Wisselende prestaties/ondersteuning

Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Cruiserben schreef: 17 jan 2021, 18:06
Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 17:44 Er kan weinig mis gaan. En mocht je het toch verkeerd hebben gedaan, kan je het daarna gewoon opnieuw proberen. Gewoon op je fiets gaan zitten; aanzetten; menu; koppelsensor; kalibratie
Ow, het gaat over de koppelsensor die je gewoon rechtstreeks via de "sensor" op het display kan kalibreren.
Ik heb dit al meermaals opnieuw gedaan, maar gaf me niet het gevoel dat er iets aan de prestatiemogelijkheden van de fiets wijzigde. En zoals de FM me al reeds zei, aangezien ik de fiets altijd volledig opnieuw opstart kalibreert hij elke keer opnieuw.
Maar ik ga nooit op de fiets zitten als ik deze opstart of opnieuw kalibreer.
Trouwens, ik geraak met mijn voeten niet aan de grond :lol:
Hierdoor sta ik altijd ofwel naast de fiets, ofwel van het zadel. Ik heb de comfort uitvoering omdat ik een nogal klein persoon ben, en bij de sport zat de buis in de weg als ik bijvoorbeeld aan een kruispunt moet stoppen ofzo.
Maar dan zoek ik wel even steun tegen een muurtje ofzo, zodat ik dit eens kan doen als ik op de fiets zit.

Maar dan zal ik inderdaad de waarden eerst noteren en na de kalibratie nogmaals even zien wat het verschil is.
THX ;)
Meestal zet ik ook de fiets aan, voordat ik erop ga zitten. Maar zet de fiets maar eens aan, ga naar het service menu en kijk daar naar het verschil in voltage wanneer je ernaast staat of erop zit. Als het goed is maakt dat verschil; ook als je relatief klein en licht bent :) Dus probeer inderdaad de calibratie terwijl je erop zit leunend tegen een muur! En laat even weten wat de waardes voor en na waren! :cool2:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 17:44 Zie ook mijn video hieronder.
Nog even meegeven dat ik wel een ander display/scherm heb dan op jouw filmpje te zien is.
Misschien recentere versie bij mijn ST1-X 2018?
Maar wel leuk om het verschil te zien in je video :ay

Ik houd jullie op de hoogte ;)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik heb inderdaad de ST1x uit 2017 met monochrome scherm in de Omni. Als jij de ST1x uit 2018 hebt, dan heb je omni-C met kleurenscherm. Maar volgens mij zie je hetzelfde; alleen in kleur :lol:

Succes!
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Cruiserben schreef: 17 jan 2021, 14:16 De TMM sensor voltage 1,54 (schommelt een beetje, de fiets staat wel beetje schuin op de standaard), en offset 1,57V
Deze waarden zijn goed. Mocht je onderweg eens problemen ervaren met de ondersteuning, kijk ze dan ook eens na.
Cruiserben schreef: 17 jan 2021, 14:16 Brake states: right & left released
Kijk eens of de status snel genoeg verandert wanneer je de remhendels inknijpt en weer los laat?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Stromeur schreef: 17 jan 2021, 20:10
Cruiserben schreef: 17 jan 2021, 14:16 De TMM sensor voltage 1,54 (schommelt een beetje, de fiets staat wel beetje schuin op de standaard), en offset 1,57V
Kijk eens of de status snel genoeg verandert wanneer je de remhendels inknijpt en weer los laat?
De waardes zitten in de goede range. Maar zoals bij mij aan de hand was; maakte 0.05V hogere offset, het verschil tussen 42 en 45km/u kunnen rijden en het gevoel van 'niet vooruit te branden'. Volgens mij zou je offset gelijk moeten zijn aan live waarde als je op de fiets zit en geen kracht op de pedalen. Zoals je in het service menu kan zien, wordt het voltage van de sensor tot op een duizendste gemeten.

Remhendel check is een goede; helaas is deze check alleen een 1/0... de remsensor doet het / of hij doet het niet. Je haalt daar geen voltages uit.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Stromeur schreef: 17 jan 2021, 20:10 Deze waarden zijn goed. Mocht je onderweg eens problemen ervaren met de ondersteuning, kijk ze dan ook eens na.
Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 20:25 De waardes zitten in de goede range.
Indien deze waarden in de goede range zitten valt er ongetwijfeld weinig te doen aan de wisselende prestaties veronderstel ik :roll: . Ik blijf me nochtans afvragen waarom dit (naar mijn gevoel) zich voor doet. Soms begin ik dan recht te staan op de trappers en ga ik wel sneller, maar dit is dan van korte duur. Want het blijft dan "duwen" om vooruit te geraken eens je terug op het zadel zit. Net zoals fietsen in stand 1. Manman wat is dat "werken" zeg. Ik geraak met mijn Norta stadsfiets met 7 versnellingen makkelijker aan 28km/h dan in stand 1 met de Stromer. Ook dat heb ik de FM meegedeeld, maar ik denk niet dat hij weet wat hiermee aan te vangen. Telkens ik hem hierover contacteer vindt hij dit zelf vreemd (en quasi onwaarschijnlijk) heb ik het gevoel. En ik kan wel zeggen dat ik uiterst tevreden ben over de service :ay .
Stromeur schreef: 17 jan 2021, 20:10 Kijk eens of de status snel genoeg verandert wanneer je de remhendels inknijpt en weer los laat?
Hoewel de FM mij heeft gezegd dat de remhendels het probleem niet kunnen zijn. Ik heb dit even zelf bekeken toen en het klopt wel wat hij zei. Als je de remhendels gebruikt zal de balk in het display dit aangeven in de tegenovergestelde richting van het aangeven van het vermogen. Bij het remmen gaf de balk dit inderdaad aan, en bij het loslaten van de hendel was de balk terug "leeg".
Zal ik zeker eens nakijken, en van zodra ik meer info heb zal ik deze zeker posten in "mijn" topic.

Het kan even duren, wegens de geplande operatie, maar ik kom hier zeker op terug.
Indien er nog suggesties zijn verneem ik het graag.
Alvast bedankt voor de support ;)
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 18:09 Meestal zet ik ook de fiets aan, voordat ik erop ga zitten. Maar zet de fiets maar eens aan, ga naar het service menu en kijk daar naar het verschil in voltage wanneer je ernaast staat of erop zit. Als het goed is maakt dat verschil; ook als je relatief klein en licht bent :) Dus probeer inderdaad de calibratie terwijl je erop zit leunend tegen een muur! En laat even weten wat de waardes voor en na waren!
Zoals eerder vermeld geeft het display dus als waarde 1,54V en een offset van 1,57V, en dit dus als ik de fiets opstart en er NIET op zit.
Wanneer ik dan uit het servicemenu ga en de sensor kalibreer terwijl ik op de fiets zit, dan geeft dit volgend resultaat.
Nog steeds dezelfde 1,54V (uiteraard) en een offset van 1,558V.
Niet eens zoveel verschil dus :roll:
Stromeur schreef: 17 jan 2021, 20:10 Kijk eens of de status snel genoeg verandert wanneer je de remhendels inknijpt en weer los laat?
In hetzelfde servicemenu kan ik dan de brake status bekijken, en deze reageren onmiddellijk van released naar brake.
Telkens ik de linker of de rechter remhendel aantrek of los, krijg ik dus ook hier direct een status wijziging op het display te zien. Lijkt me dus ook in orde te zijn.

Beide suggesties nog even gecheckt om jullie antwoord te kunnen bieden.

Ik zal me dus moeten neerleggen bij het (voor mij onduidelijke) feit waarom ik op sommige momenten niet de snelheid kan behalen. Wel lastig, zeker op de openbare weg tussen de auto's :(
Indien er nog suggesties/elementen zijn die dit zouden kunnen verklaren verneem ik dat graag.
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie hulp en tips ;)

Hoewel ik morgen voor een ingreep even naar het hospitaal moet, en nadien de Stromer (jammer genoeg) 4 à 6 weken noodgedwongen zal blijven stilstaan. De batterij is er alvast uit, en voor nog 92% volgeladen in een (licht) verwarmde ruimte gelegd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Misschien wordt je remsensor/schakelaar ook geactiveerd door de schokken/slecht contact onderweg, even "remmen" = ondersteuning even weg. Dat zie je niet in het servicemenu als je in stilstand de rem bediend want dan werkt het perfect.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Cruiserben schreef: 21 jan 2021, 11:31
Jan-Willem Wisselink schreef: 17 jan 2021, 18:09 Meestal zet ik ook de fiets aan, voordat ik erop ga zitten. Maar zet de fiets maar eens aan, ga naar het service menu en kijk daar naar het verschil in voltage wanneer je ernaast staat of erop zit. Als het goed is maakt dat verschil; ook als je relatief klein en licht bent :) Dus probeer inderdaad de calibratie terwijl je erop zit leunend tegen een muur! En laat even weten wat de waardes voor en na waren!
Zoals eerder vermeld geeft het display dus als waarde 1,54V en een offset van 1,57V, en dit dus als ik de fiets opstart en er NIET op zit.
Wanneer ik dan uit het servicemenu ga en de sensor kalibreer terwijl ik op de fiets zit, dan geeft dit volgend resultaat.
Nog steeds dezelfde 1,54V (uiteraard) en een offset van 1,558V.
Niet eens zoveel verschil dus :roll:

Hoewel ik morgen voor een ingreep even naar het hospitaal moet, en nadien de Stromer (jammer genoeg) 4 à 6 weken noodgedwongen zal blijven stilstaan. De batterij is er alvast uit, en voor nog 92% volgeladen in een (licht) verwarmde ruimte gelegd.
Je offset is dus met 0.012V naar beneden gegaan. Niet zoveel als bij mij (0.05V), maar In ieder geval dezelfde richting op als bij mij in de winter; naar beneden.

Volgens mij reageert je controller goed, indien de gekalibreerde offset waarde gelijk (of net iets onder) de 'live' waarde van de TMM zit.

Heb je na de her-kalibratie nog gefietst om te voelen of er iets was veranderd?

En succes met de ingreep! Hopelijk gaat alles goed :D
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Cruiserben
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 jan 2021, 14:14
Merk SP: Stromer ST1-X
Km-stand: 7180

Jins schreef: 21 jan 2021, 12:48 Misschien wordt je remsensor/schakelaar ook geactiveerd door de schokken/slecht contact onderweg, even "remmen" = ondersteuning even weg. Dat zie je niet in het servicemenu als je in stilstand de rem bediend want dan werkt het perfect.
Zou misschien kunnen zijn, maar dan zou dat toch met "schokken" moeten gebeuren denk ik maar :idea:
En niet gedurende een (langere) periode?
En deze reageren volgens het display, zoals Stromeur mij vraagt even te controleren, correct.

Jan-Willem Wisselink schreef: 21 jan 2021, 19:30 Heb je na de her-kalibratie nog gefietst om te voelen of er iets was veranderd?
Neen, heb geen "testdrive" gedaan. Fietsen gaat de laatste tijd ook (iets) lastiger :cry: .
Jan-Willem Wisselink schreef: 21 jan 2021, 19:30 En succes met de ingreep! Hopelijk gaat alles goed
Dankjewel. Houd ik in gedachte, want de ingreep is verplaatst naar 2 februari.
Nog een dikke week tanden bijten dus.

Nu, het blijft wel een "vette" fiets zo'n Stromer. Echt een plezier om mee te rijden.
Voor mij, veel leuker dan met de auto :D
Maar dan heb ik wel graag dat deze ook alles nakomt wat er zou moeten in zitten.
Sommigen zeggen wel eens dat de Stromer de Tesla van de elektrische fietsen is.
Ziet er spannend uit, maar met toch wel wat (gekende) ellende.
Maar zo'n "discussie" zal in een ander topic thuis horen denk ik ;) .
Plaats reactie