatisch al een beetje inhield om maar niet te veel kracht te zetten om doortappen te voorkomen.

Dit probleem is kennelijk niet zomaar op te lossen.

De dealer (Mango Mobility) heeft de Stromer fietsen uit het assortiment gehaald, de garantie loopt nu via Stern Electric .
Stern Electric heeft echter geen monteurs in dienst , ik moet dus zelf bepalen of het normaal is dat de fiets doortrapt op het kleinte tandwiel en dat dit al gebeurt na een half jaar.
Onze beide fietsen hebben dit probleem.

Herkent iemand dit probleem en hoe is dit dan op te lossen ?
Ik hoor heel graag terug.

Rene Rijnbergen
napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Waarschijnlijk een kwestie van een versleten ketting en/of cassette kransje (tandwiel). De boel vervangen voor een paar tientjes en je bent van het probleem af. Ik denk dat dit ook prima gedaan kan worden door een reguliere fietsenmaker. Er moet dan wel even gelet worden op het goede aandraaimoment van het achterwiel.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Dit is geen normale slijtage op voorwaarde dat je regelmatig goed kettingonderhoud uitvoert en regelmatig schakelt.

Slaat de ketting nog over als je de clutch inschakelt op je derailleur ?

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

"Half jaar", "veel": zegt allemaal niks. Over hoeveel km hebben we het?

Rij je alleen op de 11?
Wat is er uit de visuele inspectie van de 11 gekomen?
Hoe onderhoud je je drivetrain?

Garantie op een Stromer via een firma zonder monteurs? Wud? Je juridische overeenkomst (de koop) is met Mango, ZIJ behoren de garantie af te handelen. Dat kunnen ze ook als ex-Stromer dealer. (Al betwijfel ik ten zeerste of deze scootmobielboer ooit ook maar iets van Stromers of welke fiets dan ook begrepen heeft...)

Topic verplaatst naar het juiste forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

renerijnbergen schreef: 09 feb 2020, 19:52 Dit probleem is kennelijk niet zomaar op te lossen.
Tuurlijk wel. Dit is echt niet het eerste versleten kransje/versleten ketting/slecht afgestelde derailleur ter wereld.

Letterlijk elke FM op de hoek kan dit oplossen, al zou ik ermee naar de erkende Stromer dealer gaan, omdat het uitnemen en terugplaatsen van het achterwiel (m.i. geen rocket science) toch weleens verkeerd gaat bij een FM die niet bij Stromer is opgeleid.

Ik verwacht dat de 11 versleten is. Als dat zo is: nieuwe 11 of nieuwe cassette erop (afhankelijk van je zelfredzaamheid of de Stromer dealer door wie je dit gaat laten doen).

Mijn advies: afscheid nemen van Mango en een goede adoptiedealer zoeken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
renerijnbergen
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2020, 19:07
Locatie: bussum
Merk SP: Stern
Km-stand: 2650

Nee, inderdaad, dat zegt niet veel, we hebben allebei rond de 1100 km gefietst.
Mijn fiets heeft er meer last van dan de fiets van mijn vrouw.
De ketting is periodiek schoongemaakt, ik zie op zich geen beschadiging aan het kleinste tandwiel.

Ik las iets over een cluch instelling, dat ga ik later proberen.

Dan het service gedeelte ; Mango Mobility mail mij :
Hartelijk dank voor uw E-mail. U heeft een product gekocht bij Mango Mobility Services en dit bedrijf heeft haar naam per 1 Januari 2020 veranderd in Stern Electric. Stern Electric is onderdeel van de Stern Groep. U bent per mail terecht gekomen bij Mango Care BV. Mango Care BV maak geen deel uit van de Stern Groep en richt zich uitsluitend op de verkoop en service van revalidatie hulpmiddelen. U kunt bij Stern Electric terecht voor al uw vragen over uw huidige product of toekomstige aankoop

Vervolgens mail Stern :
Mijn excuus voor de late reactie. Wij hebben helaas geen E-bike monteurs meer.
Wij kunnen voor u Fietsned inschakelen. Fietsned komt bij u op locatie en rekent ook voorrijkosten.
U kunt ook naar een lokale fietsenmaker. Voor garantie kunt u gewoon bij ons terecht.

Ik zal dus moeten zoeken naar een dealer met Stromer monteurs, de garantie loopt nog wel via Stern.
Stern meldde mij dat zijn geen kosten rekenen als dit onder garantie valt, mij lijkt dat na 1100 km dit nog wel onder de garantie valt.

Ik ben benieuwd of jullie dat ook vinden.

Groet,
Rene Rijnbergen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

renerijnbergen schreef: 09 feb 2020, 20:50 De ketting is periodiek schoongemaakt, ik zie op zich geen beschadiging aan het kleinste tandwiel.
Hoe en waarmee schoongemaakt? Hoe en waarmee vervolgens ingevet?

Bij een versleten kransje zijn de tanden puntiger dan bij een nieuwe.
renerijnbergen schreef: 09 feb 2020, 20:50 Ik las iets over een cluch instelling, dat ga ik later proberen.
Goed idee, inderdaad even kijken hoe die nu staat.
renerijnbergen schreef: 09 feb 2020, 20:50 Mijn excuus voor de late reactie. Wij hebben helaas geen E-bike monteurs meer.
Wij kunnen voor u Fietsned inschakelen. Fietsned komt bij u op locatie en rekent ook voorrijkosten.
U kunt ook naar een lokale fietsenmaker. Voor garantie kunt u gewoon bij ons terecht.
Feitelijk zeggen ze dus: zoek het zelf maar uit. Wat een toppers.

Ik ben wel benieuwd hoe ze dan die garantie-werkzaamheden gaan uitvoeren, als ze geen Stromer monteurs meer in dienst hebben.
renerijnbergen schreef: 09 feb 2020, 20:50 Stern meldde mij dat zijn geen kosten rekenen als dit onder garantie valt, mij lijkt dat na 1100 km dit nog wel onder de garantie valt.
En dat gaan ze nu voor je uitzoeken? Of wat is dan nu de vervolgstap?
renerijnbergen schreef: 09 feb 2020, 20:50 Ik ben benieuwd of jullie dat ook vinden.
Ik begrijp dat jullie twee Stromers hebben, die beide dit probleem vertonen. Als het niet de clutch of iets anders in de afstelling van de derailleur is, dan vrees ik dat dit geen garantie is.

Kransjes zijn slijtage-onderdelen. Bij verkeerd/te weinig onderhoud i.c.m. continu op de 11 rijden krijg je deze rond de 1500km inderdaad wel op, dat hebben we eerder gezien. Bij goed gebruik en onderhoud gaat zo'n kransje vele malen langer mee.

Informatie over adoptiedealerschap:

viewtopic.php?f=5&t=372&hilit=dealer+die+ermee+stopt
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
renerijnbergen
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2020, 19:07
Locatie: bussum
Merk SP: Stern
Km-stand: 2650

dank voor je reactie,

Het schoonmaken deed ik met een droge doek en vervolgens vette ik de ketting opnieuw in met dry-lube, een ketting smeermiddel dat een fietsenmaker mij aanraadde.
Toen het doortrappen begon, heb ik de ketting ook schoongemaakt met kruip olie en vervolgens droog gemaakt en weer de speciale ketting olie erop.
We fietsen inderdaad bijna alleen op 11.

Ik ga nog controleren of het tandwiel puntiger is geworden, ik zag al wel dat de clutch nu OFF staat.
Ik vermoedde al dat het om een slijtage issue gaat, Stern heeft daarnaast geen Stromer monteurs in dienst, laat ik inderdaad maar een adoptie dealer zoeken met de link die je stuurde.

Groet,
Rene Rijnbergen
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Je manier van onderhoud en gebruik leidt kennelijk tot snelle slijtage van tandwiel 11. Die 11 kost grofweg € 5,00 ps bij Bike24. Als je zelf handig bent koop je een momentsleutel die minimaal 40Nm bereik heeft, een Torx t70 bit en een Shimano cassette demontage dop. Ik denk dat je alles met 1 wissel van de 11 bij beide Stromers al terug hebt verdiend t.o.v, FM-uurtarief en onderdelenprijzen. Dit klusje zal je vaker gaan doen als je alleen op de 11 blijft rijden. Moet je wel alles in 1x goed doen en durven.
Rijden op de 11 is gewenning. En tijdje proberen op de 13 of 15 went ook. Die gaan langer mee, ook beter voor de ketting.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mboelis, ze hebben 2x een ST1X. Hebben die ook een T70-as?
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie