Stromer en veercomfort

Plaats reactie
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

De Stromer ST1X is een fantastische fiets, maar het veercomfort is niet optimaal. Ik wil graag een paar ervaringen delen voor het verhogen van het comfort.

Om mijn achterste en lage rug te sparen, had ik al een Kinekt bodyfloat gemonteerd die supergoed voldoet. Wel even experimenteren met de afstelling en keuze van de veer.

Het opvangen van klappen in je armen is wat lastiger. Je leunt op je polsen en dan zijn de klappen die je polsen krijgen door een slecht wegdek niet fijn. Ik heb naar de verende voorvork gekeken, maar vind hem duur en nmm verpest hij de mooie lijnen van de fiets, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Ik heb daarom gekozen voor een verende stuurpen. De druk op je polsen verandert er niet door, maar de klappen ben je wel kwijt.

Aanvankelijk heb ik de Redshift Shockstop gebruikt. Een hele verbetering, maar met een belangrijk nadeel: bij inveren kantelt het stuur voorover. Het stuur met de stuurpen draaien namelijk om een scharnierpunt bij de stuurbuis. Dat geeft dus een voortdurende draaiende beweging in je polsen en dat is een vervelende belasting. Bijkomend nadeel is dat op mijn ST1X de koplamp op het stuur zit gemonteerd en de lichtbundel met de Shockstop dus voortdurend op een neer beweegt. Na een paar duizend kilometer ben ik daarom op zoek gegaan naar een andere verende stuurpen.

Kinekt levert naast de bodyfloat ook een verende stuurpen.
Beide werken volgens hetzelfde veerprincipe: een verend parallellogram waardoor de stand van het zadel/stuur niet wijzigt. Het stuur veert recht op en neer en de stand blijft hetzelfde. Gemonteerd en werkelijk veel beter dan de Shockstop. Ook hier even experimenteren met de veer. De slapste veer voldoet voor mij het beste.

Nog een onderhoudstip: de scharnierpunten van bodyfloat en van de stuurpen zijn erg blij met een beetje WD40 op zijn tijd, zeker als het flink heeft geregend.
Bijlagen
BA08C6B1-6A33-4C57-9277-B1A7EF2FEA29.jpeg
BA08C6B1-6A33-4C57-9277-B1A7EF2FEA29.jpeg (20.35 KiB) 1536 keer bekeken
336F390E-5F4D-4945-AE80-8C5ECCBC6AAF.png
336F390E-5F4D-4945-AE80-8C5ECCBC6AAF.png (115.41 KiB) 1536 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

M'n ST2 (2015) gekocht met de carbon vork, zodra de geveerde voorvork beschikbaar was deze erop laten zetten want wou beroep kunnen doen op de waarborg, kostte me een nier maar is de beste investering die ik heb gedaan.
De Suntour geveerde zadelpen heeft ook bijgedragen tot het comfort maar het aangepaste stuur (rise, back sweep) heeft veel bijgebracht en dit voor een kleine investering.

Heb de mogelijkheid om regelmatig op een ST2 (2018) te rijden met Redshift geveerde stuurpen, voor mij is het z'n geld niet waard, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Er zit op die fiets ook een Cane Creek, ST die is vergelijkbaar met de Suntour. Dit type aan geveerde pennen vragen regelmatig onderhoud anders slijten de bussen vrij snel.
Ochiba
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jan 2020, 11:08
Locatie: Blackpool
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 10400

Gebruik nu 4 weken de Kinekt voor mijn stuur en moet zeggen dat mijn armen relaxter voelen na een rit..
In de bochten merk ik geen verschil en ik vind de veer niet zenuwachtig
.
Ben er happy mee tot nu toe.
Plaats reactie