Ondersteuning geheel weg !!!

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn geen problemen met de ST5 en regen/vocht. Het probleem met vocht speelde vooral bij de ST1 X 2017, en in de mindere mate bij de ST2. En dit is al lang en breed opgelost. Ergo: 2 jaar geleden en ander model.

Ik denk dat bij jouw "gevoel" voor issues een beetje de klok en de klepel door elkaar lopen. En ik denk dat dit bij jouw dealer ook zo is: "ondersteuning weg = motor stuk", terwijl de Stromer werkt op een hele keten van elektronica waardoor de ondersteuning weg kan vallen, maar waar de dealer kennelijk geen weet van heeft?

Het gaat m.i. supergoed met de ST5. Opstartproblemen - en die waren er absoluut - zijn er inmiddels allemaal uitgefietst of worden voorafgaand aan levering naar de klant afgevangen door de (goeie/proactieve) dealers. Een 100% probleemvrije Stromer is dus goed mogelijk, maar ik zou in het achterhoofd houden dat er altijd weleens "iets" kan zijn. En dan is het een kwestie van rustig blijven, hier op het forum vragen naar tips en/of de Stromer binnen brengen bij een dealer die jou direct vervangend vervoer meegeeft en die snapt hoe hij moet foutzoeken.

(Ik was laatst bij een Stromer dealer toen een dame - onaangekondigd - met oranje ST1 X met platte band binnen kwam. Fiets werd aangenomen, er werd een sleuteltje achter de toonbank vandaan gevist en mevrouw reed binnen 5 minuten de straat weer uit op een leen-ST1 X, met de mededeling dat ze haar bike maandag weer kon komen halen. Zó werkt een goeie dealer.)

Wil je dat allemaal pertinent niet hebben, dan zou je kunnen uitwijken naar een andere merk, qua stromersucks, maar ik geef je op een briefje dat het daar niet anders of zelfs slechter is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Afgelopen week viel de ondersteuning van mij ST5 na het remmen geheel weg. Wel schrikken wanneer je voeten nog vast in de pedalen zitten. In eerste instantie kreeg ik er geen beweging meer in. Het display werkte, dus opnieuw opstarten maar zonder resultaat. Accu eruit en er direct weer in en de ondersteuning was er weer. Gewoon rijden geen probleem maar na een aantal malen remmen viel de ondersteuning weer weg. Dit gebeurde hierna nog een aantal malen.

Onderweg merkte ik dat ik het servicemenu niet kon benaderen wanneer de ondersteuning uitviel.

Thuis via het servicemenu alles getest en het werkte allemaal.

Omdat mijn fiets toch naar mijn dealer moest voor nieuw stuur en voorvork het probleem ook direct gemeld.

Gisteren gebracht en in de middag gehoord dat Stromer Zwitserland dit probleem kende. Een onderdeel wordt onder garantie opgestuurd en vervangen. Ik zal later melden welk onderdeel het is geweest. Straks even een ritje op een leen ST3.

Fijn weekend.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
DefenderII
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2020, 20:37

Ik heb sinds een paar dagen ook probleem met de ondersteuning (begonnen na een regen rit; maar zo heeft ie er al verschillende doorstaan). Voor zover ik kan uitmaken komt het van de trapsensor. als ik na het opladen of nacht terug vertrek heb ik geen ondersteuning meer. Bij herkalibratie vertrekt hij bijna altijd vanzelf en versneld dan tot 40km/h+ ;zonder te trappen. Gelukkig dat als ik op de rem druk hij stopt met ondersteuning. Als ik dan terug kalibreer lijkt alles terug normaal te zijn.

de fiets heeft 10.000km (nieuw gekocht in 01/2019) en tot nu toe geen enkel probleem gehad; tot dit.

Ik heb ondertussen al het volgende gedaan:
  • sensor gereinigd
  • ketting en kassetten zeer grondig gereinigd
  • achteras los gezet en terug op moment aangedraaid
  • batterij er even uitgehaald en na x min terug gezet
  • spanning in het service menu nagekenken; 1.12 V (maar dit was voorheen ook zo)
dit lijkt allemaal even te helpen; maar (vooral 's avonds) komt het telkens terug.

zijn er nog dingen die ik kan doen zodat ik zoveel mogelijk kan uitsluiten voor ik mijn fiets binnen breng; moet toch binnen owv onderhoud (+ vervanging slijtonderdelen) tijdens de garantieperiode van 2 jaar.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welk model Stromer heb je?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DefenderII
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2020, 20:37

st1x ik vermoed model 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een model 2019 bestaat niet van de ST1 X. Je hebt of een 2017 model, zonder toeter en remlicht en met monochrome display, of je hebt een model van na 1-1-2018 met toeter, remlicht en kleurendisplay. Ik vermoed dat laatste?

Je kunt vrij eenvoudig bepalen of het probleem in de trapsensor zit, door de waarden in het servicemenu te bekijken op het moment dat het probleem zich voordoet. De TMM-waarden moeten bij een ST1 X tussen de 1 en 2 liggen. Is het hoger of lager en kalibreren helpt maar tijdelijk (ik heb mijn trapsensor nog nooit vaker dan een keer of drie per jaar moeten kalibreren), dan is er inderdaad iets aan de hand met de trapsensor.

Vraag je dealer of de door Stromer voorgeschreven modificatie om de controller te beschermen tegen problemen met vocht wel is uitgevoerd: krimpkous om de connectoren.

Controleer in het Servicemenu of beide remsensoren naar behoren werken.

Controleer voor de zekerheid of je de met recente FW op je Stromer hebt. Voor Stromers met kleurendisplay (OMNI C) is dit SUI FW 4.2.3.8.

Kijk in het Servicemenu of daar foutmeldingen in staan en zo ja, laat hier even weten welke dat zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DefenderII
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2020, 20:37

ja model 2018 met toeter.

de waarden wanneer het probleem zich voor doen heb ik nog niet afgelezen.

ik zal vragen als ik mijn fiets binnen doe of de modificaties ter bescherming zijn uitgevoerd

beide remsensoren werken correct; dit heb ik al verschillende malen getest.

ben niet 100% zeker maar ik dacht wel dat ik idd de laatste FW-versie heb

laatste fout melding is van april en dit was een foutmelding die toen voorkwam en waarop de laatste FW een oplossing bracht, samen met de FW update van de batterij.

met dank voor de info
DefenderII
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2020, 20:37

De problemen hebben zich terug voorgedaan na een regen rit. TMM waarden voor rit rond 1.5 V, nu met problemen 0.86V
Wat wil dit zeggen?

FW volgens de stromer app 4.2.2.2
Laatst gewijzigd door DefenderII op 17 jul 2020, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat er waarschijnlijk een probleem is met de TMM-sensor, want die waarde is te laag en dus krijg je problemen met de ondersteuning. (De waarde moet tussen de 1 en 2 liggen, 1,5 is perfect.) Geef deze informatie ook door aan je FM wanneer je je bike binnen brengt. Het kan hen en Stromer helpen met de probleem-analyse.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vdbrinky
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2018, 12:42
Locatie: Nijkerk - NL
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 21684

Ik heb ook problemen met de TMM Sensor. Diverse keren resetten, de ene keer remt hij je af de andere keer gaat hij scooteren. Fiets staat nu bij de FM om een nieuwe TMM sensor er op te zetten. Ga hem vandaag ophalen ben benieuwd. Bij mij is het zeer waarschijnlijk gekomen na het wisselen van de tandwielen achter.
Is aan het genieten van een ST1x
Plaats reactie