Wisselende prestaties/ondersteuning

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben vooral benieuwd welke TMM waarden je afleest in het Service Menu op het moment dat de ondersteuning problemen geeft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Stromeur schreef: 21 jan 2021, 21:20 Ik ben vooral benieuwd welke TMM waarden je afleest in het Service Menu op het moment dat de ondersteuning problemen geeft.
Van zodra mijn gezondheid het opnieuw toelaat om met de Stromer te mogen rijden, en het probleem zich voor zou doen, kom ik hier zeker nog op terug.
Ik kan dan onderweg stoppen en idd even in het servicemenu kijken wat er gebeurt.
THX ;)
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Stromeur schreef: 21 jan 2021, 21:20 Ik ben vooral benieuwd welke TMM waarden je afleest in het Service Menu op het moment dat de ondersteuning problemen geeft.
ik zit nu in een ander topic, met mijn Stromer ST1 2020. Maar ik heb de laatste tijd ook veel last van wisselende voltage waarden. En het wordt almaar erger.
Vanochtend vaak seconden lang wegvallende ondersteuning, waarna ik heel hard moest trappen om weer voldoende ondersteuning te krijgen. Daarbij ook gegeken in het service menu: de voltage waarde wisselde sterk, op een gegeven moment nog 0.65, terwijl offset op 0.820 stond (ongeveer normale waarde). Dan maar de truck met de knie toegepast en offset ongeveer gelijk met voltage gezet. Werkte even goed, maar na een tijdje ging de fiets dan bijna vanzelf rijden, door weer oplopende sensorwaarde. Maar beter zo dan niet meer vooruit geraken....

erg veel wind tegen (5-6Beafort) vanmorgen, kan dat er iets mee van doen hebben ?
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Samtruwant schreef: 29 jan 2021, 10:26 Vanochtend vaak seconden lang wegvallende ondersteuning, waarna ik heel hard moest trappen om weer voldoende ondersteuning te krijgen.
Samtruwant schreef: 29 jan 2021, 10:26 maar na een tijdje ging de fiets dan bijna vanzelf rijden
Heb ik in het verleden ook wel last me gehad.
Enorm veel kracht moeten zetten om vooruit te geraken, en zelfs na een 5-tal km bleef de batterij (op de Omni display) gewoon 100% aangeven. Toen ik dan op het werk toekwam en wou afstappen van de fiets ben ik tegen de deur aangereden. De Stromer bleef gewoon maar gaan, zonder te trappen. Vond ik best wel gevaarlijk, want je verwacht er je niet aan dat die vanzelf blijft rijden. Toen ik de fiets opnieuw had opgestart gaf de Omni display plots wel de werkelijke 83% die nog over was. Ik rijd enkele rit zo'n 15% à 20% als "verbruik", afhankelijk van de weersomstandigheden (koude, wind tegen,....). Bleek toen ook al de TMM sensor te zijn (vanop afstand door de FM uitgelezen), en dus nadien in garantie vervangen. Sindsdien geen probleem meer mee gehad, en zoals je hiervoor uit de reacties wel kan lezen zijn de waarden blijkbaar perfect. Alleen ga ik dus , zoals Stromeur aangeeft, onderweg eens naar de waarden kijken als de ondersteuning naar mijn gevoel verminderd. Maar dat kan dus nog wel even duren, want morgen word ik opgenomen voor de ingreep (toch nog geen tegenbericht ontvangen van het ziekenhuis, want is al de 4de poging sinds oktober :roll: )
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Ik wou jullie toch even op de hoogte brengen i.v.m. dit topic.

De operatie was al enige tijd achter de rug, maar sommige klachten blijven toch nog even aanslepen. Het heeft nog even tijd nodig.
Fietsen is toegelaten :ay .

Afgelopen 2 weken terug met de Stromer kunnen rijden.
Voorlopig niets bijzonder te melden qua prestaties. Het is wel zo dat ik nu ook gemerkt heb dat vanaf zo'n 70 % batterij capaciteit de ondersteuning verminderd. Is mij nooit gezegd geweest, en je leest het ook niet terug in de handleiding. Toch leuk dat ik hier dan wel deze info als reactie kreeg. Zelfs bij 30%, als het balkje in het rood gaat, wordt het nog minder/erger :lol:
Dit gebeurt eigenlijk (bijna) nooit bij mij, want ik heb meestal nog zo'n 40% rest capaciteit als ik er 2 keer mee naar m'n werk ben gefietst.
Een enkele rit van 17km kost me tussen de 13% à 18%, afhankelijk van de weersomstandigheden en de snelheid/ondersteuning die ik neem.
Normaal rijd ik op stand 2 tegen zo'n 38,5 à 41km/h. Ik schakel enkel op stand 3 wanneer ik op de openbare weg toch zeker 45km/h wil behalen voor mijn eigen veiligheid (wegens frustratie van de auto bestuurders :mrgreen: ).

Ben wel benieuwd, want heb gisteren eveneens een update gehad op zowel de FW als de Battery.
Hopelijk geeft me dit geen problemen, want was gisteren vrij laat thuis en een proefritje is er niet meer van gekomen.
Deze week geven ze zowat (bar)slecht weer, en dan rij ik met de wagen.

Jullie vernemen als er nieuwe info is.
Ondertussen weet ik dankzij jullie ook hoe in het service menu te geraken.
Nogmaals dank aan iedereen die me heeft geholpen ;)
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Afgelopen vrijdag dus met de ST1-X naar het werk gereden.
's Morgens vertrokken met een batterij capaciteit van 69% (de dag voordien van 100% vertrokken, en heen en terug naar het werk).
Het was vrijdag wel een koude ochtend met thuis als buiten temperatuur 0,6°C.
Al snel had ik de indruk alweer niet echt snel vooruit te gaan.
Ik dacht oké de batterij zit onder de 70%, en zoals hier al eerder werd vermeld gaat de ondersteuning dan al verminderen.
Een blik op de display bevestigde met 35,6km/h als snelheid. Zoals voordien vermeld haal ik gewoonlijk op stand 2 toch zo'n 39 à 41km/h.
Dan maar over geschakeld naar stand 3, en daarmee haalde ik als top speed zo'n 41km/h.

Ik heb in het service menu gaan zien (wel handig als je weet hoe dit kan, dankzij jullie), en volgende gegevens even gecontroleerd.
De remmen werken zoals het moet. zowel vooraan als achteraan wisselt de toestand als je deze in knijpt of loslaat.
De sensor waarde is 1,554 met als offset 1,563.

Toen ik 's avonds naar huis fietste kon ik op bepaalde momenten toch alweer de 41km/h behalen in stand 2, hoewel niet constant. Op bepaalde momenten moest ik echt wel meer kracht zetten. Nadien overgeschakeld naar stand 3 om toch maar wat makkelijker deze 41km/h te kunnen behouden. De rest capaciteit van de batterij was bij thuiskomst nog 31%. Mogelijks te verklaren doordat ik toch meer in stand 3 heb gefietst dan gebruikelijk.

Ik blijf mij maar de vraag stellen hoe dit mogelijk zou kunnen zijn. Ik moet toch ten allen tijde 45km/h kunnen halen voor als ik op de openbare weg zou (moeten) fietsen. Dat dit dan in stand 3 zou moeten tot daar aan toe.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoe hoog heb je de gevoeligheid van de trapsensor staan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Stromeur schreef: 18 apr 2021, 11:46 Hoe hoog heb je de gevoeligheid van de trapsensor staan?
Bijna volledig open.
Als je het trapsensor menu opent, dan kan ik nog 2x op het +tekentje aantippen om volledig open te staan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oké daar ligt het dus niet aan. En je sensorwaarden zijn ook perfect.

Staat jouw Stromer (of je accu) in een verwarmde ruimte of ben je met een koude accu vertrokken? Vertrekken met een accu van tegen de 0 graden gecombineerd met minder dan 70% lading zou de oorzaak kunnen zijn voor de tegenvallende prestaties.

Het is voor je accu sowieso beter om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren, dus ik zou zeggen: accu binnenshuis opladen naar 100%, pas in je Stromer doen als je vertrekt en zien hoe het dan gaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wat je sowieso ook mag uitvoeren :

Eerst de achteras losdraaien (de as er niet volledig uitdraaien, maar enkel losdraaien tot het moment dat je aan het achterwiel lichte speling voelt), dan het achterwiel opnieuw vastzetten op het correcte aanhaalmoment (20 Nm bij jouw SP) en nadien de TMM sensor opnieuw kalibreren ... lost dit het probleem nog niet op, reset dan in het servicemenu de offset (vind je terug bij SENSOR) en kalibreer dan opnieuw.

Wat is het effect van deze handelingen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie