Aankoopadvies

Luimaarsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2020, 10:48

Dag, ik doe mijn station diesel weg en wil voor een stromer gaan als vervoermiddel voor woon werk verkeer. Ik heb de stromer een week gehuurd en hij beviel heel goed. De vrijheid, snelheidbeleving, mooie fietsroutes etc. Heerlijk. De eerste 3 dagen had ik een ST3, echter vonden mijn polsen en nek dit niet zo fijn. Gelukkig mocht ik m inruilen voor een ST1 comfort. De zithouding beviel vele malen beter. Nu ben ik opzoek naar een young occassion en zit te twijfelen tussen de st1 en st2. Ik heb begrepen dat de st2 meerdere stuurpenmogelijkheden heeft voor een comfortabelere zit. Verder ken ik de verschillen niet zo goed en ben ik opzoek naar advies :) De fietsroute is 30km enkele reis en ik kan op mn werk opladen. Welke vd 2 modellen raden jullie mij aan en waarom? :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Luimaarsnel schreef: 28 jun 2020, 22:10 Gelukkig mocht ik m inruilen voor een ST1 comfort. De zithouding beviel vele malen beter. Nu ben ik opzoek naar een young occassion en zit te twijfelen tussen de st1 en st2.
Bedoel je dat je twijfelt tussen de nieuwe ST2 met riem die nog niet leverbaar is, en de nieuwe ST1? De "oude" ST2 is namelijk een totaal andere bike en als jij prettig zit op de nieuwe ST1, dan is de oude ST2 niet echt een optie, want die heeft een compleet andere, veel sportievere, opbouw. (Stromer maakt het er niet eenvoudiger op door model-namen te recycelen.)

Qua zithouding zullen de nieuwe ST1 en nieuwe ST2 elkaar niks ontlopen, ze hebben vrijwel hetzelfde frame, ik denk zelfs 100% hetzelfde frame op de uitsparing voor de riem in het ST2-frame na. Hoewel de nieuwe ST2 er nog niet is, verwacht ik daarbij dezelfde opties in sturen, stuurpennen en spacers als nu bij de ST1.

De nieuwe ST2 heeft een riem met vijf-versnellingsbak, de ST1 heeft een ketting met 9-speed derailleur. Het is maar net wat je wil, hoeveel geld je wilt uitgeven (riem + vijf-bak zijn duurder) en hoe lang je wil wachten. De ST1 is immers nu al leverbaar. Met de nieuwe ST2 gaat het nog wel een paar maanden duren, en ik denk bovendien dat nog lang niet iedereen hier op het forum overtuigd is van die Sturmey-Archer vijf-bak. Al heb ik inmiddels drie Stromer-dealers gesproken die 'm getest hebben en er enthousiast over zijn. De eerste exemplaren zijn alweer vanaf de tekentafel verkocht. Voor ons consumenten gaat het echter nog tot september duren voordat we 'm kunnen testen.

Voor 30km enkel volstaat de 814Wh accu. Maar als je 30km enkel het hele jaar door en onder alle omstandigheden wilt kunnen rijden, zou ik de 984Wh accu nemen. Heb je ook langer wat aan als de degeneratie inzet. En wie weet vind je je nieuwe Stromer wel zo leuk dat je er ook recreatief mee wil gaan rijden, je zou de eerste niet zijn. Actieradius: beter mee dan om verlegen, mits je budget het toelaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Luimaarsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2020, 10:48

Stromeur schreef: 28 jun 2020, 22:25
Luimaarsnel schreef: 28 jun 2020, 22:10 Gelukkig mocht ik m inruilen voor een ST1 comfort. De zithouding beviel vele malen beter. Nu ben ik opzoek naar een young occassion en zit te twijfelen tussen de st1 en st2.
Bedoel je dat je twijfelt tussen de nieuwe ST2 met riem die nog niet leverbaar is, en de nieuwe ST1? De "oude" ST2 is namelijk een totaal andere bike en als jij prettig zit op de nieuwe ST1, dan is de oude ST2 niet echt een optie, want die heeft een compleet andere, veel sportievere, opbouw. (Stromer maakt het er niet eenvoudiger op door namen te recycelen.)
In welke zin sportief? Ik vond bv de ST3 niet comfortabel vanwege het lage stuur maar als dat met een stuurpen 10 cm hoger zou zijn dan zou ik t denk ik een stuk prettiger vinden. Of zie ik dit totaal verkeerd en houdt die 'sportieve zit' ook iets anders in?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Luimaarsnel schreef: 28 jun 2020, 22:10 Nu ben ik opzoek naar een young occassion en zit te twijfelen tussen de st1 en st2.
Ik zie nog niet veel 2e handse ST1's (huidig model) voorbij komen, maar wie weet. De nu 2e hands verkrijgbare ST2 is een compleet andere fiets, veel meer voorover gebogen zit en 26" wielen.

Gezien dat je op de ST1 beter zit dan op de ST3 zou ik gewoon voor de ST1 gaan. Als het budget het toelaat nieuw, als dat niet zo is dan een tijdje doorsparen totdat ze 2e hands beschikbaar zijn of dat je dan wel genoeg bijeen hebt voor een nieuwe. Wellicht dat er nog een fietsplan oid is vanuit je werkgever?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Luimaarsnel schreef: 28 jun 2020, 23:32 In welke zin sportief? Ik vond bv de ST3 niet comfortabel vanwege het lage stuur maar als dat met een stuurpen 10 cm hoger zou zijn dan zou ik t denk ik een stuk prettiger vinden. Of zie ik dit totaal verkeerd en houdt die 'sportieve zit' ook iets anders in?
De ST1 en de ST3 verschillen van elkaar en zijn allebei ook weer anders dan de oude ST2. Als je lekker zit op de ST1 en niet op de ST3, dan zou ik nooit een ST2 kopen. Zeker niet zonder fatsoenlijke proefrit. Lees: meer dan een rondje om de kerk, liefst een week ww ofzo.

De frame geometrie van de oude ST2 is anders dan die van de nieuwe ST1. De stuurpen en het stuur van de oude ST2 kunnen officieel niet vervangen worden (officieus wel, maar wetgeving en garantie staan het niet toe). Ook het rijgedrag van de oude ST2 is anders dan dat van de ST1 en de ST3, o.a. vanwege de kleinere wielen.

De ST1, ST3 en de oude ST2 met elkaar vergelijken is appels, met peren, met rabarber vergelijken.

En: een stuurpen "10cm hoger"? Hoe wil je dat doen? Ik heb mensen bezig gezien met in hoek verstelbare stuurpennen die vernacheld werden door ze verticaal te plaatsen, en ik heb mensen aan de gang gezien met stuurpenverhogers. Mag officieel allebei niet en sowieso: in mijn opinie proberen die mensen een keus die in de basis al verkeerd was passend te maken, alsof ze een vierkant in het gat van een driehoek willen drukken, qua blokkendoos.

Als de ST1 lekker zit, neem dan gewoon de ST1. Tweedehands is het wel even zoeken en afwachten, maar wie weet. Je kunt b.v. ook altijd een net bod doen op een demo-bike van een dealer en het najaar staat bijna voor de deur, Dat betekent: aanbiedingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
piotr
Pro
Pro
Belarus
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2018, 10:58
Locatie: Annen, Drenthe

De dealer wist mij te melden dat veel ST1 kopers na verloop van tijd sportiever willen zitten, die wisselen dan stuurpen of stuur of draaien de stuurpen om. Het is ook een kwestie van wennen. Persoonlijk vind ik de ST1 met de +17 graden riser een opa-zit hebben. Zit houding is ook nog eens een belangrijke factor als het gaat om actieradius.
Stromer ST2, 814Wh, SP Connect, Osprey Sycnro, SQLab innerbarends, CatEye BM-45, Crane Bell Suzu mini, Shimano PDM-324, Kinect 2.1. GEEN Ortliebs.
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag

ST1 2020, 983Wh.

Forum waarschuwing ontvangen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

piotr schreef: 29 jun 2020, 07:46 Het is ook een kwestie van wennen.
Voor sommigen wellicht wel, maar als je snel last van je polsen, nek of rug hebt is dit wellicht niet het juiste argument.
Luimaarsnel schreef: 28 jun 2020, 22:10 ,echter vonden mijn polsen en nek dit niet zo fijn.
Het ligt er een beetje aan wat "niet fijn" betekent, maar een dure fiets adviseren aan iemand wiens lijf na 3 dagen al ging protesteren, onder het mom van "het went wel" vind ik niet verstandig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
piotr
Pro
Pro
Belarus
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2018, 10:58
Locatie: Annen, Drenthe

FreddyH schreef: 29 jun 2020, 08:52
piotr schreef: 29 jun 2020, 07:46 Het is ook een kwestie van wennen.
Voor sommigen wellicht wel, maar als je snel last van je polsen, nek of rug hebt is dit wellicht niet het juiste argument.
Luimaarsnel schreef: 28 jun 2020, 22:10 ,echter vonden mijn polsen en nek dit niet zo fijn.
Het ligt er een beetje aan wat "niet fijn" betekent, maar een dure fiets adviseren aan iemand wiens lijf na 3 dagen al ging protesteren, onder het mom van "het went wel" vind ik niet verstandig.
Ik vind 3 dagen erg snel voor zo'n conclusie.
Stromer ST2, 814Wh, SP Connect, Osprey Sycnro, SQLab innerbarends, CatEye BM-45, Crane Bell Suzu mini, Shimano PDM-324, Kinect 2.1. GEEN Ortliebs.
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag

ST1 2020, 983Wh.

Forum waarschuwing ontvangen
Luimaarsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jun 2020, 10:48

het is een conclusie van 3 dagen fietsen ;p
ik snap je punt en dacht wellicht went dit wel, maar gezien t lastig is om er 1 voor een lange periode te testen neem ik liever geen risico's en ga ik liever voor iets wat wel meteen lekker zit..
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Koop dan een st1. Krijg je in ieder geval geen spijt van. Ik wou gelijk een sportieve zit maar vond het prijsverschil tussen de 1 en de 3 niet te verantwoorden thuis. Stuurpen gelijk omgedraaid en daar was de sportieve zit. Ziet er ook nog eens goed uit als je t mij vraagt 👍🏻
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Plaats reactie