Al enkele weken wil de batterij alleen opladen als deze rechtstreeks aan de lader wordt gehangen.
Ik heb reeds alle contacten van mijn ST1X, meerdere malen zuiver gemaakt. Als ik de lader aansluit op de fiets start hij niet met opladen en valt hij ook niet in storing. De lader geeft dan dadelijk aan dat de batterij is opgeladen. Als ik de batterij dan uit de fiets haal en aankoppel start het opladen wel normaal. In het servicemenu wordt ook geen storing aangegeven.
Zou het kunnen dat er een probleem is met het aansluitcontact op de fiets.
Het is geen onoverkomelijk probleem omdat ik toch altijd thuis oplaad.
batterij alleen opladen buiten fiets
Schakel je je SP dan volledig uit ?
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Yep. Fiets staat altijd in de garage als hij opgeladen wordt. Fiets aan valt hij in storing. Fiets uit, geeft de lader aan dat de batterij vol is.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast.
-
- Pro
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
- Locatie: Gent
- Merk SP: Stromer ST2 2017
- Km-stand: 20000
Als je de batterij via het laadpunt oplaad gaan de draden eerst naar de controller en aan de andere kant gaan die dan naar de batterij. Dit is niet gewoon een verbinding naar de batterij. Dus waarschijnlijk zit de fout nu in de controller, mogelijk bij het controleren van de batterijlading en daardoor de spanning niet doorgeeft.
Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn ST1 X 2017, maar dan alleen als de Stromer uit stond. Dus: accu in Stromer laden terwijl de Stromer uit stond werkte niet, accu in Stromer laden terwijl de Stromer aan stond werkte wel, accu buiten de Stromer laden werkte wel. Ik had dit probleem met twee laders uit verschillende batches, dus het lag niet aan de lader.
Bij mij is de controller vervangen, dit loste het niet op. FW update naar (toen) de meest recente versie loste het ook niet op.
Ik heb de technische man van Stromer hier destijds over gesproken en hij gaf aan dat het bij laden van de accu in de Stromer inderdaad de controller is die aan de lader moet doorgeven dat het laden moet starten, en dat het daar waarschijnlijk verkeerd gaat.
Inmiddels heb ik mijn ST1 X verkocht, maar zijn er wel FW updates geweest die dit probleem zouden moeten oplossen. Controleer of jouw Stromer de meest recente FW heeft. Als dat zo is, en alle contacten zijn ook schoon, dan wordt dit er eentje voor de dealer (tenzij je een multimeter hebt om te controleren of er sprake is van draadbreuk ergens).
Bij mij is de controller vervangen, dit loste het niet op. FW update naar (toen) de meest recente versie loste het ook niet op.
Ik heb de technische man van Stromer hier destijds over gesproken en hij gaf aan dat het bij laden van de accu in de Stromer inderdaad de controller is die aan de lader moet doorgeven dat het laden moet starten, en dat het daar waarschijnlijk verkeerd gaat.
Inmiddels heb ik mijn ST1 X verkocht, maar zijn er wel FW updates geweest die dit probleem zouden moeten oplossen. Controleer of jouw Stromer de meest recente FW heeft. Als dat zo is, en alle contacten zijn ook schoon, dan wordt dit er eentje voor de dealer (tenzij je een multimeter hebt om te controleren of er sprake is van draadbreuk ergens).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dit was het antwoord van de FM via mail:
Ik heb net de de error codes opgehaald. De meeste recente error is {"firmware":"4.2.2.2-2019-12-04-175211-1cfba6de","info":"battery temperature too low for recuperation"}
cell temperature too low HITECH: temperature < 5 deg. C SIMPLO: temperature < 2 deg. C
Dit betekent dat de batterij temperatuur te laag is om te laden. Dan is het normaal dat u de batterij even binnen moet leggen. Als u bij 10 graden, 30mins tegen 40km/u fiets kan het dat de batterij koelt naar een punt onder 5 graden.
Een andere error die ik zag is 'missing battery' als dit zich voordoet moet u eens even met de fiets langskomen. Het kan dat er een plug een beetje geplooid is of de batterij niet goed in de fiets zat. Als dit probleem van missing battery zich blijft voordoen moet u even langskomen.
Ik heb via het servicemenu gezien dat ik op 17 september inderdaad code 200002 had. Is koude gerelateerd. Maar gisteren ben ik thuis gekomen en heb de batterijtemperatuur gecontroleerd via de app.
Buiten was het 11°C, temperatuur van motor 25°, van batterij 21°. Volgens mij kan ik dat dan ook uitsluiten.
Ik verdenk de aansluiting op de fiets.
Binnenkort maar eens een afspraak maken.
Ik heb net de de error codes opgehaald. De meeste recente error is {"firmware":"4.2.2.2-2019-12-04-175211-1cfba6de","info":"battery temperature too low for recuperation"}
cell temperature too low HITECH: temperature < 5 deg. C SIMPLO: temperature < 2 deg. C
Dit betekent dat de batterij temperatuur te laag is om te laden. Dan is het normaal dat u de batterij even binnen moet leggen. Als u bij 10 graden, 30mins tegen 40km/u fiets kan het dat de batterij koelt naar een punt onder 5 graden.
Een andere error die ik zag is 'missing battery' als dit zich voordoet moet u eens even met de fiets langskomen. Het kan dat er een plug een beetje geplooid is of de batterij niet goed in de fiets zat. Als dit probleem van missing battery zich blijft voordoen moet u even langskomen.
Ik heb via het servicemenu gezien dat ik op 17 september inderdaad code 200002 had. Is koude gerelateerd. Maar gisteren ben ik thuis gekomen en heb de batterijtemperatuur gecontroleerd via de app.
Buiten was het 11°C, temperatuur van motor 25°, van batterij 21°. Volgens mij kan ik dat dan ook uitsluiten.
Ik verdenk de aansluiting op de fiets.
Binnenkort maar eens een afspraak maken.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast.
-
- Expert
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
- Locatie: Zoetermeer
- Merk SP: ST1X E-bike
- Km-stand: 18000
Mijn fiets wilde ook niet meer laden via het frame. Ik heb de afdekplaat die de controller los gehad. Toen bleek dat één stekker van de hoog-amperage draden die van de contactdoos naar de controller loopt, niet meer goed vast zat.
Het draadje vanaf de contactdoos was zo kort dat er een trekspanning op de draad stond. Ik heb de draad een beetje anders gelegd zodat er een paar mm ruimte ontstond, stekker er weer in gedrukt en probleem opgelost.ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).