Stromer ST1X 2019 snelheid

Robertjan
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2019, 10:17

Goedemiddag mede Stromer rijders,

Ik lees met regelmaat dat 45kmh echte kilometers gehaald wordt met de ST1X. Echter lukt dit mij alleen (harde) wind mee (46 a 47 op de omni) terwijl ik een goede conditie heb en zelf ook relatief hard meetrap. Mijn dealer zegt dat dit waarschijnlijk komt omdat het winter is en met lage temperaturen toch iets langzamer fiets. Ik rij meestal op de omni rond de 43kmh wat is werkelijkheid zo'n 40 41kmh is. Iemand een tip of idee?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

45km/u halen is vrij makkelijk op een ST1 X. 45km/u langdurig continu volhouden niet.

Hoe heb je de gevoeligheid van de trapsensor staan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Ik trap inderdaad vrij makkelijk naar de 45 (en soms hoger) op de Omni.
Zonder al te veel conditie. Het lang volhouden is zoals Stromeur zegt moeilijker.

Ikzelf heb de trapsensor op maximaal staan, maar zowel de persoonlijke stand 2 als in stand 3 haal ik de 45.
Lichaamsbouw speelt wellicht ook een rol (1,70, 70kg hier). Langere en zwaardere mensen zullen wellicht wat meer invloed hebben van de luchtweerstand.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Robertjan
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2019, 10:17

Gevoeligheid heb ik op maximaal staan. Ik ben even benieuwd omdat mijn tmm sensor recent vervangen is en het voltage nu 1.65v aangeeft. Voorheen 1.50v en ik had het idee dat hij toen toch een stuk feller was.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De TMM-waarde moet bij een ST1 X tussen de 1 en de 2 liggen. Beide waardes zijn/waren prima en het verschil tussen de twee is marginaal.

Houd er wel rekening mee dat de ondersteuning wat minder wordt naarmate de accu leeg raakt en dat je zelf vermoeider kunt zijn aan het einde van de dag bijvoorbeeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Robertjan, geen idee op welk tandwiel van de cassette de ketting ligt, maar als je de versnelling nog verder omhoog kunt schakelen (ook al lijk je de 45 km/uur met een lagere versnelling niet te halen en het trappen best wel zwaar wordt), toch gewoon opschakelen naar een hogere versnelling. Doordat je opschakelt naar een hogere versnelling (kleiner tandwiel achter) komt er meer kracht op de ketting, waardoor de motor (dankzij de TMM-sensor) je meer gaat ondersteunen.
Witte ST3 van maart 2019
Robertjan
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2019, 10:17

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties!

Aan mijn postuur zou het niet mogen liggen ;-) haha.

Ik ga eens proberen om een verzetje verder op te schakelen, kijken of dat inderdaad helpt. Gisteren wind tegen dus moet dat nog maar eens proberen.
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Hallo,
Ik rij nu ruim 2 jaar met een St1x. Op het display van de Stromer haal ik wel eens 45 km maar dat is dan echt wel de max.
42 km is meer regelmaat.

De "echte" GPS snelheid volgens mijn Garmin is dan ongeveer 40 km.

Maar dit alles hangt af van conditie berijder, gewicht, weersomstandigheden, bandenspanning, wegdek, verkeersomstandigheden en misschien zijn er nog wel een aantal te noemen.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Grt. Bert.
Gebruikersavatar
depsycholoog
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:05
Merk SP: Stromer ST1x 2019
Km-stand: 15040

PIPOOO schreef: 23 jan 2020, 12:29 Hallo,
Ik rij nu ruim 2 jaar met een St1x. Op het display van de Stromer haal ik wel eens 45 km maar dat is dan echt wel de max.
42 km is meer regelmaat.

De "echte" GPS snelheid volgens mijn Garmin is dan ongeveer 40 km.

Maar dit alles hangt af van conditie berijder, gewicht, weersomstandigheden, bandenspanning, wegdek, verkeersomstandigheden en misschien zijn er nog wel een aantal te noemen.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Grt. Bert.
Ik heb de sensor op 80% staan. Fiets op het display meestal 42-44 op lange rechte stukken (nu na 1500km). Met wind mee vrij makkelijk 45-46.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Met de koude heeft het alvast niet te maken...
Ik merk geen enkel verschil tussen zomer en winter in de ondersteuning die de fiets mij biedt.
Wat wel zo is, is dat de batterij bij koude sneller leegloopt (of moeilijker zijn lading kan vasthouden), waardoor je meer verbruikt voor dezelfde snelheden. Maar dit gaat dan gewoon van je batterij af en niet van het vermogen van je motor...
Wat wel is, zoals stromeur zegt, als je batterij bijna leeg is, zakt het vermogen wel wat. Maar boven de 30% zou je daar niets van mogen voelen.

Ik denk dat dat ook het verschil is tussen de ST1X en de ST2 of ST3, die laatste halen en houden extreem gemakkelijk die 45km.u. Ik rijdt bijna altijd 46-47 op de omni. 48,8 bij wind mee. Enkel bij hevige wind zakt dat terug tot 43-44.
ST3 black 983wh
Plaats reactie