Keuze eerste stromer. St1x of st2

Plaats reactie
Jochem
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2020, 23:18
Locatie: Wageningen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en tegelijkertijd ook een stromer rijder in spe. Ik heb een proefrit gemaakt en ben om. Ik wil er nu ook een kopen. Tweedehands dan wel vanwege financiën.
Ik wil graag jullie hulp in mijn overweging.
Ik heb nu twee opties.

1. St1x 2017
3400 km
814kw accu
2900 euro

2.st2 2016
15000 km
814 kw accu
2550 euro

Ik wil de fiets 2x per week gebruiken voor een rit van 34km heen en 34km terug.
Welke raden jullie mij aan en waarom?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij een tweedehands Stromer zijn de grootste kostenposten bij slijtage: vervanging van de accu door degeneratie en als je pech hebt vervanging van de complete motor als de achterwiellagers versleten zijn (wat kan gebeuren rond de 20 a 35k km).

Op basis hiervan zou ik de ST1 X kiezen.

Controleer wel de conditie van de accu in de OMNI app ("zeer goed" is het beste) en ga na of de ST1 X in onderhoud is geweest bij een goede, erkende Stromer dealer. Want de ST1 X 2017 is een bekende probleemfiets. Kan zijn dat alle "dingetjes" al zijn opgelost. Kan zijn dat de kinderziektes er nog in zitten en dat wil je niet. Ik zou de prijs ook nog wat naar beneden proberen te krijgen. Een gloednieuwe ST1 X heb je momenteel al vanaf 4k.

De ST2 2016 vind ik te oud en hij heeft teveel gelopen. Vraagprijs is te hoog.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zie verder b.v.:

viewtopic.php?f=14&t=3823

Met de zoekmachine is nog wel meer te vinden v.w.b. de verschillen tussen beide modellen en waar je op moet letten bij aanschaf van een tweedehands Stromer.

Topic verplaatst naar het juiste forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jochem
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2020, 23:18
Locatie: Wageningen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Bedankt voor de snelle reacties! Erg fijn.

de st2 is naar zeggen altijd in onderhoud geweest bij QicQ.
de st1x is al van de tweede eigenaar. en over onderhoud weet ik niets.

Als ik alles goed gelezen heb is het dus belangrijk om naar onderhoudshistorie te kijken, speelt het aantal km een grote rol en is de st1x geen aanrader vanwege de kinderziektes in dat jaar.
Klopt het ook dat de eigenaar mij foto's zou kunnen sturen van de status die de fiets digitaal geeft zodat ik kan zien of er foutmeldingen zijn geweest? mocht dit goed zijn kan ik in vertrouwen kopen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jochem schreef: 26 aug 2020, 11:23 Klopt het ook dat de eigenaar mij foto's zou kunnen sturen van de status die de fiets digitaal geeft zodat ik kan zien of er foutmeldingen zijn geweest? mocht dit goed zijn kan ik in vertrouwen kopen.
Ja. De eigenaar kan op de OMNI display de conditie van de accu laten zien en via het Servicemenu de lijst met foutmeldingen.

Let wel:
Accu-status "goed" betekent dat de restcapaciteit nog maar 80% of minder is. "Zeer goed" betekent 100-81%.
Een lege foutmeldingenlijst in het Servicemenu is goed nieuws, maar sluit (analoge) problemen zoals versleten lagers, slechte spaakspanning etc. niet uit.

QicQ is qua onderhoud wel één van de beste dealers die je kunt hebben.

Een ST1 X met een voor de leeftijd lage km-stand, al een tweede eigenaar en geen onderhoudshistorie bekend vind ik een beetje griezelig.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pintor
Rookie
Rookie
Switzerland
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2020, 06:58
Merk SP: Stromer StX1 2019
Km-stand: 80

Ben nu sinds vrijdag in het bezit van een StX1 2019,
Na mijn eerste ritje 2 weken daarvoor viel de ondersteuning weg en kreeg ik systeemfout 210110 en 210109.
Een beveiliging die de accu permanent deactiveert: : 😫.
Opnieuw naar de dealer waar de controller is vervangen en een nieuwe accu werd geleverd uiteraard onder garantie.

Nu mijn 2e ritje achter de rug.
Herken de ervaringen van andere stromeurs.
Stevige bries(4-5) tegen en toch nog een snelheid van 43 km per uur.
Dan wel een hoog verbruik.
Logisch.
Ik ben geen lichte atleet en had nog enkele kilo's bagage op de rug daarbij.

Stevig en vast op het wegdek.
Achterwielaandrijving fluisterstil en goed reagerend.
Accu 814 Kwh geschikt voor mijn woon-werk van klein 30 km retour met mogelijk nog een tussendoor ritje naar cliënt of andere locatie.
Schatting nu is dat met ondersteuning 3 een actieradius van 50-60 km kan worden gehaald afhankelijk van andere omstandigheden waarbij de wind de meest energie gebruikende factor factor is,

Voor nu nog vertrouwen opbouwen dat hij het langer blijft doen zonder storingen dan na de eerste keer!
Pintor
Rookie
Rookie
Switzerland
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2020, 06:58
Merk SP: Stromer StX1 2019
Km-stand: 80

Nu ruim een half jaar in bezit van de Stx1 986 kwh.

Door de COVID-omstandigheden minder voor het werk op pad.
Nu 2500 km op de teller.
Heerlijke fiets! 😏
Sportieve zit.
Reageert heerlijk op de benen en duwt je op snelheid.
Big Bens zijn redelijk comfortabel maar weinig charmant.
Overweeg een verende zadelpen voor extra comfort.
Bij bandenwissel stap ik over op Pirelli's.

Spatbord voor verlengt met een 3d verlengstuk.
Actieradius bij wisselende omstandigheden tussen de 53 en 60 km.
Bij gebruik op vol vermogen.

Thule fietstas kan makkelijk worden bevestigd en bergt 17 ltr.
Ranke tas en goed voor bescherming Surface pro.

Al met al een tevreden Stromer.

Pintor
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Ik ben zelf ook in het bezit van een St1X uit 2017 met bijna 10.000 km op de teller. Hoewel deze fiets hier vaak al probleemfiets wordt aangekaart herken ik dit helemaal niet. Fijne fiets die bij mij voorlopig nog niet weg gaat. Moet er wel bij zeggen, dat door het thuiswerken hij nu wel minder gebruikt wordt.

Grt. Bert.
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Ging bij de ST1X niet vaker de controller stuk? (en allerlei andere rare fratsen?)

Anderzijds; ik geloof dat de ST2 meer koppel heeft, het hangt van je toepassing af - maar ik woon in een heuvelachtig deel van Nederland. Ik probeerde eerst met de Ion E-speed te forenzen naar werk, maar dat was me te veel. Voor ik naar huis ging na een lange dag een volle broodtrommel extra leegeten lijkt me belachelijk :lol:

De ST2 rammelt rustig met 44kmh de bulten op, ipv de E-speed met 25kmh :bp: Geen idee wat de ST1X zou doen, maar die heeft geloof ik wel minder koppel. Goed om naast mekaar te leggen als je het mij vraag.

En inderdaad, check de accustatus. Laat desnoods door de Stromer dealer uitlezen! Ik had nog 98% met 1100km op mijn fiets die ik met 950km en 5 jaar oud kocht :D
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 08 mar 2021, 19:13 Ging bij de ST1X niet vaker de controller stuk? (en allerlei andere rare fratsen?)
Vooral de ST1 X 2017 kende nogal wat kinderziektes, o.a. door vocht, waardoor de controller het kon begeven. Kwam trouwens ook voor bij de ST2, maar minder vaak (en dat had weer te maken met de lengte van de interne bekabeling). Krimpkous om de connectoren heeft dit probleem inmiddels de wereld uit geholpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie