Q-Loc steekas St1x 2017.

PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Hallo,
Ik heb vandaag mijn winterbanden gemonteerd op de St1X.
Daarbij moest ik de steek as van mijn verende voorvork verwijderen. (Suntour)
Bij het demonteren viel het Q-Loc systeem uit elkaar. Er zitten 2 rubberen ringetjes in die de boel bij elkaar houden.
Dezer rubberen ringetjes waren beide uitgedroogd. Met wat gepiel heb ik het zonder de ringtjes weet in elkaar kunnen zetten. Maar ergens zit het mij toch niet lekker.
Mijn vraag is herkend iemand dit, zo ja hoe heb je het opgelost?
Mijn andere vraag is kan er ook een andere steekas in. In de vork zitten geen schroefdraden getapt.
Ik vind nl. het Suntour systeem een beetje fragiel.
Voor suggesties e.d. sta ik open. B.v. waar onderdelen te koop. De website van Suntour is wat summier op dit gebied.
Bvd en groet,
Bert.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik zou niet rijden zonder die o-ringen !

- andere o-ringen moeten (zowel online als in een fysieke winkel) vrij makkelijk te vinden zijn, da's de goedkoopste oplossing ... ik zou in dit geval voor een fysieke winkel kiezen, de as en de oude o-ringen meenemen (binnendiameter en diameter van het materiaal) ... kostprijs : grootteorde van een paar euro

- duurder is een compleet nieuwe Q-LOC as, deze kosten online rond de € 50

- er zijn alternatieve assen op de markt, deze bijvoorbeeld van The Robert Axle Project (die eigenlijk ontworpen is om frontale bagagedrager te kunnen monteren).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Nieuw nog wel een stuk goedkoper te vinden:
https://nl.aliexpress.com/item/10000292 ... lsrc=aw.ds
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga er naar kijken.

Groet,
Bert.
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Golvas schreef: 06 dec 2020, 13:18 Ik zou niet rijden zonder die o-ringen !

- andere o-ringen moeten (zowel online als in een fysieke winkel) vrij makkelijk te vinden zijn, da's de goedkoopste oplossing ... ik zou in dit geval voor een fysieke winkel kiezen, de as en de oude o-ringen meenemen (binnendiameter en diameter van het materiaal) ... kostprijs : grootteorde van een paar euro

- duurder is een compleet nieuwe Q-LOC as, deze kosten online rond de € 50

- er zijn alternatieve assen op de markt, deze bijvoorbeeld van The Robert Axle Project (die eigenlijk ontworpen is om frontale bagagedrager te kunnen monteren).
Ik heb even navraag gedaan bij de dealer. Je kan rijden zonder de o-ringen, wel controleren of het wiel er in zit zonder speling. Krijg van Suntour uit coulance nieuwe ringen toegestuurd.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Kijk eens aan, mooie oplossing ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Op de Flyer van mijn vrouw zit ook zo'n ingenieus prul geef mij dan toch maar een gewone Quickrelease of schroef steekasje.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

WFVst5 schreef: 09 dec 2020, 20:21 Op de Flyer van mijn vrouw zit ook zo'n ingenieus prul geef mij dan toch maar een gewone Quickrelease of schroef steekasje.
Eigenlijk ben ik het wel met je eens. Het ziet er niet erg solide uit. Maar het zat wel bij de verende voorvork. Dus ik doe het er maar mee.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Klopt, daar zit ook zo'n Suntour verende nepvoorvork in zij wilde dit en speciaal stuur voor haar handen......artrose en poezelhandjes.

Volgende wordt oa. om deze redenen geen Flyer meer.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik rij nu 3,5 jaar rond met een Stromer/Suntour geveerde voorvork op mijn ST1 X/ST2 S. Het voorwiel is er regelmatig uit en weer in geweest. Ik heb helemaal geen problemen met die Q-Loc as? Makkelijk uit te nemen, makkelijk terug te plaatsen.

De officiële Stromer voorvork is gehomologeerd. Verander je de as, dan vervalt de typegoedkeuring. Niet dat dat heel veel uitmaakt, totdat die as de geest geeft. Die kans lijkt me minimaal, behalve misschien met Alie-prullen. Ik zou op essentiële onderdelen (veiligheid, het gaat om je voorwiel) niet beknibbelen en altijd originele onderdelen van de fabrikant/erkende dealer monteren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie