Mijn FM wist me te vertellen dat de magnetische connector (lader) snel en vaak minuscule ijzerdeeltjes en ander fijn ijzerhoudend 'stof' aantrekt, zeker als deze gewoon los ligt (vaak in garage) Hierdoor kunnen (halve) kortsluitingen ontstaan met snelle ontladingen en andere problemen als gevolg... Hij benadrukte om de contacten van connector en batterij ten allen tijde zo zuiver en proper mogelijk te houden.
Levensduur accu
- Bernie
- Runner-up
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 30 mar 2021, 21:54
- Locatie: Nabij Gent (BE)
- Merk SP: Klever X Alpha 45
- Km-stand: 1000000
Klever X-Alpha 45 - 10-2021 - 1200 wH - raw copper
woon/werk 50 km (bijna dagelijks)
woon/werk 50 km (bijna dagelijks)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Daartegen verkoopt Jeroen van Zijp het Stekkerdopje voor € 3
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Bernie
- Runner-up
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 30 mar 2021, 21:54
- Locatie: Nabij Gent (BE)
- Merk SP: Klever X Alpha 45
- Km-stand: 1000000
Goed om weten ! Bedankt. Ik had daar al enkele zaken besteld maar dat dopje nog niet
Klever X-Alpha 45 - 10-2021 - 1200 wH - raw copper
woon/werk 50 km (bijna dagelijks)
woon/werk 50 km (bijna dagelijks)
-
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 29.000
En heb je een vervolg hierop?
Fiets startte niet op; accu helemaal tot 0% leeg gereden? (dat is ook slopend voor lithium ion accu's, dat zou je eigenlijk noooooooooooooooooit moeten doen)
Rood lampje heb ik inderdaad vaak, als gevolg van wat een aantal berichten eerder werd beschreven; ijzer/stof dat in de contactpuntjes gaat zitten. Is verder geen probleem, even weghalen en hij werkt weer! (da's het nadeel van dat ik in zo'n oud pand woon met smerige bergingen)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s )
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren is beter voor de accu. Maar als je 'm onverhoopt eens helemaal leeg trekt en de accu op je plaats van bestemming binnen een dag aan de lader hangt (of liefst meteen als je aan komt), dan is er niks aan de hand. Zolang de accu de kans maar niet krijgt om in diepontlading te geraken.
De Stromer BMS regelt het zo dat 0% op de display + ondersteuning valt uit niet betekent dat de accu meteen op het randje van diepontlading zit. Je moet de accu na het leeg rijden niet een week op de plank leggen. Dat zou einde accu kunnen betekenen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Vandaag reactie van mijn fm gehad. De accu had nog 89% capaciteit. Dat was dus netjes na 20k en 2,5 jaar. Helaas was de accu niet meer te laden. Ik verwachtte ook niet dat de hele accu diepontladen was. De lader stopte na een uur of twee vanaf 50% soc. De accu kwam even tot leven bij de fm en liet toen twee foutcodes zien. Er was schijnbaar een cel met ondervoltage en een met overvoltage. Probleem met individuele cellen dus en geval van pech vrees ik. Ik denk nu na over revisie, of inruil.
Blijft wel een beetje onbevredigend, ik weet hoe ik met li ion om moet gaan en heb zelden de accu helemaal leeg gereden. In vakanties de fiets met 80% soc weggezet. Nooit onder 10gr c geladen etc. Altijd geladen na een rit, etc. Maar wat Golvas beschrijft lijkt op nog meer pech...
Blijft wel een beetje onbevredigend, ik weet hoe ik met li ion om moet gaan en heb zelden de accu helemaal leeg gereden. In vakanties de fiets met 80% soc weggezet. Nooit onder 10gr c geladen etc. Altijd geladen na een rit, etc. Maar wat Golvas beschrijft lijkt op nog meer pech...
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik herhaal:
En als de accu echt defect zou zijn: aansturen op coulance. Dat de accu degenereert is normaal, maar hij zou na 2,5 jaar zeker nog functioneel moeten zijn. Eventueel je rechtsbijstandverzekering (als je hebt) erop zetten.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Heb ik gedaan. Er wordt meteen naar de 500 gebruiksuren gewezen.
Ik laat het nog niet zitten, maar wordt lastig verhaal. Bedrijf waar ik de Stromer gekocht heb is in feb failliet gegaan. Ben nu afhankelijk van een andere fm waar ik nog geen klant ben.
Ik laat het nog niet zitten, maar wordt lastig verhaal. Bedrijf waar ik de Stromer gekocht heb is in feb failliet gegaan. Ben nu afhankelijk van een andere fm waar ik nog geen klant ben.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dan meld je je rechtstreeks bij Stromer, gewapend met het advies van FreddyH.
Faillissement van de dealer waar je je Stromer hebt aangeschaft is een plausibele aanleiding. Dealer niet thuis (in dit geval niet eens meer bereikbaar, foetsie) -> escaleren naar de fabrikant.
Die gebruiksuren zijn van toepassing op degeneratie, niet op het spontaan defect gaan van afzonderlijke cellen. Dat is botte pech waar jij, noch de fabrikant, iets aan kan doen.
Je gebruikersuren zijn wel van toepassing op de berekening van wie opdraait voor welk percentage van de aanschafprijs van de nieuwe accu (jij - dealer/fabrikant). De periode dat je de accu probleemloos hebt kunnen gebruiken mag buiten garantie wettelijk worden afgetrokken van het bedrag van een nieuwe accu: te verwachten levensduur versus werkelijke levensduur.
Die 500 uren betekenen dus niet automatisch dat je helemaal nergens recht meer op hebt. Een SOH van 81% toont juist aan dat je accu nog in prima staat was. ("Zeer goed" zelfs volgens de Stromer app.) Ik zou hier niet te lang mee doormodderen, maar zo snel mogelijk door een jurist laten bekijken wat er mogelijk is en dan Stromer schriftelijk benaderen.
Faillissement van de dealer waar je je Stromer hebt aangeschaft is een plausibele aanleiding. Dealer niet thuis (in dit geval niet eens meer bereikbaar, foetsie) -> escaleren naar de fabrikant.
Die gebruiksuren zijn van toepassing op degeneratie, niet op het spontaan defect gaan van afzonderlijke cellen. Dat is botte pech waar jij, noch de fabrikant, iets aan kan doen.
Je gebruikersuren zijn wel van toepassing op de berekening van wie opdraait voor welk percentage van de aanschafprijs van de nieuwe accu (jij - dealer/fabrikant). De periode dat je de accu probleemloos hebt kunnen gebruiken mag buiten garantie wettelijk worden afgetrokken van het bedrag van een nieuwe accu: te verwachten levensduur versus werkelijke levensduur.
Die 500 uren betekenen dus niet automatisch dat je helemaal nergens recht meer op hebt. Een SOH van 81% toont juist aan dat je accu nog in prima staat was. ("Zeer goed" zelfs volgens de Stromer app.) Ik zou hier niet te lang mee doormodderen, maar zo snel mogelijk door een jurist laten bekijken wat er mogelijk is en dan Stromer schriftelijk benaderen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik heb eea even snel op de website van de Autoriteit Consument en Markt opgezocht. Dit valt als ik het zo inschat onder ‘wettelijke garantie’. Daar staat in NL geen maximale termijn op. Het gaat om de te verwachten gebruiksduur. Even grof ingeschat, met 500 gebruiksuren zou ik ongeveer op 500 laadcicli zitten. Uitgaande van 1 uur gebruik per lading. Meestal wordt voor automotive 1000 cicli aangehouden.
Ik ga ermee aan de slag.
Ik ga ermee aan de slag.