ST1 X (2019) geen verbinding met OMNI App

Julian
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2021, 16:20

Hallo forumleden,

In mei 2019 kocht ik een Stromer ST1 X Sport bij Fietsenwinkel. In de eerste maanden na aanschaf heb ik daar met veel plezier op gefietst. Na enige tijd ontstond er een probleem met het OMNI display op de fiets: dat gaf alleen nog een volledig wit scherm weer. Niets hielp om dat te herstellen. De fiets is toen gerepareerd door Fietsenwinkel zelf. Ik meen dat er een volledig nieuw display in is geplaatst.

Sinds die reparatie lukt het echter niet meer om via de OMNI App te verbinden met de fiets. De meest voor de hand liggende zaken heb ik natuurlijk gecontroleerd: prima bereik op m'n smartphone en idem bereik op de fiets (weliswaar 2G maar vol bereik). Hier over heb ik contact gezocht met Fietsenwinkel, maar na maanden geen inhoudelijke reactie te hebben ontvangen op m'n supportverzoek (ondanks herhaaldelijk na te hebben gevraagd) heb ik de moed opgegeven.

Nadat een vriend me tipte over het stromer forum dacht ik: wie weet leidt deze weg naar een oplossing. Ik hoop van harte dat er iemand is die een tip zou kunnen geven wat ik kan doen om de OMNI App weer te verbinden met m'n fiets.

Dingen die me ondertussen zijn opgevallen:
- Het "about" overzicht op m'n fiets geeft "ST2" aan, wat vreemd is, want het is een ST1 X. Zou het zo kunnen zijn dat er een verkeerde firmware in m'n fiets is geladen tijdens de reparatie waardoor de verbinding nu niet gemaakt kan worden?
- De huidige firmware versie van m'n fiets is 4.2.2.2 (2019-12-04). Volgens mij is dat niet de laatste versie. Een update is niet beschikbaar (N/A prepared). Is hieruit wellicht iets af te leiden?

Bij voorbaat heel veel dank voor elke hulp of tip. Het zou me erg opluchten als alles weer "gewoon" werkt. Het is immers een behoorlijk prijzige fiets.
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Dat er ST2 staat is volgens mij geen probleem. Heb zelf ook een ST1X en ook hier die vermelding. Ik denk dat de ST1X een soort van afgeleide is van de originele ST2.

De laatste FW kan je naar de fiets laten pushen door je FM.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Heb je de App al eens gewist en opnieuw geïnstalleerd?
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Julian schreef: 12 jan 2021, 16:45 Dingen die me ondertussen zijn opgevallen:
- Het "about" overzicht op m'n fiets geeft "ST2" aan, wat vreemd is, want het is een ST1 X. Zou het zo kunnen zijn dat er een verkeerde firmware in m'n fiets is geladen tijdens de reparatie waardoor de verbinding nu niet gemaakt kan worden?
- De huidige firmware versie van m'n fiets is 4.2.2.2 (2019-12-04). Volgens mij is dat niet de laatste versie. Een update is niet beschikbaar (N/A prepared). Is hieruit wellicht iets af te leiden?
De Fietsenwinkel heeft wel de nieuwe OMNI geplaatst, maar hem niet aangemeld in de Stromer Portal, waardoor hij niet aan jouw ST1 X is gekoppeld.

Dat betekent dat jouw Stromer wel gewoon rijdt en je gegevens op de display ziet, maar dat jouw Stromer niet "weet" dat-ie een nieuwe OMNI gekregen heeft. Daarom zie je nu het verkeerde type Stromer in de display, krijg je geen Firmware updates binnen en kun je de OMNI niet koppelen aan je OMNI App.

Oplossing: contact opnemen met Fietsenwinkel en ze vragen om de nieuwe OMNI display in de Stromer Portal te koppelen aan jouw Stromer. Hoef je niet voor langs.

Kan zijn dat je hierna ook nog een testrun moet draaien. Daar moet je fysiek voor bij je FM langs, maar daar kunnen we je eventueel via het forum ook wel mee helpen. Ik heb het zelf gedaan toen ik een nieuwe OMNI C in mijn ST2 S 2017 heb geplaatst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Julian
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2021, 16:20

Ena1968 schreef: 12 jan 2021, 18:57 Heb je de App al eens gewist en opnieuw geïnstalleerd?
Dank je wel voor je reactie en tips! Ik heb de App even verwijderd (inclusief cache) en opnieuw geïnstalleerd. Dat heeft helaas niet geholpen.
Julian
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2021, 16:20

Stromeur schreef: 12 jan 2021, 20:20 De Fietsenwinkel heeft wel de nieuwe OMNI geplaatst, maar hem niet aangemeld in de Stromer Portal, waardoor hij niet aan jouw ST1 X is gekoppeld.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Dit klinkt heel aannemelijk. Ik zal weer eens een poging wagen om het met de Fietsenwinkel opgelost te krijgen. Ik zal daarna hier sowieso even laten weten of het is gelukt.

Kleine vraag nog: waar staat "FM" voor?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FM=fietsenmaker ;)

Als het allemaal niet wil lukken met Fietsenwinkel (punt nl? Dan zijn we daar helaas wel een beetje bekend mee), dan zou je ook Stromer zelf om assistentie kunnen vragen via je OMNI App. Doe dat voor de zekerheid in het Engels en geef daarbij aan dat het via Fietsenwinkel niet lukt/opschiet.

Maar probeer het eerst via de weg die daarvoor bedoeld is (FM), want dat wil Stromer ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Julian
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2021, 16:20

Dank je wel! Ik zal eerst even met Fietsenwinkel (inderdaad, punt nl) schakelen. Ik heb m'n hoop gevestigd op de fysieke winkel waar ik de Stromer kocht (Arnhem). Hopelijk kunnen zij de OMNI goed aanmelden op de Stromer portal. Het nadeel van de hoofd-website is dat je alleen een fysieke reparatie kunt aanmelden, terwijl voor dit issue wellicht geen fysieke afspraak gemaakt hoeft te worden.

Ik lees op het forum vaker de tip om via de OMNI app contact met Stromer zelf op te nemen. Dat zal ik doen op het moment dat ik er met de Fietsenwinkel niet uit kom. Ik kan in de OMNI app alleen niet vinden op welke manier ik rechtstreeks contact met Stromer op kan nemen. Waar in de App zit die mogelijkheid?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wij misbruiken daar een functie in de OMNI app voor die daar eigenlijk niet voor bedoeld is ;)

Stromer is officieel niet meer bereikbaar voor consumenten, ze willen dat alles via de dealers verloopt. Maar soms moet het gewoon even. (Vind ik, als één van hun dealers niet de te verwachten service levert b.v.) Het zal wel weer een keer mis gaan als teveel mensen dit gaan doen met supportvragen die écht bij de dealer thuis horen, maar dat zien we dan wel weer.

Ga in de OMNi App naar het poppetje rechts bovenin, kies Contact, kies onder "Heeft u een vraag over ons bedrijf?" - "Naar het contactformulier". Voilà.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Julian
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2021, 16:20

Goedemiddag,

Het is alweer even geleden, maar gisteren heb ik eindelijk m'n Stromer teruggekregen na het eerder gemelde issue met de Omni App. Fietsenwinkel heeft de Stromer opgehaald, gerepareerd en weer teruggeleverd. Ze hebben het serienummer uit m'n Omni Display uitgelezen en dat via de Stromer Portal aan m'n Omni Account gekoppeld. Nu kan ik zowaar weer verbinden tussen fiets en telefoon. Ondanks dat ik m'n fiets dus een behoorlijke tijd kwijt ben geweest, ben ik wel blij met het resultaat.

Althans.. tot vanmorgen. Want het eerste dat er gebeurde nu de Omni weer kan verbinden, is dat de Omni een firmware update voor m'n batterij wilde doorvoeren. Die update stond gisteren na een paar minuten al op 100% maar het scherm keert niet terug. Er staat nu dus al bijna 24 uur een scherm dat zegt: "Update in progress", "do not turn off", "do NOT remove the battery", "Battery FW: 100%".

Ik durf de Omni Display niet te resetten (en de batterij niet te verwijderen), omdat ik het al zie gebeuren dat m'n fiets meteen wéér naar reparatie kan. Tegelijkertijd krijg ik het scherm niet weg (maar m'n telefoon kan wel connecten met de fiets).

Kunnen jullie me adviseren wat ik nu het beste kan doen? Bij voorbaat alvast weer heel veel dank!
Plaats reactie