Motor St2 op St1x

woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Een vriend van me heeft een St1x (2019) met een defecte motor. Motor vervangen is erg duur nieuw, maar hij kan voordelig een gebruikte St2 motor (uit 2017) kopen.
Zijn deze uitwisselbaar? Ik weet dat de motoren anders zijn (syno en cyro). Gaat dat lukken of zit je dan ook met de typegoedkeuring die niet helemaal klopt? Is het een kwestie van de Omni “resetten”? Is de dealer daarvoor nodig?

Ben benieuwd!
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Ik denk dat dit wel mogelijk is. Ik zag er zo eentjes op marktplaats staan namelijk, het was DUIDELIJK een ST1X, met een heel respectabele kilometerstand (lees: aan de hoge kant, 30.000 gepasseerd, dat vind ik mooi) :ay

Ik zal eens kijken of ik hem/foto's nog kan vinden. Er stond in elk geval ST2-HM op de motor, de TDCM ST2 motor. Wat voor aansluiting heeft de oude ST1X, ook die met dat metalen ringetje, de klikaansluiting? (i.t.t. de 2 kabels die met een draaiaansluiting bevestigd worden)

EDIT:

https://link.marktplaats.nl/m1699613626 Hij staat er nog. Klik de foto's maar eens door... Dan zie je het wel, wat mij betreft is het dus mogelijk, maar weet zo niet welke aansluiting waar aan zit! ;p
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Er is - naast de motor zelf - sowieso een verschil in :

- achteras

- motorkabel

- distribution board

- controller

en dan blijft nog de vraag hoe het softwarematig zit ... steek je licht eens op bij een Stromer techneut met kennis van zaken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

woutah schreef: 03 jun 2021, 16:13 Een vriend van me heeft een St1x (2019) met een defecte motor. Motor vervangen is erg duur nieuw, maar hij kan voordelig een gebruikte St2 motor (uit 2017) kopen.
Zijn deze uitwisselbaar? Ik weet dat de motoren anders zijn (syno en cyro). Gaat dat lukken of zit je dan ook met de typegoedkeuring die niet helemaal klopt? Is het een kwestie van de Omni “resetten”? Is de dealer daarvoor nodig?
De frames van de ST1 X en de ST2 zijn verschillend. Zou kunnen dat het fysiek past, maar ik ben niet 100% zeker.

Daarnaast is de kabel die uit de motor komt bij deze motortypes anders:

- Bij de ST2 zit de connector voor de motor aan de zijkant van de motor zelf. Vanaf die connector gaat er een kabel naar de controller.
- Bij de ST1 X komt er een kabel uit de motor en de connector zit een cm of 30 verderop. Die connector zie je bij de ST1 X ook zitten t.h.v. de liggende achterbrug. Vanaf die connector gaat er een kabel naar de controller.

Als het fysiek al lukt om een ST2 motor in een ST1 X frame te monteren, dan zul je dus ook de kabel tussen motorconnector en controller (loopt door het frame moeten) vervangen.

Dan is er nog de firmware. Een ST1 X heeft andere Firmware dan een ST2. Als je een onderdeel vervangt kun je via het servicemenu een test-run draaien en dan zal de OMNI aangeven dat-ie een andere motor tegen komt.
Ik verwacht niet dat firmware die denkt met een ST1 X te maken te hebben een ST2 motor accepteert. Ik vermoed dat er ST2 firmware op de ST1 X gezet moet worden.
Dit kan een eindgebruiker niet. Tot een paar jaar geleden kon de Stromer dealer dit wel, maar inmiddels ook niet meer.

Daarnaast kun je inderdaad problemen krijgen met de typegoedkeuring, want je mag de aandrijving niet wijzigen.

Ook zal niet bekend zijn hoeveel km die gebruikte motor heeft gelopen en wat de conditie van de lagers is.


Ik weet niet wat die gebruikte ST2 motor kost. Maar als het meer dan een euro of 200 is zou ik er persoonlijk niet aan beginnen want de kans is groot dat het niet 1-2-3 zal werken. Ik vind dit sowieso geen project voor een leek. Vraag liever advies aan de erkende Stromer dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Het kán wel, want Qicq heeft er zo een custom versie van gebouwd. Maar daar is in ieder geval ook de controller vervangen. En misschien nog wel meer.
ST3 cool white - sport - 983Wh
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Bedankt voor alle reacties!!
Dit gaat dus helaas niet werken. Hoopte dat het wisselen van het achterwiel mogelijkheden bood, maar ik zie dat dat dus niet kan.

Het argument om alles maar aan de dealer over te laten volgt niet mijn denkwijze. De dealers zijn zeer terughoudend in het tweaken van gebruikers zelf en dat vind ik erg jammer, maar ook begrijpelijk vanuit de bedrijfsmatige achtergrond. De commercialiteit speelt een grote rol helaas.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen en daar waar nodig dit forum te raadplegen, dat is voor mij ook juist een doel van dit forum. Mocht het niet mogelijk zijn dan verneem ik dat graag hier (en dat blijkt zo te zijn😁).
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is niet alleen commercie. Het gaat ook om wetgeving en aansprakelijkheid.

Maar persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een ST1 X motor. Dat zou bijna plug & play moeten zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

Dat bedoelde ik dus…
Ik wil niet alles overlaten aan de Stromerdealer.

Stromerdealers zijn zeer conservatief in belangrijke zaken die veel eindgebruikers willen.
Systeem is relatief dichtgetimmerd en dealers maken daar goed gebruik van in termen van commercialiteit. Kijk naar de revisie van een accu, dat is bij de meeste (speedpedelec) merken goed te doen, maar Stromer heeft een manier gevonden om dat zo op te zetten dat een accu onbruikbaar wordt naar revisie. Dat vind ik jammer en kwalijk in termen van duurzaamheid. En ja ik ben op zoek naar die opening, als die er is en helaas is die er niet voor de vervanging van een motor van een St2.

Nogmaals bedankt!😁
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

woutah schreef: 03 jun 2021, 20:59 Dat bedoelde ik dus…
Wat ik bedoel is dat commercie niet de enige drijfveer is van een dealer om bepaalde werkzaamheden niet uit te voeren, Maar ik denk niet dat wij het op dit front ooit eens gaan worden :mrgreen:
woutah schreef: 03 jun 2021, 20:59 Ik wil niet alles overlaten aan de Stromerdealer.
En buiten garantie hoeft dat ook zeker niet. Gewoon lekker hobbyen, zolang je het maar veilig houdt :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
woutah
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 mei 2019, 10:23
Locatie: Groningen
Merk SP: Stromer ST3-2019
Km-stand: 9325

LNY schreef: 03 jun 2021, 20:10 Het kán wel, want Qicq heeft er zo een custom versie van gebouwd. Maar daar is in ieder geval ook de controller vervangen. En misschien nog wel meer.
Hmm dat is wel interessant, het kan dus wel. De controller vervangen is niet zo lastig, alleen qua motorkabels wel begrijp ik. Wellicht toch handiger om een St1x motor proberen te vinden, zoals Stromeur aangeeft…
Huidig: Stromer St3 2019, 10.000, 983wh, Bodyfloat
Voorheen:
Stromer ST2 2014 White
Stromer ST2 2016 Black
Stromer ST1 2012 Black
Batavus Milano Bosch performance
Cannondale 2012 Bosch Active line 1st gen
Trek 500 Bionx motor
Plaats reactie