Oranje palletje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

mag ik jullie kort vragen naar de stand van het oranje palletje op / bij de derailleur op jullie Es.

Ik had op mijn Es deze altijd horizontaal staan ,
N.a.v. het doorslaan van de ketting bij versnelling 11 , kreeg ik van Nelis gisteren de suggestie (via Stromer techneut) om het palletje juist verticaal te zetten

hoe staat ie bij jullie standaard?
Vast dank voor snelle reply

groet Peter
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

De ketting zit strakker als deze vertikaal staat en dus ingeschakeld is. Zoek even op "clutch" op dit forum er is een heel topic over.


Wat je techneut zegt kan tijdelijk helpen maar vermoedelijk is je 11 gewoon versleten.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

THX

Weer wat geleerd dat dit de clutch heet

Het verticaal plaatsen heeft wel wat geholpen (overslaan minder vaak)
maar helaas lijkt het er op dat kleine tandwiel nu al aan zijn eind is en dat is eigenlijk te snel bij ca 3000 km
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mja. De 11 zal er in ons vlakke landje inderdaad als eerste aan gaan. Maar hoe snel, dat hangt af van hoe vaak je op en neer schakelt (velen blijven constant op de 11 rijden, dus die wordt enorm belast) en hoe goed je je ketting en cassette onderhoudt. Vuil is de grootste slijtage-boosdoener.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

De 11 op een Es verslijten ligt niet echt voor de hand en zeker niet wanneer de cassette is vervangen door een 11-28T. Dankzij de elektronische schakeling is de kans vrij klein dat alleen op 11 gereden wordt. Doortrappen op 11 duidt vooral en eerst op onvoldoende smering van de ketting of vervuiling van de ketting... met de huidige weersomstandigheden is dat meer dan waarschijnlijk. Pas wanneer de fiets doortrapt met een schone en gesmeerde ketting/cassette kan er sprake zijn van slijtage maar met 3K op de teller is de kans op slijtage als oorzaak vrij klein.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

AmPeer schreef: 03 dec 2017, 19:27 THX

Weer wat geleerd dat dit de clutch heet

Het verticaal plaatsen heeft wel wat geholpen (overslaan minder vaak)
maar helaas lijkt het er op dat kleine tandwiel nu al aan zijn eind is en dat is eigenlijk te snel bij ca 3000 km
Kan je het ook vaststellen als het allemaal puntjes zijn ipv tandjes is hij versleten.
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

ik heb gekeken, Zebbernaut maar het ziet er niet versleten uit

mogelijk dat er teveel rek op de ketting is gekomen.
zal mijn dealer het eens laten bekijken :shock: .
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Plaats reactie