ST1X promo, jullie mening gevraagd

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Gefeliciteerd hoor, puike fiets en dat blauw is ook erg mooi.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met de aanschaf. Voor dat geld heb je echt een Heleboel Stromer gekocht. :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13

Nachtje over geslapen, ik ga voor de 983wh accu. Gaat wat langer mee qua termijn en oplaadbeurten tussen de ritten. Nu wachten op de nummerplaat. Gisteren 25/10 op de post gedaan, ben benieuwd, zou een 14tal dagen duren.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En toch laadt je je fiets best iedere keer op. Dan gaat de batterij nog wat langer mee. Mijn voorspelling: binnenkort kan je een tweedehands lader kopen voor een prikje, omdat iedereen die nieuwe lader wilt hebben :lol:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Dit zijn hypothetische getalletjes, maar het principe is hetzelfde :

Als je je accu leeg rijdt tot 10% en dan gaat opladen, kan je hem 900x opladen en dan is hij op 70% capaciteit (30% slijtage). Als je dat 5x per week doet is dit dus ongeveer 3,5 jaar.

Als je je accu leeg rijdt tot 60% en dan gaat opladen, kan je hem 5000x opladen en dan is hij op 70% capaciteit. Als je dat 10x per week doet (2x per dag) dan is dw5 dus ongeveer 9,5 jaar.

Nou, de getalletjes zijn uit de hoge hoed getrokken, maar het principe staat: een accu slijt harder als je hem (bijna) leeg trekt. En ja, zo veel harder dat er een punt is dat het beter is om tussendoor bij te laden.

Maar als jij 32km per dag wilt doen (wat ik op 1 rit doe) dan kom je op vol turbo tussen de 60% accu over a 40% accu over (afhankelijk van de wind). Dan zou ik ook gewoon 1x laden per dag thuis.

Als er 15km per dag bij zou komen zou ik alweer bijladen tussendoor. My 2cts.

Accu reviseren kost wat, 400 euro? Een nieuwe accu zie ik voor 1500,- a 2000,- staan (yikes). Een 2e oplader kost ook gruwelijk veel, maar het zou misschien toch de moeite zijn om een kleine (te dure) pocket charger op werk te hebben liggen (die zijn traag maar stil) om makkelijk bij te laden, al is het maar 20% elke keer.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Jorismak (en anderen), jullie hebben allemaal gelijk. Vaker opladen via deelladingen doet de accu langer meegaan. Je moet er wat voor doen, maar dan gaat je accu ook langer mee! Maar.... ben je ook van plan om de Stromer 8 jaar aan te houden? Problemen met de motor, de OMNI, de controller, de TMM sensor of bij Stromer een simpele achterwiellager kunnen ook flinke kostenposten gaan worden.

Of wat dacht je van het onderhoud aan je Stromer? Als je dit allemaal door de FM laat doen, dan zul je worden geconfronteerd met "stevige" rekeningen. Er zijn al enkelen die hun verbazing hebben uitgesproken over de hoogte van de rekening die ze moesten betalen. Onderdelen die gaan tegen adviesprijzen in combinatie met redelijke uurlonen en het principe dat je storingsvrij de volgende onderhoudsbeurt moet gaan halen (en dus prefentief onderhoud), maken er toch een stevige rekening van.

Dus, ben je daarnaast net zo kritisch als het gaat om je andere uitgaven? Als je met dezelfde blik naar je uitgavepatroon gaat kijken, dan zijn er vast en zeker zaken waarbij je eenvoudiger en sneller veel meer geld kunt besparen. Alle kleine beetjes helpen, maar de engelse uitdrukking "penny wise, pound foolish" is hier misschien wel op zijn plaats.
Witte ST3 van maart 2019
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Ik zei ook dat ik 1x zou laden met zijn accu en afstand :). Echt 10% leegrijden zou ik sterk m'n twijfels bjjhebben (als het anders kan tenminste ).

En ehm, comfort en lol in het gebruik van de fiets gaat boven alles - bij mij tenminste.

Ik ga er vanuit dat er ergens 1 of 2 momenten komen dat m'n accu tever heen is.. Maar als ik dat kan voorkomen of uitstellen ga ik zeker wel m'n best voor doen... Na lol en comfort ik gebruik dus :).

Er komt een moment dat ik van de fiets af wil (voor een nieuwe, of ander vervoer of wat dan ook) en dan ben ik blijer met weinig slijtage op m'n accu dan meer. Wat het doet qua kosten zien we dan wel.

Mijn Stromer lijkt ook meer power te willen geven bij een accu charge van boven de 50% a 55%.

Puntje bij paaltje zijn er zat redenen om bij te laden als je kan. Maar er zijn natuurlijk ook redenen om het niet te willen and that's fine.

Op dit moment is mijn Stromer niet alleen mijn ww-vervoer maar ook mijn hobby, en dat kost nu eenmaal geld. Zo sta ik er in :).

Voor de topicstarter is het niet relevant, want die rijdt met een blauwtje en 32km p/d echt die accu niet leeg.
Voor mij is het ook niet een keuze, aangezien ik met een blauwtje en 62km p/d gewoon niet haal op 1 lading (met acceptabele reistijd), dus ik moet wel bijladen. Dat vond ik jammer aan het begin, maar nu ik weet wat het doet voor slijtage en ondersteuning vind ik het helemaal niet zo erg.


.. Wordt alleen zat van die lader meezeulen, waar blijft die CR246? :)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Stromer accu's zijn tot nog toe voor zover ik weet niet gereviseerd (op de oude St1 accu na).
Ik ga er overigens van uit dat dit over 2 jaar wel het geval zal zijn of er zijn al betere accu's beschikbaar.

Overigens was ik wel van plan een jaar of 5 met mijn Stromer te doen. Een accu die zo lang mogelijk gezond blijft weet ik dan wel erg te waarderen. Dat ik in 2 jaar de 814 dan ook leeg rij op 32 km vond ik dan ook een vieze tegenvaller, zeker gezien de opgegeven afstanden en dealer verhalen. Gelukkig dus een nieuwe in de garantie (als het goed is) en een upgrade naar een blauwtje en dan hoop ik de komende 3 winters door te kunnen komen. Daarna reviseren of een andere fiets.
Laatst gewijzigd door Wiebe op 26 okt 2019, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

Coyote schreef: 25 okt 2019, 21:52 Wijziging zonder opleg : stuur om een 5tal cm hoger/rechter te zitten.
Enig idee hoe de fm dit gaat doen? De mijne had het over een 'in hoogte verstelbare zadelpen' maar dat is zo'n zadelpen die kan draaien. Daarmee komt het stuur ook meer naar voren toe. Ben benieuwd of er andere opties zijn en hoe het je bevalt
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk een riser bar erop.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie