Probleem met achterwiel-as Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Perfect, en zo hoort het! :hy:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Silver
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jul 2017, 23:28

Stromeur schreef: 05 jul 2017, 20:08 Hieronder zie je mijn achterwiel as. Het ongelakte metalen buisje is aan de kant van de motor over de as heen geschoven en valt een klein stukje in een uitsparing in het frame:

Nogmaals, bij de meeste ST1 X bikes is er niks aan de hand, maar op basis van jouw verhaal zou het mij niet verbazen als de storing hiermee te maken heeft. Succes!
Ik heb mijn ST1x pas deze week ontvangen, het ongelakte metalen buisje zit er ook op (dealer in Belgie). Misschien verklaart dit probleem dat ad hock opgelost moest worden de 11 weken wachttijd... ;-)
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Stromeur,

kan je ook eens een foto maken van de kant van de versnellingen bij jouw fiets waar ook het tussenstukje op zit?

Ik heb nu een weekje mijn fiets terug maar stel nu vast dat wanneer ik achteraan op het kleinste tandwiel rijdt de ketting ergens tegen schuurt. Ik zie wel dat er nu heel weinig plaats is tussen het kleinste tandwiel en het frame, maar ik weet niet als dit sinds het tussenstukje is of als dit voorheen ook al zo was...

Voor het tussenstukje had ik dit niet namelijk...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat extra buisje zit bij mij alleen aan de linkerkant, niet aan de kant van het derailleur. Er is inderdaad erg weinig ruimte tussen de cassette en het frame (millimeterwerk), maar de ketting loopt bij mij wel vrij:

cassette stromer st1x.jpg
cassette stromer st1x.jpg (255.44 KiB) 5251 keer bekeken

Ik kan me wel voorstellen dat de ketting het frame zou kunnen raken als je derailleur niet helemaal goed meer uitgelijnd is. Dit zou je dan zelf ook moeten kunnen zien. Het onderste derailleurwieltje moet zich recht onder het tandwiel waar de ketting op ligt bevinden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Super, bedankt voor de foto. Daar kan ik mee aan de slag.
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Het probleem met mijn kleinste tandwiel was waarschijnlijk nog een gevolg van het verschuiven van de as na hevig remmen. Daarna werd het tussenstuk geplaatst, maar blijkbaar was het plaatje aan de kant van de derailleur ook wat uit positie geraakt. Die hebben ze dan ook maar vervangen en alles rijdt weer als een speer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha, juist. Mooi dat het is opgelost!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jos
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 aug 2017, 23:16
Locatie: Gennep

Ik heb met veel belangstelling de bijdragen in deze topic gelezen: ook ik word ernstig door de software tegenwerkt en ook bij mij treedt dat op na remmen. Een van de komende dagen wil ik hierover een verslagje plaatsen.
Morgen gaat mijn fiets naar de dealer voor een uitgebreid onderzoek. Daarom heb ik nu alvast een vraagje over het benodigde kokertje op de achteras. Ik heb de foto van het kokertje gezien maar weet niet hoe de as er zonder dat kokertje uit zou moeten zien. Ik weet dus niet of mijn fiets dat kokertje al heeft. Wat is de diameter van dat kokertje?
@Stromeur: Aangezien meer mensen dit euvel treft is het wellicht handig hierover een apart topic te openen. De berichten staan nu verstopt onder 'Ik ben verkocht...'
ST1 X sinds 22-06-2017 * S 22" * Oranje * 983Wh * 2x pw Gennep-Eindhoven vv (52 km enkel) * 10,9Wh/km@34,2km/h@4117km
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Je kan het tussenstuk herkennen als er een zilverkleurig stuk tussen de linkerkant van het wiel en het frame zit zoals op de foto van:

http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... =157#p1092

Zit je hier niets zilverkleurig, dan heb je het tussenstuk niet.
BEBE
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2017, 01:22

Bij het terug plaatsen van het achterwiel na een lekke band, heeft schijnbaar het achterwiel niet goed gezeten.
Voor het repareren van het wiel eerst de beschrijving van Stromer geraadpleegd.

Na het vervangen van de achterband ben ik gaan fietsen. Eerst geen probleem, alles functioneert.
Echter na een drempel begint het achter te tikken en de fiets de trillen.
Voordat ik kon stoppen was het te laat. De verlichting viel uit en er verschenen verschillende foutcodes in het display.

Wat is er gebeurd.
Ik had nog de oude opvulbus op mijn fiets (ST1X) zitten.
Deze is waarschijnlijk gaan draaien en heeft de bedrading uit de connectoren getrokken die je kunt zien op de achter brug.

Stromer meld dat er problemen zijn. zoals eerder in deze topic beschreven.
Er is een nieuw achterwiel ingekomen met de modificatie onder garantie (een aangepast opvul bus).
Deze opvul bus heeft een vleugel. Die zit tegen de onderkant van de achter brug.
Zo kan de opvul bus niet meer draaien.

Mocht je als ST1X bezitter nog niet zo'n opvul bus/modificatie hebben op de fiets.
Dan zou ik contact opnemen met de dealer.
De dealer van mij heeft een doos vol van Stromer gekregen om dit aan te laten passen.

Met dank aan deze topic heb ik het probleem redelijk snel kunnen oplossen.
De dealer waar ik de fiets had gekocht was niet op de hoogte van deze modificatie en wou mij laten betalen voor een nieuw achterwiel a €1100,-. Aangegeven dat er een probleem was met het achterwiel maar wilden het verhaal niet aannemen want als er een modificatie zou zijn waren zij wel op de hoogte.
Na veel aandringen hebben ze contact gehad met Stromer NL. Stromer NL was ook niet op de hoogte. Daarna hebben ze contact opgenomen met Stromer Zwitserland en is het uiteindelijk geregeld.
Plaats reactie