St1x 814wh

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ena1968 schreef: 29 jul 2019, 22:16 Mijn collega's zullen weinig last hebben van de lader. Bij ons op het werk kunnen we laden in afgesloten kastjes in de omkleedruimtes.
Opletten bij afgesloten kastjes, de lader heeft koeling nodig en een oververhitte lader met een accu in een kastje zou wel eens fout kunnen aflopen.
mrstrom

Als je grotere accu neemt heb je misschien geen lader nodig. In mijn worst case heb ik op ST3 (980Wh) een keer deze leeg gereden over 48km. Maar had toen alles tegen. Als je naar werk heen en weer gaat heb je altijd een keer voor en keer tegen. Ik hou dan meestal 25-35% over op 40km. ca. 1.8%/km. 56km rij je dus geheel leeg dan op 1 grote accu. De ene dag zal je beter uit komen dan de andere dag. Wil je safe dan moet je toch laden op je werk, en kan je met kleine accu ook uit.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb dan wel geen ST1, maar een ST3 met 983 Wh accu. Ik rijd daar regelmatig afstanden mee van meer dan 80-90km. Nog nooit de accu leeggereden beneden de 70km.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ligt heel veel aan instellingen, wind en temperatuur... Dus de suggestie dat je een minimale range van 70km hebt daar heeft Ena1968 niet perse iets aan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Henry schreef: 30 jul 2019, 09:24 Ik heb dan wel geen ST1, maar een ST3 met 983 Wh accu. Ik rijd daar regelmatig afstanden mee van meer dan 80-90km. Nog nooit de accu leeggereden beneden de 70km.
Dat is aardig ver hoor. Dan heb je de sensor laag staan en/of trap je zelf veel bij. Of je rijdt op een rustig tempo van 30-35. Als je zoveel mogelijk op de 45-48 gaat dan is ie echt wel leeg aan max. 60km. Ik ben zelf een redelijk getrainde fietser en rijdt voor ww zo snel mogelijk als gaat, sensor op 90% (een blokje terug).
En met ww verkeer wil je niet 30-35 rijden dan ben je bijna een uur bezig met die 28km.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Woon-werk doe ik ook het liefst zo snel mogelijk, maar vind daarbij 45 km/uur op de OMNI snel genoeg.
Vanochtend weer regelmatig de 48,4 km/uur aangetikt, maar de Stromer heeft dan de neiging om mij af te gaan remmen. Vind daarom 45 km/uur op de OMNI in het algemeen snel genoeg.

Het retourtje woon-werk heb ik net achter de rug:
- In totaal heb ik 48,2 km gefietst
- Ik heb volgens de OMNI 45% over (van de 983 Wh), dus ik zou bij gelijkblijvend verbruik zo rond de 87 km uit komen. In de praktijk is het verbruik niet lineair, dus laten we de actieradius op 80 km houden.
- De heenweg: zo snel als mogelijk (streefsnelheid 42-48,4 km/uur op de OMNI) op vrijliggende fiets-/bromfietspaden. Nauwelijks anderen tegengekomen. Hele stukken tegen de maximum snelheid (48,4 km/uur) gereden. Windsnelheid was 10 km/uur, Redelijk het windje mee gehad. Temperatuur lag rond de 16 graden Celcius.
- De terugweg: ik heb het iets rustiger aan gedaan (buitentemperatuur was 27 graden Celcius, dus ook genieten). Ik heb ook een iets andere route genomen (door het bos). Windsnelheid was 14-18 km/uur, voornamelijk windje tegen gehad. Het streven was een maximum snelheid ergens tussen 38-42 km/uur op de OMNI.
- Ik ben het wel met je eens dat je bereid moet zijn om mee te trappen. Ik fiets bijna altijd in stand 2, waarbij ik de trapsensor (via Stromer App) op 75% heb staan en de koppelsensor (via de OMNI) ook op 75%. In mijn route zitten meerdere bruggen en viaducten, bij brug- en viaduct-op wil ik nog wel eens stand 3 om hulp vragen (ik ben een beetje lui en weet dat ik toch nog genoeg energie ongebruikt in de accu laat zitten).
Witte ST3 van maart 2019
mrstrom

Net bereik hoor. Schat in dat je dan nog behoorlijk mee trapt. Ik zal ook eens stand 2 proberen op 75%.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben een keer met Lamkram samen naar het werk gereden, we werken niet bij hetzelfde bedrijf, maar bedrijven staan we in hetzelfde bedrijvencomplex. Lamkram woont een paar straten van mij vandaan. We kwamen elkaar toevallig 's-ochtends vroeg (rond 06:05 uur) net buiten de wijk tegen en hadden er toen zo'n 1,5 km van de rit op zitten.

Lamkram reed bijna de hele rit in standje S (hij heeft een ST5), ik reed bijna de hele rit in stand 2 (ik heb een ST3). We hadden bijna de volledige afstand 45+ km/uur op de OMNI gereden. Het was erg rustig en we kwamen bijna niemand tegen. We reden op vrijliggende fiets-bromfietspaden.

Ik kon me nog goed herinneren dat mijn ST3 afremde bij 48,4 km/uur op mijn OMNI, terwijl de ST5 van Lamkram dat pas deed bij 48,7 km/uur op zijn OMNI. Hij was dan ook in staat om net ietsje harder te rijden dan ik. Het was voor mij onmogelijk om ook 48,7 km/uur te rijden omdat de Stromer beter in staat was om de snelheid terug te dringen naar de 48,4 km/uur dan voor mij om die op 48,7 km/uur te krijgen. Ik heb geen idee of ik met mijn bandenspanning daar nog iets in had kunnen doen, want ik heb mijn Pirelli's (vanwege de demping) niet te hard opgepomt (2.1 bar voor en 3.0 bar achter). Een harder opgepompte band heeft namelijk een net wat grotere omtrek, waardoor je dus net dat beetje verschil in kms/uur kunt maken.

Ik weet de gemiddelde snelheid van die rit niet meer, maar ik weet wel dat we "als de brandweer" gingen. Ik weet nog wel dat ik uiteindelijk 31% van de energie van mijn 983 Wh accu had verbruikt, Lamkram zat met zijn verbruik ergens tussen de 40 en 50%. Hij neemt zijn oplader mee en laadt zijn accu bij het werk. Hij moet soms ook nog naar een andere locatie, ik hoef dat niet.
Witte ST3 van maart 2019
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Gisteren 2x20 minuten testje gedaan. Met Stromer St2 en met RM Charger. Die RM viel goed mee. Was met riemaandrijving. Maar ik had de indruk dat je met de Stromer vlotter 45 kan. Weet niet of het verschil met de ST1X groot is? De FM was top. 2u uitleg gekregen over de mogelijke systemen en hun voor- en nadelen. Stelde zelf de proefrit voor. Topkerel. Ik had ook gevraagd naar de leveringstermijn van een St3., voor mijn collega met wie ik samen www wil doen. Volgens FM kon dit duren tot Januari, afhankelijk van model en kleur. Als dit klopt moeten we nog even wachten :oops: Mijn eerste gedachte was de Stromer St1X. Dat blijft zo. Alleen ga ik toch voor de grootste batterij gaan. Nu nog wachten op mijn collega (verlof).
Bedankt voor de reacties.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Daan1989
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2019, 08:43

Ik heb zelf een stromer st1x 2018 die standaard geleverd werd met de kleinste accu; die paarse van 618wh. Naar mijn werk is 33 km. Ik rijd daarbij in stand 2. In de winter had ik dan zo'n 20% over, nu in de zomer 30-35%. Misschien dat ik het precies heen en weer red met een grotere accu, maar nu met laden op mijn werk gaat het prima dus zo gehouden :ay
Plaats reactie