Opties bij aankoop ST1x

Lautem
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2019, 22:40

bedankt allemaal voor jullie input

ik heb besloten mijn dealer te laten voor wat het is en de stromer bij qicq te bestellen dan krijg ik de bodyfloat gratis en een abus helm.

de batterij optie zal erbij genomen worden en verdere opties zullen er komen na verloop van tijd alsook een tweede lader als die ooit meer betaalbaar is
busje64
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 feb 2019, 10:17
Locatie: Leek

2 wekelijks de ketting verwisselen?
ST1X 2019 Oceanblue, verende voorvork, verende zadelpen en natuurlijk de handige snufjes van van Zijp!
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mij is opgevallen dat de tandwielen van een cassette en het tandblad, ongeveer 2x zo lang meegaan als een ketting.
Door regelmatig (elke week of elke twee weken) van ketting te wisselen, verminder de slijtage van de ketting, de cassette en het tandblad (wel de gebruikte ketting schoonmaken en opnieuw in de olie zetten en de cassette en het tandwiel voor ook schoonmaken met een borstel en doekje). Het wisselen van de ketting is "een fluitje van een cent" en dit geldt ook voor het schoonmaken van de vieze ketting en het weer goed ingevet krijgen. Door twee kettingen te gebruiken op 1 setje cassette en voorblad, kun je ze allen tegelijk vervangen. Een fiets met een goed onderhouden "drive train" rijdt heerlijk: geruisloos en soepel. Afhankelijk van hoe zwaar je fietst en waar je fietst kan de drive train zomaar 5.000-6.000 km mee gaan. Als je de boel niet onderhoudt, dan kan het ook bij 3.000-4.000 km al voorbij zijn.

Hetzelfde geldt trouwens voor al het kleine onderhoud. Denk bijvoorbeeld aan de remmen. Het vervangen van de remblokjes kost je hooguit 15 minuten (en dan doe je het rustig aan). Te lang doorrijden op versleten remblokken kost je naast de remblokjes ook nog eens een een remschijf en dus veel meer tijd aan onderhoud.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie