Lage rugpijn & polspijn bij het pendelen

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Gevoel aan de polsen kan ook ontstaan door "gedwongen" positie van de handen (doorbloeding) als je daar wat gevoeliger voor bent. Ergotec, Jones H bar Loop, Denham, vooral Jones maakt dacht ik ook sturen op maat en van verschillende diktes.
Met name die positie (polsen op slot) en weinig variatie mogelijkheden geven bij mij ook wel eens irritatie, op de racefiets nooit last van maar dan rij je toch anders.

Het schokken of klappen in de handen heeft daar weinig mee te maken.

Moet wel toegeven dat ik op de stromer met vrij zachte banden rij, vooral klappen worden dan veel minder doorgegeven in m'n polsen.
Eigenlijk heb je er alles al aan gedaan om de rug te ontzien.....als je op de racefiets geen last hebt lijkt mij dat andere banden direct geen oplossing gaat brengen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Phil schreef: 13 feb 2021, 08:40 Zadelhoogte staat een kleine cm lager dan op de racefiets,
hetzelfde als op de MTB.
Afstand stuur zadel is iets korter dan op mijn andere fietsen
en ik zit ook niet zo diep. Minder sportief dus.
Ik zou beginnen met je zadel iets naar achteren zetten, zodat de zadelpunt-stuur afstand meer in de buurt komt van wat je gewend bent.

Een geveerde zadelpen gaat je lage rug problemen niet verhelpen. Maar je zal er minder last van hebben, omdat zadelpenvering klappen van het wegdek voor een deel opvangt, dus die krijgt je lage rug niet meer te verduren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Phil
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2020, 10:45
Locatie: Ingelmunster
Merk SP: ST5 ABS WREN KINEKT

Nog wat aanpassingen gedaan aan zithoogte, andere stuurpen enz.
Dit gaf niet het gewenste resultaat.
Dan toch maar het Brooks Cambium carved 17 zadel (wat prachtig staat op een Stromer)
vervangen door een Ergon SMC Core men.
Wat een verschil, kleine putjes of overgangen van de weg voel je niet meer.
Ik hoop dat de lage rugpijn nu weg is want die fietsen rijden geweldig.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

:ay :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Phil schreef: 23 feb 2021, 13:06 Nog wat aanpassingen gedaan aan zithoogte, andere stuurpen enz.
Dit gaf niet het gewenste resultaat.
Dan toch maar het Brooks Cambium carved 17 zadel (wat prachtig staat op een Stromer)
vervangen door een Ergon SMC Core men.
Wat een verschil, kleine putjes of overgangen van de weg voel je niet meer.
Ik hoop dat de lage rugpijn nu weg is want die fietsen rijden geweldig.
Ja, volgens wat je hiervoor schreef doe je alles precies goed en ben je een regelmatige fietser. Het zou dus wel het zadel kunnen zijn, je kan echt een zadel hebben waar je lichaam totaal niet mee akkoord gaat. Ik had dat ook op mijn racefiets en alle problemen waren in één keer weg na vervanging van zadel. Toch wat achterste en rug betreft. Polsen kunnen daar wel echt niets mee te maken hebben, dus daar ga je nog naar een andere oorzaak moeten zoeken. De grips die vb te laag naar beneden staan, of te hoog naar boven, want die hebben een bepaalde vorm om vast te grijpen, die misschien niet juist staat.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tenzij dat nieuwe zadel net iets naar voren of achteren staat, dan kan het wel invloed hebben op de polsen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Phil
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2020, 10:45
Locatie: Ingelmunster
Merk SP: ST5 ABS WREN KINEKT

De lage rugpijn op de ST1 large met bodyfloat blijft maar aanhouden. Zo erg dat ik er 's nachts van wakker wordt.
Vorige week een ST3 x large met bodyfloat gaan testen. Ik ben 1,85m met een binnenbeenlengte van 92cm.
Wat mij meteen opviel bij vertrek is de ST3 veel zachter rijdt dan de ST1. Kan dit aan het type band liggen?
Bandendruk om mijn ST1 is maar 2bar, op de geteste fiets 2,3bar. Volgens dealer is de vorm van de band anders.
Op een ST1 een "ballonband" en op een ST3 een "champignonband" (zo omschreef hij dit)

Op een ST3 zit je sportiever hoewel ik op de ST1 rij met een stuurpen van 12cm op -7graden.
De bovenbuislengte van ST3 x large is 3cm langer dan van een ST1 large, alleen dit is niet bepalend hoe een fiets zit.
Ook de hoek van het balhoofd en zitbuis. Is er iemand die de reach en stack heeft van de Stromer fietsen?

Weinig last van de rug op de ST3 (50km gefietst), ST1 te klein?

Ook al andere fietsen gaan testen en hier weinig last van de rug
De R&M Superdelite maat 56, veel comfort maar die snelheid ...
De Klever Pinion large, heel toffe mooie fiets, acceleratie.
maar toch vind ik de Stomer fietsen net iets mooier.
Als de last blijft zal ik een toch overstap moeten overwegen.
mrstrom

Is de fiets de oorzaak of komt het er bij het fietsen uit?
Voor mij als buitenstaander leest het als dat je een rugpatient bent en nu met fietsen het er meer opvalt/klachten geeft.

Fietsmeting al eens laten doen?

Core stability training kan helpen. Hoge cadans is ook goed, dan masseer je het eruit soms.

Wat ik al zei, als buitenstaander het is jouw lijf, wees er zuinig op, zoek goede hulp van mensen met verstand van zaken. Denk niet dat je dat vindt hier op een forum waarbij niemand je ooit gezien heeft of weet hoe je op je fiets zit.
Phil
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2020, 10:45
Locatie: Ingelmunster
Merk SP: ST5 ABS WREN KINEKT

Problemen komen na het fietsen.
Wanneer ik op mijn race,gravel of mtb rij geen problemen.
Ook niet na 100km. Voor die fietsen is er meting gedaan.
Laatst gewijzigd door Phil op 06 sep 2021, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Phil schreef: 06 sep 2021, 11:15 Voor die fietsen is er meting gedaan.
Dan heb je daar je antwoord.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie