Eeuwige oplaadproblemen met de ST2

buco

Ondertussen heb ik 2 jaar de ST2. Over het algemeen super tevreden, alleen laadt hij niet altijd op. Meestal gaat het goed maar de keren dat het mis loopt geeft de lader bijna meteen (<1m) aan dat de batterij al vol is.

Talloze keren binnen geweest bij de FM, software updates, controller vervangen, eens andere batterij getest, lader vervangen, alles nog eens helemaal nagekeken, ... . Ik heb haast een volledig nieuwe fiets. Maar het probleem steekt steeds maar weer de kop op.

Laatst nog had ik contact met de FM omdat mijn 2 jaar garantie bijna afloopt en het probleem nog altijd niet van de baan is. Uiteindelijk heeft Stromer beslist mijn ST2 op te halen om helemaal na te kijken. In tussentijd heb ik een ST1x vervanger gekregen. Helemaal top.

Gisteren was ik op 48% batterij thuis gekomen en deze ochtend wilde ik vertrekken. De lader stond op groen/groen. Je raadt het echt nooit: de batterij stond nog steeds gezellig op 48% :bu: :bu: :bu: :bu: . Foto en mailtje naar de FM, bijna meteen een software update gekregen. Op het werk aangekomen met 20% en de batterij maar rechtstreeks op de lader opgeladen voor alle zekerheid. Ik kom thuis en wil de Stromer opladen. De lader springt eerst op oranje. Een kwartier later gaan zien en jawel hoor, groen/groen, batterij nog steeds 6% :bu: :bu: :bu: :bu:

:bc
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ligt het dan niet aan de stroom bij u thuis ?
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik had hetzelfde met mijn ST1 X: laden startte niet met accu in de Stromer en de Stromer uitgeschakeld.
Met accu in de Stromer en Stromer aan: geen probleem. Accu uit de Stromer laden: geen probleem.

Controller is bij mij vervangen, er zijn meerdere FW updates geweest en ik heb twee laders, andere WCD's getest, getest op lokatie bij mijn dealer: niks loste het op.

Zelf heb ik het er toen maar bij gelaten, ik wist immers precies hoe ik de accu moest laden (Stromer aan of accu uit de Stromer halen), dus kwam nooit voor verrassingen te staan.

Trouwens, mijn ST2 S vertoont exact hetzelfde gedrag...

Wanneer doet dit probleem zich bij jou precies voor?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

8 maanden heeft het laden perfect verlopen. Sinds een maand of iets heb ik ook al enkele maal voorgehad dat batterij niet geladen was.
Bij mij heeft dit te maken met aansluiting in de kader. Het lijkt alsof de magnetische kracht van de fiche verminderd is.
Eerst mocht ik als het ware de draad van ver naar het contact gooien, was altijd in orde. Tegenwoordig moet ik effectief nakijken dat er goed contact is, lader moet klik maken en ventilator moet draaien.
Thuis geen probleem, op het werk in de fietsenstalling is deze al losgekomen doordat andere fietsers de draad even laten bewegen.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan het niet zijn dat er vuil in de stekker van de lader zit waardoor de magnetische werking wordt geremd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Alex.slaets schreef: 24 jan 2018, 20:50 Ligt het dan niet aan de stroom bij u thuis ?
Neen, ik heb het al thuis gehad maar meestal (90%) is het op het werk met mijn ST2. Ik heb thuis ook geen zware apparaten staan of zo. Ik zou dan ook verwachten dat andere apparaten verdacht veel de geest geven en dat is ook niet het geval.
buco

Stromeur schreef: 24 jan 2018, 20:54 Zelf heb ik het er toen maar bij gelaten, ik wist immers precies hoe ik de accu moest laden (Stromer aan of accu uit de Stromer halen), dus kwam nooit voor verrassingen te staan.
Goh, dat heb ik ook al gedacht om het op te geven, tot ik op het werk weer moet vertrekken naar huis met 4% batterij en 2 uur mag stampen. Ik gebruik hem helemaal volgens de handleiding en heb toch garantie? Als ik het hele bedrag terug krijg, dan laat ik het erbij ;) .
Stromeur schreef: 24 jan 2018, 20:54 Wanneer doet dit probleem zich bij jou precies voor?
Het is moeilijk reproduceerbaar en dus heel onvoorspelbaar wanneer ik het ga hebben. Meestal op het werk. Altijd als de fiets uit staat en altijd met de batterij in de fiets. Soms heb ik het 3 weken niet, soms 2 dagen op rij. Ondertussen weet ik al wel dat als ik even blijf kijken ik het meeste van de missers kan oplossen.

Beschrijving:
1. Ik zet de ST2 af
2. ik steek de lader op de fiets
3. De lader springt van groen/rood naar groen/oranje (heeft de fiets herkend)
4. Ik hoor een relais springen, het laden begint volgens mij dan effectief
5. 10 seconden wachten
6. Lader springt van groen/oranje naar groen/groen pinkend (de laatste 90%)
7. 10 seconden wachten, de lader springt op groen/groen.
8. Het laden stopt dan.

Maar zelfs dan nog, thuis is het al meermaals gebeurd dat de ST2 wel begint te laden en na 40% of zo er gewoon mee ophoudt.
buco

Dreiky schreef: 24 jan 2018, 20:58 Eerst mocht ik als het ware de draad van ver naar het contact gooien, was altijd in orde. Tegenwoordig moet ik effectief nakijken dat er goed contact is, lader moet klik maken en ventilator moet draaien.
Yup, bij mij is dat denk ik niet het geval, het contact lijkt perfect in orde te zijn. Trekt nog altijd goed aan en de lader herkent de ST2 steeds. De klik hoor ik ook steeds.
buco

Stromeur schreef: 24 jan 2018, 21:07 Kan het niet zijn dat er vuil in de stekker van de lader zit waardoor de magnetische werking wordt geremd?
Dat was ook een van de suggesties van Stromer en is inderdaad ook ooit het geval geweest. Maar dan herkende de lader de fiets gewoon niet (groen/rode led op de lader). Ik hou het ook gewoon in de gaten nu dat de lader op z'n minst begint te laden.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Vermits je het niet hebt als je de batterij oplaat uit de fiets kan je vermoedelijk de lader en de batterij uitschakelen.
Het moet dus in de fiets zitten. Ik heb zelf geen Stromer met een OMNI maar vermoed dat het daar in zit. Als je de OMNI aan laat dan laad hij wel goed op...toch? Is deze al eens vervangen?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie