ST1X in reservatie :) - finaal advies voor accessoires

Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

Golvas schreef: 13 sep 2019, 20:34 Informeer eens bij de verkoper onder welke voorwaarden hij (voor de aflevering) de Schwalbes wil vervangen door Continentals : City / TopContact / Winter.
hey Golvas, de FM heeft inderdaad de 'Continental top contact winter premium 2' op site staat. Je antwoord wekte mijn interesse omdat ik bij een (kort) proefritje van de gele Launch Edition voelde dat de banden in de korte bochten onder mij precies weggreden. Maar mogelijk was dat ook door te kleine kader maat. Kan ik als rookie niet zeker zeggen.

Als ik voor de Continentals zou kunnen wisselen, rijd je er dan het hele jaar op? Ik ben uiteraard al gaan zoeken in de andere banden topics, maar dan kom ik eerlijk gezegd in een categorie kennis van pro Stromer rijders, en dat ben ik zelf niet. Voor mij is het WW en cruisen. Ga dus niet met zomer/winter wissels beginnen.

Nog steeds de moeite om een jaar lang dan met 'winter' banden te gaan?

dank je!
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Evert schreef: 14 sep 2019, 08:02 Nog steeds de moeite om een jaar lang dan met 'winter' banden te gaan?
Er zijn hier een aantal mensen die dat doen, daarvan hoor ik dat dat prima gaat. Een alternatief is kiezen voor de Schwalbe Marathon GT 365 all-seasons band.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Evert schreef: 14 sep 2019, 08:02 Als ik voor de Continentals zou kunnen wisselen, rijd je er dan het hele jaar op?
Ik heb geen ervaring met Conti winterbanden op de Stromer ... ik rij het ganse jaar met Continental Top Contact II, bij winterse toestanden blijft de Stromer op stal.

Er zijn een aantal forumleden die het ganse jaar met winterbanden rijden, de slijtage ligt tijdens warmere dagen wat hoger dan bij een gewone band en als je in de zomer de limieten gaat opzoeken presteert ie ook wat minder (behalve in regen) ... maar, het kan dus wel perfect.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

De winter conti’s slijten vrij hard. Als je behoorlijk wat km’s rijdt (bijv ruim 10000km/jaar zoals ik), zou ik ze in het voorjaar vervangen door zomerbanden. Als je dat niet doet, heb je er maar 1 winter plezier van. Als je weinig km’s/jaar rijdt (minder dan 5000 ofzo), loont het niet om te wisselen.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Wat de winglights betreft. Ik had die gekocht laatste maand met mijn oude SP. Vond dit een enorm handige aanvulling op het met arm gebaren en stak deze ook al veel vroeger aan dan mijn arm. Zeker in schemer en donker ontzettend zichtbaar.

Helaas, de standaard spiegel die je bij je stromer krijgt zit in de handgreep, waardoor er geen plaats meer is voor de wingslight links... Ga waarschijnlijk rechts een winglight opzetten zodat ik al in 50% van de gevallen richting kan aangeven. Maar zie het niet zitten om perfect werkende spiegel weg te doen en nieuwe te kopen waar ik wel winglights mee kan combineren.

tweede probleem is dat stromer stuur enorm breed is, met 2 wingslights doe je daar nog iets van 6cm bij...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 16 sep 2019, 14:07 tweede probleem is dat stromer stuur enorm breed is, met 2 wingslights doe je daar nog iets van 6cm bij...
Als je eerst aan beide kanten 3 cm van je stuur afzaagt heb je dat probleem niet :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bram Roose schreef: 16 sep 2019, 14:07...Helaas, de standaard spiegel die je bij je stromer krijgt zit in de handgreep, waardoor er geen plaats meer is voor de wingslight links... Ga waarschijnlijk rechts een winglight opzetten zodat ik al in 50% van de gevallen richting kan aangeven. Maar zie het niet zitten om perfect werkende spiegel weg te doen en nieuwe te kopen waar ik wel winglights mee kan combineren....
Drie keer rechts is ook links. :D
Witte ST3 van maart 2019
Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

Bram Roose schreef: 16 sep 2019, 14:07 Wat de winglights betreft. Ik had die gekocht laatste maand met mijn oude SP. Vond dit een enorm handige aanvulling op het met arm gebaren en stak deze ook al veel vroeger aan dan mijn arm. Zeker in schemer en donker ontzettend zichtbaar.
ha fijn om een goede review erover te lezen alvast, ik wacht nog wel even af dan wat ik met dat 'speeltje' doe!
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Peet
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jul 2019, 21:49

- zadelvering: in Belgie een must of nice to have? (Het zou dan de Kinekt 2.1 Seatpost worden)
ik heb deze zadelpen, mooi ding maar de veerweg is te kort, doordat de veren te slap zijn. Conform specs zouden de veren 15kg zwaardere mensen moeten kunnen dragen. De FM had hier al meer klachten over gehad en er zou een opvolger komen, ik wacht op meer info, want ik heb er wel vertrouwen dat met de juiste veren dit een geweldig veersysteem is.
- handvaten: ik heb erg genoten van de R&M handvaten die lekker dik en ondersteunend zijn, die van de ST1X voelden mij minder comfortable aan. Jullie ervaring en of advies voor deze optie? Hebben jullie ook al handvaten aangepast? En zo ja welke? Ergon GP1?
ik heb geen behoefte aan andere handvatten vind ze goed genoeg, Is persoonlijk uiteraard.

- spatbordverlenger: er moet een reden zijn dat dit er is, dus de moeite voor de aankomende rainy days?
ik vind van wel, als bescherming voor je aandrijflijn, frame en niet op de laatste plaats je schoenen. Met de verlenger en sks spatlap van van zijp, blijft het water lekker laag bij de grond.

- spiegel: ik zie vaak posts hier en speedbikes met een spiegel, maar ik zie niet in hoe dat nuttig is als je iedereen voorbijsteekt? Must of niet, waarin zit de veiligheid?
ik gebruik de spiegel erg veel bij het rijden, om te anticiperen op brommers, auto's en om veilig voor te sorteren. Erg belangrijk voor je veiligheid, ik zou niet zonder willen.
- zichtbaarheid: is het nog nodig om de ST1X uit te rusten met extra reflectors of zo?
Tja, ook weer persoonlijk. Wettelijk verplicht zijn de oranje reflectoren op je voorvork, maar ze zijn goed lelijk. De Big Ben Banden zijn zonder een reflectorstrip geleverd, wat ik wel een gemiste kans vind. Ik vind de Big Bens ook niet geweldig in de regen, ik ga de top contact winter kopen om in november te monteren. Dat is geen rocket science en heeft de FM ook zo gedaan voor je. Ik los de extra zichtbaarheid nu op met nieuwe fluorescerende kleding, zoals handschoenen, een buff, overschoenen, rainlegs.
- winglights: iemand?
Ik zou er mijn spiegel niet voor opofferen, maar ik zou ook graag knipperlichten hebben. Er zijn gewoon te veel handelingen tegelijkertijd en als je mee wilt in het verkeer kun je eigenlijk niet lang genoeg je arm uitsteken, remmen, bocht inzetten, etcetera.
Ik vind zelf de Blinkers.bike de mooiste oplossing, maar die hebben geen geld meer voor productie en zoeken naar een 3rd party om de boel over te nemen. Ik zou graag meer te weten komen over alternatieven

Veel plezier met puzzelen, blijft leuk :)

Ik overweeg nog om een iets langere en lagere stuurpen te plaatsen samen met een smaller stuur voor een meer aerodynamische houding. Ik ben vrij lang en als ik wat meer gebukt ga fietsen komt er op kruissnelheid zo maar 1,5 a 2 km/uur bij zonder meer inspanning, met tegenwind wordt dat verschil nog groter
Spatbordverlenger ST1X/ST2 met SKS spatlap (van Zijp Techniek)
Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

Dank je voor de feedback Peet!
Peet schreef: 19 sep 2019, 22:10 - zadelvering: in Belgie een must of nice to have? (Het zou dan de Kinekt 2.1 Seatpost worden)
ik heb deze zadelpen, mooi ding maar de veerweg is te kort, doordat de veren te slap zijn. Conform specs zouden de veren 15kg zwaardere mensen moeten kunnen dragen. De FM had hier al meer klachten over gehad en er zou een opvolger komen, ik wacht op meer info, want ik heb er wel vertrouwen dat met de juiste veren dit een geweldig veersysteem is.
ik had van mijn FM begrepen dat de Seatpost wordt geleverd met meerdere veren op meerdere 'spanningen', zodat je zelf nog wat kan kiezen/aanpassen. Misschien kan je eens navragen?
Peet schreef: 19 sep 2019, 22:10 - zichtbaarheid: is het nog nodig om de ST1X uit te rusten met extra reflectors of zo?
Tja, ook weer persoonlijk. Wettelijk verplicht zijn de oranje reflectoren op je voorvork, maar ze zijn goed lelijk. De Big Ben Banden zijn zonder een reflectorstrip geleverd, wat ik wel een gemiste kans vind. Ik vind de Big Bens ook niet geweldig in de regen, ik ga de top contact winter kopen om in november te monteren. Dat is geen rocket science en heeft de FM ook zo gedaan voor je. Ik los de extra zichtbaarheid nu op met nieuwe fluorescerende kleding, zoals handschoenen, een buff, overschoenen, rainlegs.
m.b.t. die 'wettelijke' zijreflectoren, ik weet niet hoe dat precies zit (in BE). Ik heb wel van die spaakreflectoren gekocht. Is dat meteen dan ook een 'wettelijk' alternatief?
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Plaats reactie