Testrit op de ST1 X 2018

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Freelinck schreef: 15 apr 2018, 11:51
Tomasj schreef: 15 apr 2018, 10:59 Ofwel omdat er een nieuwe goedkope fiets staat aan te komen, ofwel omdat de markt voor die fiets te klein is.
Volgens mij is de markt zeker niet te klein in dit segment. Maar de concurrentie is inderdaad wel sterker opgekomen de laatste tijd (zoals jij helemaal weet na het testrijden met de Klever). Als de ST1 X tegenwoordig het basismodel is voor Stomer, zie ik toch nog ruimte voor Stromer aan de "onderkant van hun gamma" voor de mensen die momenteel in alle tevredenheid nog met een ST1 rijden en voor wie het niet meer (maar ook niet minder) moet zijn.
Ze hebben daar concurrentie van andere producenten op dat prijspunt, en ze moeten echt wel value for money brengen zonder (op korte termijn) al te veel hun eigen duurdere fietsen te kannibaliseren. Eén van de redenen dat Stromer weggeraakt met die hoge prijs is vooral het gemak en het comfort waarmee ze 45 km/h halen. Haal dat element uit het plaatje, en wat onderscheid een Stromer nog van de rest?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Lomito schreef: 15 apr 2018, 11:58 Nu wil ik het weten ook, morgen ga ik een ST1x-2018 bij Dikkenberg testen maar dan eerst de koppelsensor op maximaal.
:ay

Ik ben ook benieuwd naar jou bevindingen.
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Freelinck schreef: 15 apr 2018, 10:32 Hier op het forum wordt er steeds beweerd dat de ST1 X qua fietsbereik, wegens de motor die iets minder kracht gaf, de beste deal was.

Gaat dit nu nog steeds op met de nieuwe / vernieuwde motor? Of gaat het rijbereik nu ook naar beneden?
Dat de ST1 X de meest efficiënte fiets in de Stromer vloot is, dat hebben we vooral ontdekt dankzij de gegevens die vele gebruikers in dit topic hebben gemeld:

viewtopic.php?f=8&t=86

Daarna hebben we geconcludeerd dat dit zal liggen aan het feit dat de ST1 X een iets minder krachtige motor heeft dan de ST2/ST2 S (waarbij de ST2 S ook softwarematig nog iets is opgevoerd t.o.v. de ST2). Aangezien de ST2 2018 net als de ST1 X 2018 wat meer ondersteuning geeft, zal de ST1 X 2018 nog steeds de beste keus onder de 2018 modellen zijn qua actieradius.

Hoe de actieradius van de ST1 X 2018 uitpakt t.o.v. de ST1 X 2017, dat zullen we in de praktijk moeten uitvinden. De motor is vernieuwd, en misschien is-ie ook wel efficiënter gemaakt, dat weten we niet. Dus dat wordt een paar maanden wachten op aangeleverde gegevens van ST1 X 2018 rijders, voordat hier wat over te zeggen is.

Verder geldt inderdaad wat hierboven al gezegd is: wil je een hogere actieradius dan dat je krijgt met volle bak ondersteuning: gevoeligheid trapsensor verlagen en stand 2 tweaken. Hier valt al snel vele tientallen kilometers mee te winnen. (Of je schroeft e.e.a. ietsje omlaag, zodat de ondersteuning vergelijkbaar wordt met die van de ST1 X 2017: rij je nog steeds heerlijk, maar snoep je ook al snel een km of 10 bij de actieradius erbij.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Freelinck schreef: 15 apr 2018, 10:34 Is er al meer geweten over de vervanger van de "gewone ST1"? Het nieuwe instapmodel zeg maar... (of moet dat in een ander topic komen?)
Ik vond het ook jammer dat de ST1 eruit ging, en dat daarmee de ST1 X met 5190 euro (ook nog eens 200 euro duurder dan het 2017 model) de minst dure Stromer is geworden. Ik heb nog niks gehoord over een eventueel nieuw instapmodel van Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 15 apr 2018, 12:04 Ze hebben daar concurrentie van andere producenten op dat prijspunt, en ze moeten echt wel value for money brengen zonder (op korte termijn) al te veel hun eigen duurdere fietsen te kannibaliseren. Eén van de redenen dat Stromer weggeraakt met die hoge prijs is vooral het gemak en het comfort waarmee ze 45 km/h halen. Haal dat element uit het plaatje, en wat onderscheid een Stromer nog van de rest?
Nu Stromer marktleider in NL is: merkgevoeligheid (en design). Er zullen altijd mensen zijn die graag een "echte Stromer" willen hebben, maar dan voor een zo laag mogelijke prijs. Of dit dan altijd de juiste keuze is qua waar voor je geld is maar de vraag, maar consumenten maken zo vaak keuzes die ik niet helemaal snap.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Stromeur schreef: 15 apr 2018, 14:55 Ik vond het ook jammer dat de ST1 eruit ging, en dat daarmee de ST1 X met 5190 euro (ook nog eens 200 euro duurder dan het 2017 model) de minst dure Stromer is geworden. Ik heb nog niks gehoord over een eventueel nieuw instapmodel van Stromer.
Jammer maar dan zal ik wel wat verder sparen om mijn "oude ST1" ooit te vervangen.

Mocht er toch nog iets uit de bus vallen qua "instapmodel" dan lees ik het hier wel op het (super)forum.
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In juli 2018 is Eurobike weer in Friedrichshafen, één van de grootste fietsbeurzen ter wereld. Vorig jaar ben ik er geweest en heb ik uitgebreid gesproken met mensen van Stromer. Helaas laat Eurobike dit jaar geen eindklanten meer toe, dus ik moet even op een andere manier toegang zien te hosselen. (Via Stromer zelf of één van de dealers.) Daarnaast moet ik even bekijken of ik vrij kan krijgen van mijn werk. Maar als dat lukt, dan ga ik er zeker weer heen en staat dit bovenaan mijn vragenlijstje voor Stromer :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Stromeur schreef: 15 apr 2018, 14:50 Verder geldt inderdaad wat hierboven al gezegd is: wil je een hogere actieradius dan dat je krijgt met volle bak ondersteuning: gevoeligheid trapsensor verlagen en stand 2 tweaken. Hier valt al snel vele tientallen kilometers mee te winnen. (Of je schroeft e.e.a. ietsje omlaag, zodat de ondersteuning vergelijkbaar wordt met die van de ST1 X 2017: rij je nog steeds heerlijk, maar snoep je ook al snel een km of 10 bij de actieradius erbij.)
Dat "toegeknepen" rijden ken ik maar al te goed. Waarschijnlijk ben ik toe aan een nieuwe accu maar op stand 4 (ST1) geraak ik niet op het werk (24km enkel). Ik rij altijd op stand 2. Heel af en toe op 3. Dan heb ik nog 20% over. Misschien ben ik te conservatief en moet ik eens wat meer testen. Sensorgevoeligheid staat trouwens maar op 50%.
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Stromeur schreef: 15 apr 2018, 15:47 Maar als dat lukt, dan ga ik er zeker weer heen en staat dit bovenaan mijn vragenlijstje voor Stromer :ay
Super! Alvast bedankt om "mijn vraag" mee te nemen, mocht het U lukken om er te geraken.
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Lomito schreef: 16 apr 2018, 21:48 Werk gaat effe voor, heb afspraak gemaakt voor vrijdagavond.
Prioriteiten ;)
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Plaats reactie