ST1X: Cassette en voorblad en ketting vervangen

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 15 mei 2018, 00:25 Maar kom op zeg, als wij als consument ergens een los kransje kunnen bestellen, dan kan de dealer dat dus ook. Rekent-ie er gewoon wat bij op, arbeidsloon voor montage en dan heeft-ie keurig de klant geholpen. Dit in combinatie met die eerdere 400 euro maakt dat ik toch een wat raar gevoel krijg bij het verhaal van die dealer.

Waar een wil is, is een weg. Maar dan moet je dus wel willen, als dealer.
Ik sluit me hierbij aan, ik had ook eens een redshift shockstop gevraagd en een thudbuster, mijn dealer had dit niet in stock maar stelde voor om het even zelf online te bestellen wat ik gedaan heb.

Vervolgens heeft hij alles kostenloos erop gezet tijdens het onderhoudje dat al gepland stond.
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

2400 km gefietst op een maandje tijd resultaat kransje 11 niet meer bruikbaar en hele cassette en ketting vervangen.

Kostelijk als ik dit maandelijks moet doen. Dus ik heb wat kransjes 11 besteld want de dealer had er ook geen.
Nu momenteel een Ultegra 10 speed cassette gestoken. Schakelt toch wel fijner als die Deore MTB cassette. De verhoudingen liggen dichterbij elkaar.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Mijn bolide heeft ook net onderhoudsbeurt gehad en daarbij ook conclusie, ketting en cassette vervangen.
Cassette ook bij mijn dealer in zijn geheel (80 euro) en ketting (40 euro).
Ik blijf nog lekker even doorrijden erop en ga eens denken of ik andere cassette wil met 11-12-13-14-15...... en of ik dit zelf ga doen of laat doen.

Verder aangegeven dat ik wat hoorde tikken en kraken, gehoord dat dit wsl zadel zou zijn (staat hoog en vrij ver naar achter). Is beetje WD40 op gedaan. Bij terugrit opeens flink meer gedoe en ik heb thuis maar een het voorwiel uit elkaar gehaald. Blijkt de lager gewoon flink kapot. Persoonlijk ben ik van mening dat dit bij de onderhoudsbeurt gespot had moeten worden, ben dus beetje pissed. Mailtje gestuurd, zal vandaag wel reactie komen. Helaas nu dus geen berijdbare fiets.
Vanmiddag als ik weer wakker wordt na mijn nachtdienst misschien ff naar lokale FM(s) (zitten hier 2 stromer dealers) kijken of ze direct kunnen repareren.
lager.jpg
lager.jpg (114.55 KiB) 5382 keer bekeken
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Wiebe schreef: 29 mei 2018, 09:19 Verder aangegeven dat ik wat hoorde tikken en kraken, gehoord dat dit wsl zadel zou zijn (staat hoog en vrij ver naar achter). Is beetje WD40 op gedaan. Bij terugrit opeens flink meer gedoe en ik heb thuis maar een het voorwiel uit elkaar gehaald. Blijkt de lager gewoon flink kapot. Persoonlijk ben ik van mening dat dit bij de onderhoudsbeurt gespot had moeten worden, ben dus beetje pissed. Mailtje gestuurd, zal vandaag wel reactie komen. Helaas nu dus geen berijdbare fiets.
Vanmiddag als ik weer wakker wordt na mijn nachtdienst misschien ff naar lokale FM(s) (zitten hier 2 stromer dealers) kijken of ze direct kunnen repareren.
Tja ... echt goeie fietsenmakers zijn dun gezaaid. Zeer dun durf ik wel te stellen. Nog geen enkele kunnen vinden in de regio Eindhoven.
Benieuwd hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik wilde nog een foto plaatsen van mijn voorblad. De FM gaf dus aan dat dit blad aan vervanging toe is. Het lijkt mij nog wel mee te vallen. Benieuwd of iemand anders hierover iets kan roepen.
Voorblad.jpg
Voorblad.jpg (153.77 KiB) 5354 keer bekeken
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Normaal gesproken zijn de tanden voorblad vrij stomp. Dit is behoorlijk versleten. Ook nwe ketting nemen.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je voorblad is zo te zien inderdaad al wat aan het slijten, maar je zou er misschien nog even mee door kunnen. Zelf ben ik wel een voorstander van vervangen voordat iets echt "op" is, want dan gaat je fiets echt heel erg vervelend rijden, de ketting gaat eraf lopen en alles gaat kraken en kreunen. En als je nu een nieuwe ketting koopt, dan kun je die ook weer vervangen als je over een tijdje alsnog het voorblad vervangt.

Je kunt prima zelf een inschatting maken van de conditie van je voorblad. Allereerst wat Awv zegt: als de tanden scherp beginnen te worden, is-ie aan het slijten. De tanden zijn niet allemaal hetzelfde van vorm, maar wel allemaal bot. Gewoon met de punt van je wijsvinger voelen of ze scherp zijn.

Ook kun je de ketting een stukje van je voorblad proberen weg te trekken. Kun je de ketting zover wegtrekken dat je eenvoudig onder de ketting door kunt kijken, dan is het tijd om op te gaan letten. Kun je de ketting zo ver wegtrekken dat de tandjes van het voorblad volledig zichtbaar zijn (dus je zou de ketting van het tandje af kunnen wippen), dan is je voorblad echt helemaal op.

Ook als de boel krakend begint aan te voelen of de ketting loopt er steeds af en het is geen probleem met de afstelling of een versleten ketting: kritisch je voorblad bekijken.

Als het voorblad en ketting vernieuwd zijn, kijk dan meteen even hoe ver je de ketting weg kunt trekken. Maak er b.v. een foto van. Dan weet je wat optimaal is, en zie je het vanzelf als de slijtage de baas wordt.

Voortandwiel slijtage.jpg
Voortandwiel slijtage.jpg (251.64 KiB) 5324 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Hoi Awv en Stromeur.
Ik denk dat jullie gelijk hebben (en dus de FM ook). Het voelt allemaal krakend aan en de speling is ook aanwezig als ik de ketting van het voorblad trek. Ik ga de boel dus maar vervieuwen. Een uitdaging om het juiste materiaal te vinden ...
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Blizzard schreef: 10 mei 2018, 22:04 Indien je een ST1X hebt, dan moet het voorblad een zgn narrow/wide voorblad zijn. Voor de cassette ben ik er ook nog niet helemaal uit, maar opteer voor een bewerkte 105 cassette, welke een mooier verloop heeft de dan de mtb cassettes in de markt...
Ik begrijp dat de narrow/wide optie bedoeld is om de keting er minder snel vanaf te laten gaan.
Heeft iemand ervaring met een single blad dat geen narrow-wide tand-verhouding heeft?
Ik krijg geen 52T 130 mm blad gevonden met de narrow-wide optie ... die ook nog snel leverbaar is (minder dan 5 dgn)
Bramvh
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 dec 2017, 20:53
Locatie: Kruishoutem, België
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 14000

Net ook na 2000km onderhoud laten doen, 160€ voor nieuwe cassette en ketting.
Ik vroeg ook of hij enkel de buitenste kon vernieuwen, maar blijkbaar had ik de andere ook al genoeg gebruikt. Hoeveel kransjes zitten apart bij de st1x 2017?
ST1X - 2017 orange
14.000km…
Plaats reactie