Rammelende standaard Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij het schoonmaken van mijn ST1 X ontdekte ik vandaag dat de standaard (origineel) rammelt. Dit was me nog niet eerder opgevallen, en het zou kunnen verklaren waarom ik tijdens het fietsen soms bijgeluiden hoor die ik tot nu toe niet kon plaatsen. Het gaat niet om de bevestiging van de standaard aan het frame, dat zit nog steeds prima vast, het gaat om de staander zelf en het punt waar deze in de houder zit. Als ik de voet van de standaard in ingeklapte toestand beweeg, dan zit er zit zeker een centimeter speling op. Omdat de staander is vastgepopt in de houder heb ik niet de indruk dat ik dit zelf kan verhelpen.

Iemand anders die hier ook last van heeft?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Stromeur,

heb jij nog de originele standaard ?
Ik ben perplex.......

Zonder gekheid: zo ongeveer iedere Stromerbezitter die ik ken heeft dat ding al bij aflevering laten vervangen door een klassiek inklapmodel i.p.v. het verplichte wegklapmodel. Niemand laat zijn/haar Stromer bijvoorbeeld bij de markt staan waar een duwtje tegen de fiets de standaard laat inklappen....beng.....27 kg Stromer op de grond.....

Ook bij de dealer in Herveld zeggen ze vrijwel altijd een Stromer af te leveren met normale standaard op verzoek van de klant. Ze hebben dan ook een behoorlijk stapeltje ongebruikte wegklapstandaarden liggen.......

Sorry; je vraag zelf kan ik niet beantwoorden want ook ik heb de wegklapstandaard niet meer....

Groetsels
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 13 aug 2017, 06:54 heb jij nog de originele standaard ?
Ik ben perplex.......
Yep. Het is een onding, maar de druk om hem te vervangen is voor mij niet zo hoog, dus ik was er nog niet mee bezig gegaan. De Stomer staat bij mij thuis binnen, en op het werk in een fietsenstalling waar pakweg 200 fietsen in kunnen, en er staan er maar een stuk of 20. Net als in de stalling op mijn werk is het bij mijn buurtsuper dermate rustig dat ik altijd wel een ruime plek uit de loop vind om mijn ST1 X veilig weg te zetten.

Toegegeven: laatst toen ik de Appie uit kwam stond er een groepje belangstellende jeugd om mijn fiets heen. Toen was ik erg opgelucht dat ze er niet met hun tengels aan hadden gezeten, want dat was-ie gegarandeerd omgegaan.

Dat de standaard met zijn inklap-mechanisme niet is wat wij er als gebruikers van verwachten dat is één ding. Het is in sommige landen nu eenmaal verplicht dus daarin snap ik de keus van Stromer heel goed. Maar dat-ie binnen 2000km gaat rammelen is teleurstellend. Ik ga nu ook kijken naar een alternatief (dat uiteraard niet uit zichzelf inklapt), maar ik ben wel benieuwd of ik gewoon pech heb met mijn standaard, of dat dit een item is (net als de spiegel en de bel) waarbij Stromer beter een andere keus had kunnen maken. Ik zal morgen eens bij mijn dealer Qicq horen naar hun ervaringen hiermee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Hoi Stromeur, Hier geen enkel probleem nog met de standaard. De spiegel houdt zich bovendien ook nog steeds goed. Hij gaat niet losser hangen. Misschien heeft het te maken met de hoeveelheid trillingen onderweg. Ik rijd met name op betonplaten. Redelijk vlak.

Mijn kilometerstand is momenteel 1900km.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank voor je reactie.

Ik denk dat kwaliteit van het wegdek op mijn woon-werkroute de standaard geen goed doet nee. Het is echt geen MTB-route naar mijn werk, allemaal verharde weg, alleen wat ouder en dus rammeldebammel zo her en der. Dat ik de bandendruk maximaal kan houden dankzij de geveerde voorvork en BodyFloat zal de zaak ook geen goed doen, maar de standaard moet hier gewoon tegen kunnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb Qicq gesproken: speling op de standaard is helaas een vaker voorkomend probleem (wat waarschijnlijk niet echt opvalt omdat bijna iedereen dat ding meteen vervangt). Er wordt nu een standaard voor me besteld die niet automatisch terug veert. Ik verwacht deze over 1 a 2 weken binnen te krijgen en zal even laten weten welke dit is. (Een Zwisterse, geen idee welke maar volgens Qicq stevig genoeg voor het gewicht van de ST1 X en ik heb er alle vertrouwen in dat de juiste voor me besteld wordt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 14 aug 2017, 12:29 speling op de standaard is helaas een vaker voorkomend probleem (wat waarschijnlijk niet echt opvalt omdat bijna iedereen dat ding meteen vervangt)
Ik heb (nog)geen last van rammelende standaard. En ben ook niet van zin om de standaard, standaard te vervangen. ik heb er hoegenaamd geen problemen mee dat die zelf opklapt. Zijn er leden bij wie de fiets ook al effectief omgevallen is of is het meer een gevoel van: het zou wel eens kunnen gebeuren dat...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22986
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik weet in ieder geval dat Lomito's fiets omgegaan is door toedoen van een ander, en daarbij schade heeft opgelopen: accudeur moest worden vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Echt niet leuk natuurlijk.
Maar kwam dit door de standaard of had de fiets sowieso omgegaan.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Speeddevil
Pro
Pro
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2017, 22:55

Ik had mijn dealer kort na aflevering gevraagd of ik de onpraktische originele ST1X-standaard kosteloos kon omruilen voor een ander gebruiksvriendelijk exemplaar. Nadat ik bij hem ben langs geweest heeft hij het "automatisch inklapmechanisme" van de standaard onklaar gemaakt waardoor deze nu als een normale standaard prima funktioneert, niks mis mee! Volgens mijn dealer heeft het "automatisch inklapmechanisme" alles te maken met Europese regelgeving. Wat ze in Brussel al niet regelen! :cry:
Plaats reactie