Vrijloopnaaf

Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Hallo,
Ik heb net gemerkt bij het schoonmaken van mijn st2 dat bij het terugdraaien van de trappers het eea niet soepel loopt. Alsof er binnenin de vrijloopnaaf draaiende delen worden belemmerd. Ik heb een stukje gereden en dan loopt het wel door als ik mijn benen stil hou, maar ik voel wel dat de pedalen soms mee willen draaien. Dit is de tweede keer dat ik dit in een wiel/motor merk. Een half jaar geleden heb ik dit wiel onder garantie gekregen omdat de eerste een kapotte sensor had. Het wiel dat ik toen kreeg had na een week dit zelfde euvel. Toen heb ik dit wiel gekregen en die geeft het nu ook op. Is dit een bekend probleem? Is de vrijloopnaaf in het wiel te vervangen?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De vrijloopnaaf waar je het over hebt wordt in in de racefietswereld en op dit forum een body genoemd. Die is te vervangen. Het is niet uitgesloten dat met een van de wielwissels de verende tandjes een keer klem hebben gezeten omdat de body uit de naaf schoof bij montage en daarna de steekas is vastgedraaid. In het ergste geval is de body helemaal naar de Gossiemijnen, maar als ze nog net te redden waren kan je er na bepaalde tijd toch last van krijgen dat ze niet meer soepel bewegen/niet meer lekker vrijlopen. Met voldoende kennis en gereedschap is de body zelf te vervangen. Je kunt ook raad vragen bij je FM als die de wielwissels heeft uitgevoerd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Geen idee of je zelf het onderhoud doet of dit volledig door de FM laat doen, maar ook ik denk dat de palletjes bij het terugplaatsen van het achterwiel klem hebben gezeten doordat de body niet goed in de as zat.

De FM zal waarschijnlijk een nieuwe body bestellen en installeren. Kosten ongeveer €60-€70 (en misschien nog wat arbeidsloon).

Ik heb recent gekeken of er losse veertjes en de palletjes te koop zijn die passen. Zie hiervoor het resultaat in deze post. Ik moet wel de kanttekening maken dat ik zelf een ST3 heb en niet een ST2, maar verwacht geen verschil.

Samen met Lamkram heb ik een filmpje gemaakt over het terugplaatsen van de body met cassette en het losmaken en weer vastmaken van het achterwiel. Die filmpjes kun je hier- en op YouTube vinden.
Witte ST3 van maart 2019
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Ik heb een filmpje van de st3 bekeken, maar dat lijkt toch anders te zitten. Het lijkt ook dat wat jullie body noemen, ik de cassette noem. De vrijloopnaaf is het deel waar de body over zit geschoven en die in het wiel zit. Ik heb net de cassette even van mijn fiets gehaald en gekeken of ik de naaf kan demonteren, maar ik ben bang dat dat niet gaat. In ieder geval niet zoals ik dat bij mijn mtb zou doen.
Ik ga de fm maar ff bellen.
Bedankt voor het meedenken.
Bijlagen
A5DF86E9-AD7D-4FBC-9B7A-8BE6BDA03216.MOV
(31.28 MiB) 124 keer gedownload
E9741EC4-50D1-46F5-8555-9C0DDC49336D.jpeg
E9741EC4-50D1-46F5-8555-9C0DDC49336D.jpeg (1.03 MiB) 3257 keer bekeken
05A3EDC6-7287-4439-A872-4FBF4F5A0825.jpeg
05A3EDC6-7287-4439-A872-4FBF4F5A0825.jpeg (986.96 KiB) 3257 keer bekeken
22807E78-476F-4EDA-BC6C-CAA1BDDBF397.jpeg
22807E78-476F-4EDA-BC6C-CAA1BDDBF397.jpeg (1.04 MiB) 3257 keer bekeken
780A3F95-53D5-41E1-96D3-1E644744DFCF.jpeg
780A3F95-53D5-41E1-96D3-1E644744DFCF.jpeg (918.61 KiB) 3257 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk dat je dingen door elkaar haalt, vandaar voor de duidelijkheid:
- De cassette is het pakket van tandwielen bij je achteras.
- De cassette wordt geplaatst op de (zwarte) body.
- De tandwielen van de cassette kun je losmaken als je eerst de sluitring verwijdert. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van een kettingzweep (om de tandwielen vast te houden) en een sluitringverwijderaar.
- Nadat je de sluitring hebt verwijderd, kun je de tandwielen van de cassette 1 voor 1 (of als je willt: met meerderen tegelijk) verwijderen van de body. Je zult zien dat tussen sommige tandwielen een spacer zit. Als je alle tandwielen hebt verwijderd, houd je dus een "kale body" in handen.
- De body heeft aan de kant van de motor een veer (een metalen ringetje) waarmee de palletjes vast worden gehouden.

In jouw vierde foto zie ik dat je de sluitringverwijderaar plaatst.
In jouw derde foto zie ik dat je de sluitring losdraait met behulp van een tang en met hulp van een kettingzweep.
In jouw tweede foto zie ik dat je de sluitring hebt losgedraaid.
In jouw eerste foto zie ik dat je de volledige cassette van de body af hebt gehaald, maar de body zie ik nog aan/op de motor "vastzitten". Die body kun je dus nog lostrekken van de motor. Normaal gesproken komt die er eenvoudig vanaf.

Ik verwacht (net zoals mboelis) dat je zult zien dat een of meerdere palletjes en wellicht ook het veertje beschadigd zullen zijn, waardoor ze iets klemmen en niet goed hun werk meer doen.
Witte ST3 van maart 2019
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Bedankt voor je uitleg. Je beschrijving klopt precies zoals ik het bedoelde. Ik zie nog niet hoe ik de body er verder af kan halen. Staan daar filmpjes van op dit forum?
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Neneok schreef: 11 apr 2020, 00:06 Ik heb net gemerkt bij het schoonmaken van mijn st2 dat bij het terugdraaien van de trappers het eea niet soepel loopt.
Draait de trapas nog soepel rond ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Ja, het zit 'm in de body.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Dat die body er dus niet eenvoudig af gaat, is precies de reden dat je een probleem hebt met die palletjes. Probeer deze eens iets harder linksom te draaien. Kennelijk zitten de palletjes klem.
Als het linksom draaien lukt, zijn de palletjes losgekomen en kun je vaststellen wat je nodig hebt om het probleem op te lossen: alleen een of meerdere palletjes of ook een veertje.

Wellicht kun je meer kracht zetten met je kettingzweep.
Monteer dus eerst die tandwielen en sluit de boel af met de sluitring. Let op! Als je de sluitring er niet goed op draait, draai je deze eenvoudig "dol". Vervolgens kun je met behulp van de kettingzweep proberen om de cassette linksom te draaien. Als je de cassette linksom kunt draaien, kun je gelijk zien dat je de body + cassette wel eenvoudig van de motor kunt verwijderen.
Witte ST3 van maart 2019
Neneok
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 sep 2018, 09:16
Locatie: Katlijk

Ik heb de body eraf. Het lukte niet met de methode van jullie video. Ik kreeg er nog geen voelermaat tussen. Uiteindelijk heb ik hem vrij eenvoudig met de hand eraf kunnen trekken. Ik kan geen beschadigingen aan vertanding, of aan de palletjes vinden. De palletjes veren ook gewoon terug als ik ze indruk. Ik vermoed dat de body er om de een of andere reden te diep in is gedrukt. Ik zal de boel zo weer monteren en hoop dat het dan is opgelost.
Bijlagen
D80EFFDE-15EE-4BA8-B1B5-D0287F8DC3E0.jpeg
D80EFFDE-15EE-4BA8-B1B5-D0287F8DC3E0.jpeg (3.11 MiB) 3193 keer bekeken
747847A1-194B-452D-92B9-001A8A179346.jpeg
747847A1-194B-452D-92B9-001A8A179346.jpeg (2.34 MiB) 3193 keer bekeken
416CBAFC-7CF4-4BDD-AEE7-7977D7DCBD87.jpeg
416CBAFC-7CF4-4BDD-AEE7-7977D7DCBD87.jpeg (2.84 MiB) 3193 keer bekeken
Plaats reactie