WB406 vs. WA711.
Niet meteen te zien op jouw afbeeldingen, maar is de montage van het voorblad bij de ST1x dan anders dan bij de ST2 ?
Voortandwiel st1x
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 53.000
Zo maar even een opmerking. Is er geen montage instructie bijgeleverd? Ik kan mij zo voorstellen dat de tekst op het tandwiel naar buiten gericht dient te zijn zoals bv bij een KMC ketting.
En wanneer, zoals jij zegt, dat het tandwiel nu net aan de verkeerde zijde is geplaatst, wat zegt de FM hier dan over en kijk eens naar andere soortgelijke modellen. De FM zou dit toch echt moeten weten.
Groet Mark
En wanneer, zoals jij zegt, dat het tandwiel nu net aan de verkeerde zijde is geplaatst, wat zegt de FM hier dan over en kijk eens naar andere soortgelijke modellen. De FM zou dit toch echt moeten weten.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Wiebe, ben je hier ondertussen al wijzer uit geraakt?
Als ik mijn gezond verstand gebruik zou ik ook denken dat de tanden de verkeerde kant op staan...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
- Draftsman
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
- Locatie: Merelbeke
- Merk SP: Stromer ST1x
- Km-stand: 38000
Ondertussen heb ik de Wolf Tooth Components gemonteerd. In tegenstelling tot deze die Wiebe gemonteerd heeft zijn de tanden symmetrisch, dus het maakt minder uit als je hem andersom monteert (wat bij mij ook het geval is aangezien de chainguard aan de buitenzijde gemonteerd zit en het kettingblad aan de binnenzijde van de crank spider, itt bvb. een ST3).
Hij is niet goedkoop, maar in ieder geval goedkoper dan wat Stromer vraagt (€125) voor een origineel kettingblad . Eerste indrukken zijn ook positief. Bij mijn origineel kettingblad gebeurde het zeer regelmatig dat mijn ketting (sinds ik mijn ST1x heb) bij het rijden over een oneffenheid telkens tussen kettingblad en chainguard er afliep. Zeer leuk als dat op een slecht verlichtte plek gebeurde en je je ketting er van tussen mocht sleuren om dan te zorgen dat deze terug correct op die narrow-wide tanden lag
Voor degenen die hetzelfde kettingblad als Wiebe hebben is het misschien een idee om een chainguard van een ST3 te monteren (als dat mogelijk is?): kettingblad wordt dan aan de buitenzijde gemonteerd en de chainguard gemonteerd aan de binnenzijde (maar zit wel aan de buitenzijde). Zou wss de goedkoopste oplossing zijn.
Hij is niet goedkoop, maar in ieder geval goedkoper dan wat Stromer vraagt (€125) voor een origineel kettingblad . Eerste indrukken zijn ook positief. Bij mijn origineel kettingblad gebeurde het zeer regelmatig dat mijn ketting (sinds ik mijn ST1x heb) bij het rijden over een oneffenheid telkens tussen kettingblad en chainguard er afliep. Zeer leuk als dat op een slecht verlichtte plek gebeurde en je je ketting er van tussen mocht sleuren om dan te zorgen dat deze terug correct op die narrow-wide tanden lag
Voor degenen die hetzelfde kettingblad als Wiebe hebben is het misschien een idee om een chainguard van een ST3 te monteren (als dat mogelijk is?): kettingblad wordt dan aan de buitenzijde gemonteerd en de chainguard gemonteerd aan de binnenzijde (maar zit wel aan de buitenzijde). Zou wss de goedkoopste oplossing zijn.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
- Locatie: Hoorn
- Merk SP: Stromer st1x
- Km-stand: 12000
voortandwiel van mijn stromer ST1X draai ik elke 3000km gewoon om, geen enkel probleem gehad ooit met deze werkwijze.
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
- Locatie: Hoorn
- Merk SP: Stromer st1x
- Km-stand: 12000
dan toch maar eens de kans gewaagd….. een NIET one-by voortand wiel 52 tanden op mijn Stromer ST1X gezet… ik was benieuwd….
het werkt gewoon goed, de ketting springt er niet af, ook niet bij een opeenvolging van hevige hobbels….
goed om te weten is wel dat mijn Deore 10 speed derailleur wel een clutch derailleur is….. met een simpel hendeltje kan ik de spanning die de derailleur op de drivetrain zet hoger zetten… daar merk je overigens niets van tijdens het rijden of tijdens het schakelen
het originele voortandwiel heeft slijtage maar is nog niet aan vervanging toe, zelfs niet na 12000 kilometers…
dus:
voor mijn Stromer ST1X kun je gewoon een 52 tands NIET one-by voortandwiel gebruiken.
ook de bracketas van FSA is gewoon nog op internet te bestellen, geen dure ‘vervang alles maar’ oplossing (dus hele crank stel, nieuw voortandweil met bracketas) maar je kan elke onderdeel van de ST1X gewoon apart vervangen en bestellen op internet!
stuk goedkoper!
nog even iets: ben blij dat ik een derailleur systeem Stromer heb (dit ivm een systeem dat maar 5 of 6 versnellingen heeft); met een 11-28 cassette zijn de eerste 5 vijf versnellingen lekker klein en juist die eerste (zwaarste) vijf gebruik ik het meest!
en chain waxen is de way to go… ketting loopt super soepel en is als je de ketting vast pak absoluut schoon, trekt dus ook nagenoeg geen vuil aan!
het werkt gewoon goed, de ketting springt er niet af, ook niet bij een opeenvolging van hevige hobbels….
goed om te weten is wel dat mijn Deore 10 speed derailleur wel een clutch derailleur is….. met een simpel hendeltje kan ik de spanning die de derailleur op de drivetrain zet hoger zetten… daar merk je overigens niets van tijdens het rijden of tijdens het schakelen
het originele voortandwiel heeft slijtage maar is nog niet aan vervanging toe, zelfs niet na 12000 kilometers…
dus:
voor mijn Stromer ST1X kun je gewoon een 52 tands NIET one-by voortandwiel gebruiken.
ook de bracketas van FSA is gewoon nog op internet te bestellen, geen dure ‘vervang alles maar’ oplossing (dus hele crank stel, nieuw voortandweil met bracketas) maar je kan elke onderdeel van de ST1X gewoon apart vervangen en bestellen op internet!
stuk goedkoper!
nog even iets: ben blij dat ik een derailleur systeem Stromer heb (dit ivm een systeem dat maar 5 of 6 versnellingen heeft); met een 11-28 cassette zijn de eerste 5 vijf versnellingen lekker klein en juist die eerste (zwaarste) vijf gebruik ik het meest!
en chain waxen is de way to go… ketting loopt super soepel en is als je de ketting vast pak absoluut schoon, trekt dus ook nagenoeg geen vuil aan!
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Vind ik ook. Zelf had ik de 11-32 met 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32. Meest gebruikt waren de 14&13 maar ik miste de 15 voor wind tegen. De stap van 14 naar 16 is te groot. Nu heb ik 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28-32. Waarvan nu ook, naast de 13&14, de 15 gebruikt wordt. Vertrekken vanuit stilstand op de 25. De 28&32 voor het iets zwaardere werk.gerardlieshout schreef: ↑20 sep 2023, 15:38 nog even iets: ben blij dat ik een derailleur systeem Stromer heb (dit ivm een systeem dat maar 5 of 6 versnellingen heeft); met een 11-28 cassette zijn de eerste 5 vijf versnellingen lekker klein en juist die eerste (zwaarste) vijf gebruik ik het meest!
Heeeelemaal juist. Doe ik al jaren zo en ben niet van plan het ooit anders te doen.gerardlieshout schreef: ↑20 sep 2023, 15:38 en chain waxen is de way to go… ketting loopt super soepel en is als je de ketting vast pak absoluut schoon, trekt dus ook nagenoeg geen vuil aan!
Makkelijk, snel wisselen tussen 2 kettingen, proper, NOOIT smeren,... en zalig kleine stapjes tussen de versnellingen die naar eigen wens kunnen aangepast worden.
idem hier....juist nog een nieuw voorblad besteld kostte een 20 euro meer dan in 2019 maar nog steeds betaalbaar (origineel FSA) en van afspringende kettingen geen last enkel als het voorblad na een 20 000km zijn beste tijd heeft gehad.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...