scooteren/autonoom rijden

Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

Ik weet dat dit onderwerp op dot platform al een aantal malen aan de orde is geweest en heb alle discussies grondig doorgespit, maar ik zit sinds kort ook met het probleem van het 'scooteren' van mijn ST2 (2018, 3500 km). Bij aan de hand meevoeren uit de garage (zonder knoppen aan te raken of druk op de pedalen etc.) begint de fiets (soms) onder mijn handen vandaag te rijden en onderweg houdt hij (soms) de snelheid vast als ik stop met trappen. Uitermate hinderlijk en ook wel gevaarlijk. Kalibreren trapsensor, harde reset TMM sensor via service menu etc hebben tot nu toe onvoldoende oplossing geboden. Ik lees over moment/koppel van de achteras-moer, maar daar ben ik niet aan geweest.
Mijn FM kijkt binnenkort en heeft aangegeven dat het wellicht de TMM sensor is. Nu heb ik ook op dir forum gelezen dat een ST2 sensor alleen met een adapter te vervangen is. Dat lijkt mij geknoei...
Zoals gezegd lees ik dit onderwerp op het forum een aantal keren terug, maar de ultieme oplossing kom ik nergens tegen. Is er iemand bij wie dit probleem naar tevredenheid is opgelost? Wat te denken van verbazing van de TMM sensor met een adapter??
Ik geniet enorm van mijn stromer, vind ook dat ik er een hoop geld voor betaald heb, dus ik baal hier erg van. Dank voor jullie antwoord!
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gert Jan Timmers schreef: 25 jul 2020, 21:59 Ik lees over moment/koppel van de achteras-moer, maar daar ben ik niet aan geweest.
Toch zou ik het aandraaimoment van de achterwiel-as voor de zekerheid eens controleren.

Ook kan je dealer controleren of de TMM sensor nog wel goed gepositioneerd zit in het frame. Als dat niet zo is, dan kan-ie namelijk ook vreemd gedrag gaan vertonen.

Verder ben ik wel benieuwd welke waarden de TMM sensor weergeeft in het servicemenu.

Voor wat betreft die adaopter: geen flauw idee. Ik weet dat in de ST5, ST3 en de nieuwe ST1 een nieuwere generatie TMM-sensor zit. Bedoel je dat de TMM-sensor die in de ST1 X, ST2, ST2 S zit niet meer leverbaar is en dat er een nieuwe generatie sensor met adopter gemonteerd moet worden? En zo ja: wat is het probleem? De TMM sensor die je nu hebt zit ook aan een adapter bevestigd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

Dank voor de snelle reply Stromeur! Zeer gewaardeerd.
Ik zal mijn FM vragen het aandraaimoment van de achteras moer te controleren alvorens de sensor te vervangen, maar dat zal hij zelf ook weten hoop ik.
Mijn TMM waarden in het service menu zijn:
voltage 1,274 V
offset 1,248 V
adjust 1,248 V
Mijn FM vond dat OK, ik heb zelf geen referentiewaarden.
Dat van die sensor en adapter heb ik ook maar ergens gelezen op dit forum en weet daar dus het fijne niet van.
Is jou bekend of er forumleden zijn bij wie dit probleem uiteindelijk is opgelost? Het lijkt een taaie zaak.....
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De TMM waarden voor jouw ST2 moeten tussen de 1 en 2 liggen, jouw waarden zijn keurig binnen spec.

Uiteindelijk zijn er meestal vier dingen die dit probleem oplossen: kalibreren, aandraaimoment achterwiel-as controleren (al speelt dit vooral bij nieuwere Stromers met de nieuwe generatie TMM-sensor, niet bij de ST2), TMM sensor beter positioneren, TMM sensor vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

Nogmaals dank, ik zal mijn FM souffleren en binnenkort terugkoppelen op dit platform.
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik zie toch wel regelmatig langs komen dat mensen hun achterwiel lossen en weer op 25Nm zetten, Henri zet dit zelfs regelmatig te doen.

Is toch vreemd als dat verloopt lijkt mij ?

Waar kun je trouwens vinden wat voor welk type de TMM waardes moeten zijn, gisteren in service menu gekeken en bij mij staat alles op ongeveer hetzelfde.
voltage: 0.837V
Offset: 0.836V
adjust: 0.836V
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zie https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=66661#p66661

(Heb gezocht op “tmm voltage” van auteur Stromeur :ay )
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

FreddyH schreef: 26 jul 2020, 10:21 Zie https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=66661#p66661

(Heb gezocht op “tmm voltage” van auteur Stromeur :ay )
Dank je.....slimmer gezocht dan ik :cool2:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gert Jan Timmers
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jul 2020, 10:48

Even een update tav ‘scooteren’ ST2. Deze week fiets door FM nagezien: achteras op 20 nM aandraaimoment gezet, positie tmm sensor gecontroleerd, naar zijn zeggen nog wat bekabeling gecheckt. In goed overleg tmm sensor nog niet vervangen, want goede voltages.
Helaas bij eerste woon-werk rit direct weer mis. Weer even overlegd met FM, we gaan ons beraden op volgende stap. Gisteren trouwens woon werk en retour probleemloos.... uitermate irritant probleem dus..
Ik zal verslag doen van vervolg en hopelijk oplossing.
ST2 sport 20'' zwart- 983 wh- woon-werk enkel 26 km.
"alles stromert..."
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

MarcelH schreef: 26 jul 2020, 09:33 Ik zie toch wel regelmatig langs komen dat mensen hun achterwiel lossen en weer op 25Nm zetten, Henri zet dit zelfs regelmatig te doen.

Is toch vreemd als dat verloopt lijkt mij ?

Waar kun je trouwens vinden wat voor welk type de TMM waardes moeten zijn, gisteren in service menu gekeken en bij mij staat alles op ongeveer hetzelfde.
voltage: 0.837V
Offset: 0.836V
adjust: 0.836V
Het klopt inderdaad dat ik de eerste weken na een demontage van het achterwiel de achteras een paar keer terug moet zetten op het juiste aandraaimoment (bij een ST3 is dit 25 NM), dit om het scooteren of onregelmatige ondersteuning te voorkomen.

Ook de recent plotseling hogere temperaturen (??) hebben bij mijn ST3 ertoe geleid dat deze na een flink aantal weken probleemloos te hebben gereden weer in de scooter-mode terecht is gekomen. Na calibratie kom ik vervolgens in een onregelmatige ondersteunings-mode terecht, waarbij de ST3 erg schokkerig reageert en ik veel zwaarder moet trappen.

Ik zie Stromeur hier regelmatig een stuk tekst plaatsen waarin ze aangeeft dat de sensorspanning zich tussen bepaalde waarden moet bevinden. Ik heb bij mijn ST3 geconstateerd dat als de sensorspanning boven de (ongeveer) 1,2 Volt uit komt (uit te lezen via het servicemenu), ik last krijg van scooteren en na calibratie van een schokkerige en onregelmatige ondersteuning. Op de OMNI zie ik dat de “vermogensbalk” bij schokkerig ondersteunen en bij niet trappen terugvalt naar 0 Wh. Foute boel!!

Omdat ik onderweg bijna nooit de middelen bij me heb om de achteras even los te draaien en weer vast te zetten op een moment waarbij de sensorspanning voor mijn ST3 onder de 1,2 Volt Uit komt, hanteer ik de truc die mboelis hier heeft geïntroduceerd om de sensorspanning te beïnvloeden. Hij leerde ons hoe je jouw Stromer bewust kon laten scooteren door tijdens het calibreren met je duim druk uit te voeren op de zijkant van je achterwiel, “op de 9-uur positie”, waardoor je de calibratie met een voorspanning uitvoert. Na calibratie kan de duimdruk uiteraard van het wiel af.

Wanneer ik onderweg bij scooteren en vervolgens na calibratie geconfronteerd wordt met een onregelmatige ondersteuning, dan gebruik ik die truc van mboelis om, met het de info uit het serviceniveau, de sensorspanning van mijn ST3 bij calibratie ergens tussen de 0,95 volt en 1,100 volt te krijgen. Hierna functioneert mijn ST3 weer als vanouds.

Mijn tip van de dag luid dan ook: Als je Stromer lekker rijdt, kijk dan eens in het servicemenu naar de sensorspanning en onthoudt die waarde. Je zult zo te weten komen tussen welke sensorspannings waarden jouw Stromer goed functioneert.

Ik gebruik die kennis bij het opnieuw afstellen van mijn achteras (ik zet de achteras van mijn ST3 dus vast met een sensorwaarde van 25 NM, tenzij de sensorspanning daarmee boven de 1,2 volt uit komt. Mocht die spanning boven de 1,2 volt uitkomen, dan draai ik de achteras nog iets vaster of iets losser).

Onderweg hanteer ik bij problemen met de ondersteuning de “duimtruc van mboelis” om de sensorspanning bij calibratie via het servicemenu binnen dit werkbare gebied te krijgen.

Ik ga er vanuit dat dit ook bij jullie zal werken, maar verneem daar hier graag een terugkoppeling over.

Wellicht is het opnieuw vastzetten/afstellen van de sensor, zoals Stromeur heeft aangegeven, wel de definitieve oplossing. Van de sensor ben ik tot op heden bij het onderhoud aan de ST3 nog altijd af gebleven. Misschien wordt het langzamerhand tijd om ook dit component in een onderhoudsbeurt mee te nemen. De vraag is alleen wat moet je doen en hoe moet je dat dan doen? Als ik weer eens bij mijn FM ben, zal ik hier eens naar vragen. Ik ben echter bang dat zij mij niet verder kunnen helpen omdat ik alleen maar verhalen ken van het vervangen van sensoren en nog geen verhaal heb gelezen over het vastzetten/afstellen van een sensor.

Word vervolgd...
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie