Speling op trapas

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zoals reeds gepost : omdat meten weten is.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

WFVst5 schreef: 20 jan 2020, 20:18
Henry schreef: 03 jan 2020, 20:04 Behalve doppen, zijn er ook sleutels (die ook nog eens veel goedkoper zijn). Waarom heb je gekozen voor een dop?
Als je een dop gebruikt kun je met een momentsleutel werken.
Momentsleutel op een BB is zwaar overrated imho. In 25 jaar fietsen opbouwen nog nooit een momentsleutel gebruikt voor dat soort klussen.
Carbon sturen, zadelpennen, etc wel uiteraard.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

#hero ! ;p

En toch gebruik ik na > 30 jaar sleutelen ook hiervoor een momentsleutel !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik moet zeggen dat ik voor mijn eigen fiets de gewone sleutel gebruikt heb, verlengd met buis aan een kant platgeknepen en op gevoel werk. Toen ik bij 14 raceframes de bracketsets heb vervangen en de ervaring in het achterhoofd dat sommige Dura-Ace kitjes al na 6000 km begonnen te stropen/zingen met ronddraaien tijdens het schoonmaken is door de chef techniek geadviseerd ze op het voorgeschreven moment vast te zetten. En ja ik sleutel al wat langer dan jullie lees ik nu die stuur-zadelpenstropjes zet ik meestal weer op gevoel vast en kijk daarbij ook de berijder aan.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Met een gewone sleutel die je verlengt met een buis kan je inderdaad perfect op gevoel werken ... :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ventusbt
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 nov 2017, 18:42
Locatie: Ens
Merk SP: Stromer ST1x

Henry schreef: 31 dec 2019, 07:17

@ventusbt: Heb je de bottom bracket al vervangen (of laten vervangen)? Is het probleem hiermee opgelost?
Gisteren eindelijk tijd gevonden om hem te vervangen. Het is prima gegaan, mede dankzij alle tips hier. Even goed opletten waar je welke vulring plaatst, er worden er meer bijgeleverd dan nodig. De speling is weg en alles loopt weer als een zonnetje. Je kunt aan de oude lagers ook duidelijk voelen dat ze niet meer lekker lopen.
Nogmaals, dank voor de tips.
Jos: St1X 2017 20" Orange, 814 Wh, 28 km enkel, Ens-Zwolle
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Grootste gewroet is meestal de losse crank van de trapas af tikken (vaak roest ophoping op de as) met kunststof hamer. Ik had wat kleine hulpstokjes gemaakt en daar krimpkous over gekrompen zodat ik de lak van de crank niet beschadig.
Laatste keer kunststof bandenlichtertje van Topeak Shuttle.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Royco
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jan 2018, 18:20

Vandaag heeft mijn linker trapaslager van de ST1X het begeven na 28000km. Na het lezen van dit topic en de bijhorende filmpjes heb ik geprobeerd met een lange (20cm) imbussleutel M12 de moer in de self-extracting bracket te lossen. De moer kan ik 1 toer en een kwart tegenwijzerzin losdraaien en nadien komt deze vast te zitten. Ik begrijp dat de moer tegen het plaatje met de 6 gaatjes duwt zodat de linkerpedaalarm los van de as zou moeten komen. Met de grote imbus kan je behoorlijk wat kracht zetten maar de linker pedaalarm geeft niets mee en beweegt niet van de trapas af.

Ben ik te voorzichtig door een imbus te gebruiken? Ik kan natuurlijk ook een (grote) ratel met dopsleutel gebruiken zodat ik meer kracht kan zetten. Doe ik dan niets stuk?

Kan je in de bracket ,FSA Mega Exo BB1000 BC-1.37" x 24T, de lagers niet afzonderlijk vervangen?
Plaats reactie