Seals kunnen gaan zwellen van schoonmaak- en oplosmiddelen. Schoonmaken met dezelfde minerale remolie als erin zit kan dan geen kwaad.
Ik hoop dat de zuigers in de remklauw niet kunnen roesten. In dat geval is rondom de zuiger goed reinigen voordat je de zuigers terug duwt het belangrijkst. Daarmee voorkom je dat vuil op de zuiger mee naar binnen gaat als je de zuigers erin drukt. Na enkele keren zuigers vuil terugduwen gaan ze steeds stroever lopen en veren ze na het remmen niet meer terug.
Ik ken monteurs die een zeer dun laagje siliconenvet aanbrengen op de zuigers voor het terugduwen. Enerzijds blijft vuil plakken aan vettigheid, anderzijds verwijder je vettigheid met vuil makkelijker dan wanneer het droog is. Dat plakkende vuil doet verder geen kwaad zolang de zuiger alleen naar buiten gaat door slijtage van de remblokken.
Remblokken?
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ik gebruik idd dezelfde olie als in het systeem.
-
- Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 03 nov 2018, 16:22
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: St1x
- Km-stand: 15.000
Overigens vond ik het wel snel: 6.000 km en blokken tot op het metaal versleten.
ST5 2021, XL. Accu 983. Spurcycle. Amersfoort-Utrecht.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Valt wel mee hoor. Stromer adviseert om na 3.000km te controleren of de remmen versleten zijn. Rempads op de SP krijgen het best zwaar te verduren. Aangezien de jouwe al tot op het metaal op waren, denk ik dat ze wat eerder dan 6.000km vervangen hadden moeten worden.
En het is inderdaad niet moeilijk. Zo'n foutje als inknijpen maak inderdaad je maar één keer Er zijn trouwens ook wigjes in de handel die je tussen de klauwen kunt plaatsen als je de rempads (of je complete wiel) eruit hebt. Daarmee voorkom je ook dat dit per ongeluk gebeurt.
Ik snap trouwens net waarom er olie uit het systeem is gelekt doen je de rem dicht kneep. Het probleem waar je normaal tegenaan loopt bij dit foutje, is dat de lucht (die je bijna altijd wel iets in je systeem hebt) in je systeem terecht komt in plaats van dat dit netjes bovenin bij je remhendels in het reservoir blijft zitten. Meestal is de fiets rechtop zetten en de remmen een paar keer langzaam inknijpen en weer los laten voldoende om de luchtbelletjes weer naar boven te krijgen, zodat je systeem weer naar behoren werkt.
En het is inderdaad niet moeilijk. Zo'n foutje als inknijpen maak inderdaad je maar één keer Er zijn trouwens ook wigjes in de handel die je tussen de klauwen kunt plaatsen als je de rempads (of je complete wiel) eruit hebt. Daarmee voorkom je ook dat dit per ongeluk gebeurt.
Ik snap trouwens net waarom er olie uit het systeem is gelekt doen je de rem dicht kneep. Het probleem waar je normaal tegenaan loopt bij dit foutje, is dat de lucht (die je bijna altijd wel iets in je systeem hebt) in je systeem terecht komt in plaats van dat dit netjes bovenin bij je remhendels in het reservoir blijft zitten. Meestal is de fiets rechtop zetten en de remmen een paar keer langzaam inknijpen en weer los laten voldoende om de luchtbelletjes weer naar boven te krijgen, zodat je systeem weer naar behoren werkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik denk dat Gert1960 een of meer zuigers eruit heeft geperst met de remhendel. Dan lekt de remvloeistof uit de klauw en komt er lucht achter de zuiger. Na terugdrukken van de zuiger moet je ontluchten op de remklauw en eventueel ook bij de remhendel. Als er teveel remvloeistof is ontsnapt moet je dat bij de remhendel toevoegen. Ook daarvan zijn YouTube-filmpjes. Een servicekit erbij met de juiste spuiten, vloeistof en gereedschap is dan wel een vereiste.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Alcohol en remreiniger vervliegen, er zal dan ook geen residu achterblijven die vuil aantekt.Daniel1975 schreef: ↑31 mar 2019, 09:07Ik reinig de zuigers altijd met een wattenstaafje met remolie. Mij is geleerd dat andere reinigende vloeistoffen de seals rond de zuiger kunnen aantasten. Klopt dat dan niet?
Krijg ze sowiso altijd prima schoon zo.
En remreiniger is juist ontwikkeld om dichtingen niet aan te tasten.
-
- Pro
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 09 mar 2020, 22:03
- Locatie: Wechelderzande
- Merk SP: stromer st5 le
- Km-stand: 6600
Ik heb ook bbb remblokken geplaatst maar wel de groen voor elektrische fiets de vorige remblokken waren vervangen door fm maar 5500 km met kunnen rijden zeker achteraan moesten deze vervangen worden. Deze remblokken heb ik inde fietswinkel gezien en waren maar 6,5 euro per paar .
Met de originele remblokken heb ik 10500 km gedaan maar die piepen zeer hard en die van de fm bijna niet .
Met de originele remblokken heb ik 10500 km gedaan maar die piepen zeer hard en die van de fm bijna niet .
ik probeer 3x per week 75 km te doen
kempen antwerpen kempen
kempen antwerpen kempen
- Max Cady
- Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST1LE
- Km-stand: 9600
Ben ook bijna aan nieuwe toe. Kom er maar niet uit welke en sintered (metaal) of resin (organisch) Iemand goeie ervaringen met een goeie combinatie van merk en soort remblokken?
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Zowel vooraan als achteraan eentje demonteren, foto posten en dan kan het bekeken worden.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)