zadelpen bevestiging

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oke, oke, zadelklem is misschien niet het juiste woord. Misschien is "de binnenkant van de de buis die door de zadelklem tegen de zadelpen wordt vastgeklemd" een betere omschrijving.
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Oppervlakte van de buitenkant pen iets ruwer schuren om zo de wrijving iets te verhogen kan......meestal gebruik ik ruim montagevet, een door corrosie vastgerotte zadelpen beschouw ik een beetje als onkunde van de monteur dusssssssik zou het eerder zoeken in de passing of de klem of weeg je 140kg en rij je elke dag over kasseien :ck: ?
IMG_8119.JPG
IMG_8119.JPG (1.81 MiB) 2611 keer bekeken
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dat vet alu antiseize vet op de afbeelding heb ik ook. Als je dat ertussen smeert plakken de buizen lekker vast, willen nauwelijks meer schuiven en rot het zeker niet vast. Precies wat een zadelpen nodig heeft. Er bestaan ook kleinere verpakkingen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Yep ook bij offshore gebruik, machines waarvan de onderdelen na 5 of 10 jaar voor inspectie komen zijn nog gemakkelijk demontabel en het smeert verder niet als EP2-6 of 00-vet of ander LowFrictionCompound.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 09 jan 2020, 00:14 Er bestaan ook kleinere verpakkingen
Bijvoorbeeld deze van Permatex : https://www.werkenmetmerken.nl/nl/perma ... le/p/59923
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jo!
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2017, 23:27
Locatie: Gelderland

Ja inderdaad diverse soorten, heb eerst montage vet geprobeer van shimano welke ik normaal voor de trappers gebruik. Deze was ook geschikt voor zadelpennen.
Daarna een pasta van de fietsenmaker, deze was nogal ruw net of er zand in zat maar extreme kleefkracht. De PERMATEX ALUMINIUM is nu de volgende op mijn lijstje.

Maar...... nu kwam er de extra zadelpen klem optie voorbij dat ik daar niet opgekomen ben.
Die vindt ik vast aangenaam geprijsd bij de Buitenlandse webshop.
Wordt dus even geduld hebben maar dat gaat mijn volgende poging worden.

Jo!
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jo! schreef: 10 jan 2020, 01:21 Ja inderdaad diverse soorten, heb eerst montage vet geprobeer van shimano welke ik normaal voor de trappers gebruik. Deze was ook geschikt voor zadelpennen.
Daarna een pasta van de fietsenmaker, deze was nogal ruw net of er zand in zat maar extreme kleefkracht. De PERMATEX ALUMINIUM is nu de volgende op mijn lijstje.
Die Permatex is zonde van je geld.
Als de carbon montage pasta van je FM niet werkt, gaat die Permatex ook niet werken.
Waarschijnlijk was deze rood met korreltjes erin; dat is prima spul en speciaal voor zadelpennen enzo gemaakt. Ik gebruik het al jaren op de racefiets en atb.
Als dat niet werkt heb je gewoon een te dunne zadelpen. Een extra klem is een aardige oplossing, maar ik zou toch eerst kijken naar een laag vernis of haarlak. Het iets dikker maken van je pen is gewoon de best methode, want dat zit hij keurig vast over een langere lengte in je frame ipv de piekbelasting bij een extra klem.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik zei al de juiste passing is belangrijker dan een lapmiddel een tweede klem zou ik niet accepteren de constructeur heeft dit niet zo bedoeld dus er moet iets niet in orde zijn.
Merken als Permatex, Moly, Manke en alles wat ik vergeten ben/zijn de top. blik vet van 4.5kg kost vlgs. mijn boekhouder die ook de garantiewerkzaamheden moet claimen een vermogen.

Na een paar jaar op de Noordzee, Rode zee, ergens op de wereld op zee mogen wij de kranen repareren/servicen en als je dan mastpennen en blokkeerpennen er zonder luchtjekkerhamer of plasmasnijder/snijbrander uit duwt is dat vooral voor mijn oren, handen en rug prettig :bj dus uiteindelijk ook voor de rekening van de klant.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jo! schreef: 10 jan 2020, 01:21 Wordt dus even geduld hebben maar dat gaat mijn volgende poging worden.
Ik zou eerst de pen eens rondom opmeten. Klopt de maat niet: garantie claimen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie