Trappers vervangen

WinemakersLand
Pro
Pro
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 okt 2019, 13:54

Heeft iemand al een keer de trappers vervangen? Ik zou er graag SPD pedalen op zetten, maar ik krijg geen beweging in de originele.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Meer kracht zetten is hier de oplossing. :D
Draai je wel de goede kant op?
Om meer kracht te zetten kun je de sleutel verlengen met een metalen buis (moet je wel in huis hebben). Door het verlengen van de sleutel creëer je een groter moment (kracht x arm).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En de nieuwe even met montage pasta insmeren voordat je hem vastzet.

Voor het losdraaien kan je ook met 2 mensen werken: eentje met sleutel 15 en eentje met inbus (als de standaard trappers ook een inbus "gat" hebben).

En kijk even op de nieuwe trappers in welke richting de schroefdraad gaat :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De rechter pedaal heeft rechtse schroefdraad : vastdraaien = wijzerzin ... de linker pedaal heeft linkse schroefdraad : vastdraaien = tegenwijzerzin.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Henry schreef: 30 nov 2019, 16:58 Meer kracht zetten is hier de oplossing. :D
Om meer kracht te zetten kun je de sleutel verlengen met een metalen buis (moet je wel in huis hebben). Door het verlengen van de sleutel creëer je een groter moment (kracht x arm).
Of, met een steek/ring de steeksleutel verlengen.... (De ring over de vork....)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 30 nov 2019, 18:07 De rechter pedaal heeft rechtse schroefdraad : vastdraaien = wijzerzin ... de linker pedaal heeft linkse schroefdraad : vastdraaien = tegenwijzerzin.
Vervolgens de trappers in de juiste stand zetten zodat ze vast staan wanneer je ze de juiste kant op los draait. Het is even goed opletten, dus wellicht handig om er dit filmpje bij te pakken (begin bij 1:10):



Als je 200% zeker weet dat je de juiste richting in draait, verleng dan je steeksleutel met een stuk buis o.i.d. voor een grotere hefboom, of schaf een lange pedaalsleutel aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Handige stelregel; altijd de sleutel vanuit de rechtop-stand naar achteren bewegen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Trappers die gemonteerd zijn met een likje montagepasta en met het voorgeschreven aanhaalmoment vastgezet zijn krijg je zo weer los.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die van mijn ST1 X zaten muurvast, weet ik nog.

Mocht het met alle adviezen hierboven niet lukken, dan even langs je FM om de pedalen het eerste tikje richting los te geven en de rest thuis afmaken, of ze daar meteen helemaal laten vervangen. Is binnen tien minuten gepiept.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Die van mij zaten ook muurvast. Met de inbus ging het echt niet lukken, die heb ik getordeerd er weer uit gehaald.
Uiteindelijk met een pedaal steeksleutel gelukt, maar wel door ook een balk in het frame te leggen, zodat het pedaal niet kon terugdraaien en ik volledige kracht voor het draaien kon gebruiken. Succes.
Of ff een FM vragen, die hakken vaker met dat bijltje. Zou voor hun in principe een tussen neus en lippen door dingetje moeten zijn.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie