Aankoop ST2 S / ST3 info

jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Dilema opgelost....koop ze beiden... :lol:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

jovdt schreef: 13 jan 2021, 19:53 Dilemma opgelost....koop ze beiden... :lol:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Onderdelen zijn compatibel, dat komt vroeg of laat van pas. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een km-verschil van 750 of 1500 is niks voor een Stromer, valt allebei in de categorie 'kop eraf'. Als je vijf dagen per week 40km per dag rijdt, dan trap je dat verschil binnen 4 weken al weg.

Ik zou de jongere zwarte kiezen. Zit nog dik in garantie, accu is jonger en tijd zat om na te denken over eventuele garantieverlenging.

De Kinekt Seatpost + zadelcombinatie op die witte is wel fraai. Een Kinekt is weliswaar duur, maar die kun je er altijd nog op zetten als dat nodig blijkt en een zadel is zo persoonlijk dat je beter zelf kunt gaan shoppen als je een ander zadel dan het fabriekszadel wil.

Topictitel aangepast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

FreddyH schreef: 03 jan 2021, 12:13 Ik zou in elk geval geen 2e hands SP willen waar minder dan 1 jaar garantie op zit. Daarnaast zou ik in prijs meerekenen Dat de accu een keer vervangen moet worden.

Als het dan nog interessant is dan is het de overweging waard.

In dit geval zou ik waarschijnlijk liever voor een nieuwe ST1 gaan.
Je kan de accu gewoon testen hoor. En ik denk dat je hier voor 3000-3500 een prima fiets aan hebt. Mooi dat je liever een flink minder sterke motor voor hebt, plus dat je die accu voor een veel kleiner bedrag kan laten reviseren. Verder is het ook zo dat je die wiellagers prima kan vervangen, ik heb het inmiddels verschillende malen gezien. Desnoods doe ik het voor je en geef ík je die garantie. Stromer vraagt achterlijke bedragen voor onderdelen, met als dat je op zo'n nieuwe fiets enorm afschrijft, mooi dat je garantie krijgt. Maar na 2 jaar ben je net zoveel kwijt als dat je een nieuwe motor in een "oud frame" stopt. Dus wat win je er effectief mee? Niemand is toch ook bang een tweedehands auto te kopen? Zoveel kan er niet aan kapot hoor.. :ay
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

bartje369 schreef: 03 feb 2021, 14:17 Je kan de accu gewoon testen hoor. En ik denk dat je hier voor 3000-3500 een prima fiets aan hebt. Mooi dat je liever een flink minder sterke motor voor hebt, plus dat je die accu voor een veel kleiner bedrag kan laten reviseren. Verder is het ook zo dat je die wiellagers prima kan vervangen, ik heb het inmiddels verschillende malen gezien. Desnoods doe ik het voor je en geef ík je die garantie. Stromer vraagt achterlijke bedragen voor onderdelen, met als dat je op zo'n nieuwe fiets enorm afschrijft, mooi dat je garantie krijgt. Maar na 2 jaar ben je net zoveel kwijt als dat je een nieuwe motor in een "oud frame" stopt. Dus wat win je er effectief mee? Niemand is toch ook bang een tweedehands auto te kopen? Zoveel kan er niet aan kapot hoor.. :ay
Een ST1 is qua kracht vergelijkbaar met mijn fiets (iets minder sterk, maar valt met wind tegen minder terug) dus die minder sterke motor is relatief.

Accu reviseren: ik ken nog geen verhalen van Stromer 48V accu's waarbij dat goed gelukt is.

Een tweedehands auto vind ik niet te vergelijken met een tweedehands SP. Ik heb auto's gehad die na 350.000 km nog vrolijk rondreden, dus een tweedehands auto kopen met 150.000 km op de klok kopen vind ik geen probleem (ik rijd maar 8000 km oid per jaar, dus daar kan ik nog lang mee vooruit). Ik zie weinig SP's die met "te overzien" onderhoud probleemloos naar de 30.000 tot 40.000 km lopen. Incidenteel wel, maar niet dat bepaalde merken of modellen dat sowieso kunnen. Bij Stromer kom je dan al in de knel met het achterwiel lager en de accu. Als beide vervangen moeten worden dan zit je al aan de 3500 Euro reparatiekosten...
Vanaf het moment dat lagers prima te vervangen zijn en accu's fatsoenlijk gereviseerd kunnen worden (ook door erkende bedrijven) zie ik geen probleem meer om een tweedehands SP te kopen. Dan zijn alle reparaties gewoon te overzien. Daar zijn we naar mijn mening nog niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

FreddyH schreef: 03 feb 2021, 14:58
bartje369 schreef: 03 feb 2021, 14:17 Je kan de accu gewoon testen hoor. En ik denk dat je hier voor 3000-3500 een prima fiets aan hebt. Mooi dat je liever een flink minder sterke motor voor hebt, plus dat je die accu voor een veel kleiner bedrag kan laten reviseren. Verder is het ook zo dat je die wiellagers prima kan vervangen, ik heb het inmiddels verschillende malen gezien. Desnoods doe ik het voor je en geef ík je die garantie. Stromer vraagt achterlijke bedragen voor onderdelen, met als dat je op zo'n nieuwe fiets enorm afschrijft, mooi dat je garantie krijgt. Maar na 2 jaar ben je net zoveel kwijt als dat je een nieuwe motor in een "oud frame" stopt. Dus wat win je er effectief mee? Niemand is toch ook bang een tweedehands auto te kopen? Zoveel kan er niet aan kapot hoor.. :ay
Een ST1 is qua kracht vergelijkbaar met mijn fiets (iets minder sterk, maar valt met wind tegen minder terug) dus die minder sterke motor is relatief.

Accu reviseren: ik ken nog geen verhalen van Stromer 48V accu's waarbij dat goed gelukt is.

Een tweedehands auto vind ik niet te vergelijken met een tweedehands SP. Ik heb auto's gehad die na 350.000 km nog vrolijk rondreden, dus een tweedehands auto kopen met 150.000 km op de klok kopen vind ik geen probleem (ik rijd maar 8000 km oid per jaar, dus daar kan ik nog lang mee vooruit). Ik zie weinig SP's die met "te overzien" onderhoud probleemloos naar de 30.000 tot 40.000 km lopen. Incidenteel wel, maar niet dat bepaalde merken of modellen dat sowieso kunnen. Bij Stromer kom je dan al in de knel met het achterwiel lager en de accu. Als beide vervangen moeten worden dan zit je al aan de 3500 Euro reparatiekosten...
Vanaf het moment dat lagers prima te vervangen zijn en accu's fatsoenlijk gereviseerd kunnen worden (ook door erkende bedrijven) zie ik geen probleem meer om een tweedehands SP te kopen. Dan zijn alle reparaties gewoon te overzien. Daar zijn we naar mijn mening nog niet.


Die "3500 euro" is ook een bedrag wat ik ernstig misleidend vind. Ik snap dat Stromer het achterlijk heeft gedaan met de lagers, ik bedoel, die moet je gewoon erin en eruit kunnen ploppen zonder het wiel te hoeven ontspaken en in tweeen te trrekken met een poelietrekker.

Maar die prijzen zijn gewoon idioot. (überhaupt; 1600 euro voor een elektromotor, dat ding zou amper 300 moeten kosten) Gewoon omdat je nog weinig leest over succesverhalen in reviews, komt omdat de fietsen nog te nieuw zijn. Ze zijn amper 5 jaar oud (veel accus worden aanzienlijk ouder dan dat), mensen die weinig rijden slijten niet zo snel de accu's, al helemaal niet als je hem niet steeds tot 0% rijdt, want deep cycles zijn echt horror met Li-ion, idem dito met steeds naar het maximum voltage laden. Je kunt het gewoon merken, dan warmt ie ook het meest op. Het is echt niet zonder reden dat Tesla het standaard op max 90% zet, net als vele andere autofabrikanten. --> ik kan als voorbeeld van leeftijd mijn accu geven, vorig jaar getest - had nog 98% van de capaciteit. Dat terwijl hij van 2015 is, die ga je dus niet recyclen/reviseren etc.

En dat met die lager reparaties, ook een kwestie van tijd. Dat de gemiddelde stromeraar dat de afgelopen jaren niet heeft overwegen is logisch te verklaren; iedereen kocht zoveel mogelijk nieuw en waar kon met de garantieuitbreiding erbij. Stromer heeft het dus altijd zelf opgelost, al dan niet door steeds weer een nieuw wiel te steken. Ik verwacht dus wel over afzienbare tijd veel meer van dit soort reparaties te zien, ik sta zelf nog steeds open eens zo'n motor open te trekken. Ik durf te wedden dat je dan voor een paar tientjes klaar bent - zo heb ik ook de lagers van de aircopomp van mijn auto gered; in plaats van 500 euro bij de garage uit te geven voor een nieuwe compressor, gewoon het vrijloop lagertje besteld en vervangen (garage vervangt dit niet, hele pomp wordt vervangen "ivm risico, blabla")

Met auto's wat je aangeeft, is 350.000km prima mogelijk, mits goed onderhouden en fatsoenlijk behandeld. Maar toch is de gemiddelde consument echt extreem bang om een auto met meer dan 150.000km te kopen; zelf heb ik de mijne (TSI) gekocht met 237.000km op de teller, nu staat hij op 271.000km - geen centje pijn. :)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

bartje369 schreef: 03 feb 2021, 17:46
Ik snap dat Stromer het achterlijk heeft gedaan met de lagers, ik bedoel, die moet je gewoon erin en eruit kunnen ploppen zonder het wiel te hoeven ontspaken en in tweeen te trrekken met een poelietrekker.

Maar die prijzen zijn gewoon idioot. (überhaupt; 1600 euro voor een elektromotor, dat ding zou amper 300 moeten kosten)
Ik heb een motor die niet uit gespaakt moet worden om te openen, het kan dus. Die poelietrekker blijft wel nodig, verdomd sterke magneten. Lagers zelf vervangen is met een beetje handigheid goed te doen, ook al zou je opnieuw je wiel moeten spaken.
Ik heb ook al eens aangehaald dat €300 de prijs voor een motor is. Ik kan echter niet bewijzen wat Stromer voor een motor betaald dus dat is niet voldoende... Goed, iedereen zijn mening, het zijn hun centen dus ik lig er niet wakker van.
Als voor elk garantiegeval waar een motor wordt vervangen 3 anderen een motor kopen, tja, dan is de som snel gemaakt. Idem voor accu's, controllers, laders,... allemaal zaken die op zich niet zo duur zijn maar... De prijzen zo hoog maken betaald de goede garantie regeling van Stromer zonder dat het Stromer pijn doet en de gebruiker is, zolang de garantie loopt, gerust. De angst voor dure reparaties duwt de mensen dan weer richting nieuwe fiets, dat is de wegwerpcultuur, dat is omzet draaien en daar doet iedereen, en niet alleen Stromer, het voor.
Plaats reactie