Vocht en computers

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Mijn vrouw en ik hebben beiden begin 2018 een ST1X gekocht van bouwjaar 2017. De lowspeed omdat we ze zuiver recreatief gebruiken. Ondanks de vele problemen die over dit modeljaar op het forum staan, hebben we elk ruim 6000 km vrijwel probleemloos gereden. Geen defecte motorlagers of gescheurde trapsensoren. Het enige probleem is regen, waarbij telkens allerhande storingen optreden. Gedeeltelijke of volledige uitval van de ondersteuning, foutmeldingen, sterke variaties in ondersteuning etc. Gisteren reden we in de duinen en het plensde. Bij één fiets een totale uitval van de ondersteuning. Zelfs de bediening op het stuur werkte niet meer. Resetten, accu eruit, geen effect. Foutmelding 210207: communicatiestoring.
De fietsen naar huis gebracht en de zaak maar eens uit elkaar gehaald. Ik was er nu wel klaar mee. Toen het open lag was het wel begrijpelijk waarom vocht storingen veroorzaakt. Een afdekplaat recht achter het voorwiel die de volle laag krijgt, met daarachter een complete computer, maar zonder enige seal. Aan de zandsporen was duidelijk dat het water en vrij doorheen spoelt. In diezelfde ruimte meerdere stekkerverbindingen boven en onder de controller (geen “produit de Suisse”, maar “made in China”...) , waarvan een flink aantal voor datacommunicatie. Zeer eenvoudige stekkers die prima zijn in een laptop op tafel, maar niet in dergelijke natte locaties. Verder een controller met een draadinvoer aan de boven- en onderzijde. Wel in kunsthars is gegoten, maar zeker bij de draadinvoeren vrij slordig en dan ontstaat langs de draden nog steeds capillaire werking.
Dit is gewoon een stapeling van ontwerp- en fabricagefouten en voor een fiets in deze prijsklasse onaanvaardbaar. In Zwitserland regent het toch ook?
Als je weet dat bij datacommunicatie een verandering van millivolts al een andere aansturing veroorzaakt, dan zijn flinke datastoringen in deze setting onvermijdelijk. Een druppel vocht tussen stekkercontacten die maar een paar millimeter uit elkaar zitten veroorzaakt grote spanningsveranderingen of zelfs sluiting. Deze stekkers zijn amper IP44, laat staan IP66 wat ze zouden moeten zijn. Er was zelfs een stekkertje zonder wederhelft. Gewoon open dus! Dat alles is killing voor datacommunicatie. Dan kun je trapsensoren, omni’s, motoren en controllers vervangen om het op te lossen, maar dat is zonde van het geld.
Ik las dat er een fabrieksmodificatie is met krimpkous om de stekkers. Die zit er bij ons niet in en daar ben ik blij om. Door de onregelmatige vorm van de stekkerverbinding levert dat ook geen permanente seal op. Daar kan nog steeds vocht doorheen kruipen en storingen veroorzaken.
Ik heb decennia lang bij defensie gewerkt en om dergelijke vochtproblemen uit te sluiten worden milspec stekkers gebruikt met rubber seals. Meetal met een bajonet- of schroefsluiting (ipv een plastic weerhaakje) om de zaak goed aan te drukken. Die zijn onder water nog dicht en dat is hier ook nodig. Voor de zekerheid worden de stekkers dan vaak ook nog voor montage met vaseline ingesmeerd. Niets van dat al bij de “Rolls Royce onder de elektrobikes”.
Voor milspecstekkers is geen ruimte en die krimpkousoplossing is niet afdoende, dus ik heb alle verbindingen nu droog geblazen met perslucht, met vaseline gevuld voordat ik ze in elkaar drukte en tot slot “verpakt” in stug milspec preserveervet. Ziet er niet fraai uit, maar daar komt geen vocht meer in. Ook de plaatsen waar draadinvoeren op de controller zitten ingesmeerd en ook de rand waar de kunsthars op de aluminium basisplaat hecht. Daar kunnen door trillingen lokaal barstjes ontstaan waar vocht in kan kruipen. Tot slot de randen van de afdekplaat ingesmeerd met stug preserveervet voordat ik hem weer monteerde. Het water buiten deze electronicaruimte houden is de eerste verdedigingslinie.
Ik hoop dat dit de vochtproblemen structureel oplost en zal over een aantal maanden en regenbuien een update geven.
Bijlagen
C14F3805-DFE5-4AA5-A20A-F63552898FDA.jpeg
C14F3805-DFE5-4AA5-A20A-F63552898FDA.jpeg (3.45 MiB) 2769 keer bekeken
7C88A743-4BC0-4D81-8D36-1F155EE5B48D.jpeg
7C88A743-4BC0-4D81-8D36-1F155EE5B48D.jpeg (3.71 MiB) 2769 keer bekeken
6CB0191A-DDE5-49EB-8426-8171F95E3E6C.jpeg
6CB0191A-DDE5-49EB-8426-8171F95E3E6C.jpeg (1.75 MiB) 2769 keer bekeken
D65762E0-AFBF-4993-AE3C-9B78C8965839.jpeg
D65762E0-AFBF-4993-AE3C-9B78C8965839.jpeg (2.45 MiB) 2769 keer bekeken
2BC182B1-95FB-42AA-AD45-AD87DAE2F3A7.jpeg
2BC182B1-95FB-42AA-AD45-AD87DAE2F3A7.jpeg (3.37 MiB) 2769 keer bekeken
9C858226-F348-4AAF-8D68-4898CD3B49AC.jpeg
9C858226-F348-4AAF-8D68-4898CD3B49AC.jpeg (3.37 MiB) 2769 keer bekeken
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Normaliter zou de FM de drie rode connectoren (op de tweede foto) geseald moeten hebben met krimpkous, dit is de voorziene modifcatie en deze werd niet uitgevoerd.

Als je dat zelf doet zou ik (ook) deze (en de andere) connectoren behandelen met een product zoals Watelec.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Vermoedelijk ontbreken de krimpkousen op de 3 motorconnectors tussen controller en motor. Zie mijn toelichting hierover: viewtopic.php?p=16686#p16686.
Laat deze modificatie aanbrengen door je dealer.
Succes.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik doe veel in electronica en bouw o.m. computergestuurde injectiesystemen, waarbij ik krimpkous wel altijd als elektrische isolatie gebruik, maar vocht hou je er niet mee weg uit connectoren. Daardoor bestaat bij krimpfolie nog steeds het risico van fouten in de datacommunicatie.
In de connectoren die een hoge stroom voeren kunnen door corrosie wel overgangsweerstanden ontstaan en dat geeft ook problemen, maar die veroorzaken geen fouten in de datacommunicatie. Die connectoren heb ik uiteraard ook beschermd met vaseline.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

De krimpkousen die bij mijn St1x zijn aangebracht zijn om de powerkabels zijn voorzien van een lijmlaag. Die zit vastgesmolten om de buitenmantel van de draad. Ik verwacht daar geen problemen mee.

De rest van de stekkers zijn inderdaad niet IP68 of mill-spec gecertificeerd. De kwaliteit van waterdichte stekkers die in een auto gebruikt worden zou echter ook volstaan. Dat zal de prijs vd fiets nog verder opdrijven te bedenken dat er maar 100.000 stromers in 10 jaar verkocht zijn en kabelbomen behoorlijk prijzig zijn in kleine aantallen. In de autoindustrie lopen de aantallen in de miljoenen en zijn er gespecialiseerde toeleveranciers die meerdere autofabrikanten toeleveren.

Een spatbordverlenger van van Zijp zou veel ellende voorkomen hebben in jou geval.
Ik reed vanmiddag door twee plensbuien en de afdekplaat van de controller was nog schoon en (bijna) droog.
AFC7DA4A-05E8-465B-B486-B11C318D5F5A.jpeg
AFC7DA4A-05E8-465B-B486-B11C318D5F5A.jpeg (18.16 KiB) 2689 keer bekeken
.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lexveen schreef: 30 aug 2020, 13:48 Ik doe veel in electronica en bouw o.m. computergestuurde injectiesystemen, waarbij ik krimpkous wel altijd als elektrische isolatie gebruik, maar vocht hou je er niet mee weg uit connectoren. Daardoor bestaat bij krimpfolie nog steeds het risico van fouten in de datacommunicatie.
In de connectoren die een hoge stroom voeren kunnen door corrosie wel overgangsweerstanden ontstaan en dat geeft ook problemen, maar die veroorzaken geen fouten in de datacommunicatie. Die connectoren heb ik uiteraard ook beschermd met vaseline.
De praktijk heeft uitgewezen dat de door Stromer voorgeschreven modificaties voor de ST1 X 2017 (krimpkous om de connectoren van de controller en extra kit t.h.v. de mcu op de print) ervoor heeft gezorgd dat storingen met vocht de wereld uit zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Over de connectoren met maar 1 dikke draad kan de lijmlaag wel aardig dicht zijn. Mits je een krimpkous met voldoende krimpfactor gebruikt zodat er wat druk op de lijmlaag komt. Maar die connectoren zijn dus juist niet relevant voor datacommunicatie. Bij de connectoren met een bundel draad krijg je het nooit dicht. Tussen de draden blijven heel veel openingen zitten. Bovendien zijn die connectoren vrij groot zodat je zelfs bij een krimpfactor 4 nog te weinig krimpt over de draden.
Het probleem is vooral dat je in het frame geen ruimte hebt voor een aantal IP66 connectoren. Die zijn gewoon te groot. Een goeie seal op de afdekplaat afdekplaat zou wel helpen, maar dat is gewoon hard ABS in een aluminium opening. Dat lekt aan alle kanten. Vanaf het balhoofd loopt het water gewoon naar binnen en daar zitten meerdere dataverbindingen. Bij mij zat er zelfs zand in het frame. Dat kan alleen naar binnen bij ruime spleten. Ook de accudeur, waar wel een rubber randje omheen zit, is te slap om mooi waterdicht aan te sluiten. Nee, dit ontwerp had echt veel beter gekund en ik snap dat er de nodige storingen zijn. Zelfs lang na een regenbui, want juist met krimpkousjes duurt het even voordat het water diep genoeg zit. Dan leg je geen verband meer tussen regen en storingen. Een ander spatbord zou inderdaad wel veel kunnen schelen voor water dat tegen de onderzijde van de afdekplaat spat.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ruimte tussen de kunststof afdekplaat van het controllervak en het frame zit er omdat de rijwind de controller moet koelen, aldus Stromer.

Bij latere modellen (ST3 en ST5) is de controller iets herontworpen; hij is korter en beter gesealed. Verder is het principe vergelijkbaar: met een kunststof afdekplaat die iets wijkt i.v.m. koeling. Maar bij deze modellen is het probleem weer dat het wijken soms wat te enthousiast gebeurt: de plaat zet uit door temperatuurwisselingen gaat hierdoor in het midden een grote opening vertonen. Een issue dat overigens nooit heeft geleid tot foutmeldingen door vocht. Het probleem is puur cosmetisch.

Bij de allerlaatste modellen (new ST1 en de aangekondigde ST2) is de controller volledig in het frame geïntegreerd.

Voor jouw ST1 X geldt: krimp en kit volgens de officiële Stromer-mod laten toepassen, kabel met connectoren volgens de voorgeschreven methode zo hoog mogelijk de zitbuis van het frame in drukken, en het vochtprobleem is definitief opgelost.

Ik begrijp dat jij niet wist wat je zag toen je dit ontwerp voor het eerst zag met in het achterhoofd dat je bike ermee stopte in de regen, maar op het Stromer Forum is dit al 3,5 jaar bekend en de oplossing ook. Je Stromer-dealer had het ook moeten weten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Deze erop.
EBFA70BB-1302-4368-AC7C-B466F25F121D.jpeg
EBFA70BB-1302-4368-AC7C-B466F25F121D.jpeg (1.85 MiB) 2652 keer bekeken
Dan ziet het er zo uit na een plensbui:
1113ACB4-C11B-4EF4-A1A2-3C8A4BF4E1C4.jpeg
1113ACB4-C11B-4EF4-A1A2-3C8A4BF4E1C4.jpeg (1.57 MiB) 2652 keer bekeken
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik ben in elk geval blij dat Stromer ook vond dat het zo echt niet kon en zaken heeft verbeterd. Zoals ik inmiddels wel heb betoogd ben ik niet overtuigd van de effectiviteit van de modificatie met krimpkous. I did it my way (de defensie-manier) en ga ervaren of we van de datacommunicatiestoring af zijn. Die spatbordverlenging is misschien wel effectief, maar is niet echt mijn smaak (to put it mildly). We krijgen erg veel spontane complimenten over het fraaie uiterlijk van de fiets en dat willen we zo houden 😀
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Plaats reactie