ongelukkige eigenaar van een ST2

Fabian
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 nov 2020, 12:15
Locatie: Bruxelles
Merk SP: STROMER ST3 PINION
Km-stand: 28000

Goedenavond,
Ik wil eerst mijn bijzonder negatieve ervaring met mijn ST2 delen
Vraag dan naar verschillende problemen die nog steeds spelen.

Mijn reis, ik begon met een TREK van 45 km / u die ik in 2017 had gekocht.
Ik heb meer dan 1 jaar 10.000 km gelopen in alle weersomstandigheden en het hele jaar door.
Mijn reizen zijn 30 km enkele reis en 30 km heen en terug met bijna 20 km langs een kanaal en de rest in de bebouwde kom waaronder 7 km in Brussel.

Na dit jaar heb ik geïnvesteerd in een Stromer ST2 (25 september 2018), ervan overtuigd dat dit de beste fiets was voor woon- / werkreizen.
In het begin kon ik bijna 60 km afleggen (dus heen en terug) met een enkele lading (maximale assistentie, ik ben lui ).

Vandaag heb ik ~ 15.000 km gereisd en niet de 20.000 km zoals gepland (COVID en lockdown vereist).
In deze 2 jaar ben ik een vaste klant geworden in de STROMER winkel, bijna alle onderdelen van de motor zijn veranderd (onder garantie).
4 acculaders
1 OMNI-consoles
2 moederborden (motorcontroller)
Schroeven op het stuur die roesten
Claxonprobleem bij regen ondanks verlenging van het spatbord
2 acculaadkabels (in het frame van de fiets tussen het externe stopcontact en het moederbord)
Het complete remsysteem voor en achter (handgrepen, leidingen, remschoenen, schijf achter)
Het voorspatbord (waar het was bevestigd brak het)
Dagrijlicht (vochtigheid)
De motor (omvat het vervangen van het complete wiel)

Momenteel heb ik nog steeds de volgende problemen:
Hoorn, zodra het regent, werkt het met tussenpozen
Vocht in het dagrijlicht
Soms wordt een systeemfout weergegeven en moet de OMNI opnieuw worden opgestart

Het meest serieuze op dit moment is de batterij. Op 20 september was de werkelijke capaciteit 78%, op 25 september 77% (einde van de garantie) en 1 maand daarna 75%
Waarde van ondersteuning door STROMER voor vervanging.
Vandaag weet ik niet wat de werkelijke capaciteit van de batterij is, maar ik heb de fiets meerdere keren moeten duwen om thuis te komen.
De werkelijke afstand die de accu me toestaat is 32 of zelfs 33 km in plaats van de 60 km bij de start 

Dat is niet alles, er zijn twee nieuwe problemen bijgekomen. Er is abnormale speling in de pedalen opgetreden (zwak maar aanwezig) en er druppelt roest van het vorklager (zodra ik de fiets was of als het regent).
STROMER-reactie voor deze onopgeloste problemen,
Batterij: valt niet meer onder de garantie
Pedalen en vorklagers: raadpleeg mijn dealer

Reactie dealer: dit is normaal, dit zijn slijtagedelen, de voorvorklagers moeten elke 8000 km vervangen worden ???

Voor foto's is hier een link onder Google Drive: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing


Ik zou graag uw feedback ontvangen over de problemen die u bent tegengekomen.
Dank je
Fabian
Schullie1989
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 jun 2020, 00:24
Locatie: Overijssel: Omgeving Rijssen
Merk SP: Stromer ST5 2023 of ST7 DP

Bericht in verkeerde mapje! Graag verplaatsen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Done.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zo te lezen is jouw ST2 getroffen door een aantal bekende problemen, en daarnaast wordt hij zeer intensief gebruikt. Daar moet een Stromer gewoon tegen kunnen, maar twee tot drie jaar geleden was het weleens moeilijk bij zeer intensief gebruik,

Vocht in de dagrijverlichting: mag niet. Je hebt op elk onderdeel dat onder garantie werd vervangen opnieuw twee jaar garantie (dat staat los van de garantie op je Stromer). Ik zou opnieuw garantie eisen, want als ik het goed begrijp is deze unit al eens eerder vervangen.

Koop het volgende onderdeel om je claxon tegen vocht te beschermen:
https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... orn-cover/

Je accu: die is aan het degenereren, dat gebeurt nu eenmaal met Li Ion accu's. Helaas ben je net buiten de garantieperiode onder de 75% gegaan, dus dat is pech, hier kun je niets aan doen. Het wordt kouder, dus je actieradius zal alleen nog maar verder afnemen. Ik vrees dat je een nieuwe accu moet kopen. (Of met minder ondersteuning gaan rijden.)

Lagers vork: de balhoofdlagers zijn inderdaad slijtage-onderdelen. Na hoeveel km ze precies vervangen moeten worden is afhankelijk van hoe goed ze zijn onderhouden (regelmatig gecontroleerd op speling en bijgesteld, lagers ingevet etc). Als reinigen, opnieuw invetten en afstellen van je balhoofd het probleem met de roest niet oplost, dan zullen de lagers inderdaad vervangen moeten worden.

Speling op de pedalen: als het inderdaad de lagers zijn, dan zullen de pedalen vervangen moeten worden. Ook dit is een slijtage-onderdeel, dus daar is weinig aan te doen.

Voor wat betreft de foutmeldingen: lastig te zeggen. Vraag je dealer om het Service Menu uit te lezen voor een goede analyse van het probleem en de eventuele oplossing.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Fabian
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 nov 2020, 12:15
Locatie: Bruxelles
Merk SP: STROMER ST3 PINION
Km-stand: 28000

Hallo,
Bedankt voor de info, het stelt me ​​niet gerust.
Ik vertrouw deze fiets niet meer :(
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Huh?

Eerst schrijf je dit:
Fabian schreef: 14 nov 2020, 21:25 wat advies te krijgen en misschien enkele oplossingen.
Dan krijg je van Stromeur een mooie lijst van punten waarop je kunt letten en antwoord je met:
Fabian schreef: 15 nov 2020, 09:33 Hallo,
Bedankt voor de info, het stelt me ​​niet gerust.
Ik vertrouw deze fiets niet meer :(
:ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
sjjan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 mei 2020, 10:34
Locatie: Doesburg
Merk SP: ST2
Km-stand: 6000

Ik heb nu net een half jaar een ST2 die ik eind mei 2e hands heb gekocht. Ik heb een service abonnement afgesloten met mijn Stromer dealer voor 2 beurten per jaar en fiets gemiddeld 800-1000 km per maand op de fiets.

Die claxon werkte bij mij ook niet meer bij nat weer. Die Van Zijp Techniek oplossing heb ik ook geïnstalleerd en loste dit inderdaad helemaal op alhoewel het volume van de claxon daardoor iets af nam.

Die U-shape daglicht verlichting geeft bij mij ook kuren. Is iets waar ik dan ook nog aanspraak op kan maken wat betreft garantie. Forum vraag: is dit iets wat ik makkelijk zelf kan vervangen zodat de dealer het kan opsturen?

Tja, slijtage. Ik heb net mijn banden laten vervangen door de Continental winterbanden (2x 75 euro), de ketting en achter cassette was aan vervanging toe (slijtage) en nog wat andere kleine zaken. Kosten beurt: 325 euro. Oops. En dat terwijl ik al een abonnement heb afgesloten voor voorrijd kosten en onderhoudsbeurt. Aan de andere kant heb ik er 5000 km mee gefietst en moet ik deze onderhoudskosten op de koop toe nemen. Het bedrag ligt in ieder geval een heel stuk lager dan de onderhoudsbeurt van de auto (die inmiddels de deur uit is).

Elke minuut dat ik op de Stromer zit geniet ik ervan. Het is gezond. Ik ben buiten. Die kosten zijn dan maar bijzaak. Het heeft mijn vertrouwen in de ST2 niet veranderd. Wellicht is het een kwestie van welke verwachtingen je hebt van zo’n fiets? Wat is het alternatief?
Stromer ST2
Fabian
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 nov 2020, 12:15
Locatie: Bruxelles
Merk SP: STROMER ST3 PINION
Km-stand: 28000

FreddyH schreef: 15 nov 2020, 11:09 Huh?

Eerst schrijf je dit:
Fabian schreef: 14 nov 2020, 21:25 wat advies te krijgen en misschien enkele oplossingen.
Dan krijg je van Stromeur een mooie lijst van punten waarop je kunt letten en antwoord je met:
Fabian schreef: 15 nov 2020, 09:33 Hallo,
Bedankt voor de info, het stelt me ​​niet gerust.
Ik vertrouw deze fiets niet meer :(
:ck:
U heeft gelijk, Stromer nam alle defecte onderdelen voor haar rekening tijdens de garantie.
Maar de problemen gaan door en ik weet zeker dat ik op de zwarte lijst van STROMER sta :bb
Ik heb mijn rekening aangemaakt, ik heb meer dan € 12.000 geïnvesteerd op 2 jaren !!!
Mijn werkgever vergoedt mij de kosten tegen een tarief van 0,24 € / Km
het zal me 6 jaar om de hele zaak te dekken, zonder dat nieuwe uitgaven die onmogelijk te hebben.
Zoals gezegd door Sjjan, zijn de interviews bijzonder duur :(
Fabian
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 nov 2020, 12:15
Locatie: Bruxelles
Merk SP: STROMER ST3 PINION
Km-stand: 28000

sjjan schreef: 15 nov 2020, 11:47 Elke minuut dat ik op de Stromer zit geniet ik ervan. Het is gezond. Ik ben buiten. Die kosten zijn dan maar bijzaak. Het heeft mijn vertrouwen in de ST2 niet veranderd. Wellicht is het een kwestie van welke verwachtingen je hebt van zo’n fiets? Wat is het alternatief?
Het troost me dat niet iedereen in dezelfde situatie verkeert.
En inderdaad, als ik op de fiets stap, kom ik in een bubbel die de werk / privé-relatie verbreekt.

Voordat ik de Stromer kocht, aarzelde ik om de superlader van Reise & Muller te nemen. Vandaag heb ik er spijt van.
Het is zeker minder efficiënt (2 à 3 km / u) maar voor het prijsverschil ga ik 70 minuten in plaats van 60 minuten met de Stromer :(
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 15 nov 2020, 11:09 Huh?

Eerst schrijf je dit:
Fabian schreef: 14 nov 2020, 21:25 wat advies te krijgen en misschien enkele oplossingen.
Dan krijg je van Stromeur een mooie lijst van punten waarop je kunt letten en antwoord je met:
Fabian schreef: 15 nov 2020, 09:33 Hallo,
Bedankt voor de info, het stelt me ​​niet gerust.
Ik vertrouw deze fiets niet meer :(
:ck:
Kennelijk gaat het niet om oplossingen/meedenken/feedback, maar om klagen. Zonde van mijn tijd om te proberen te helpen :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie