Draadbreuk koplamp ST2

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tias schreef: 16 dec 2019, 22:11 Met multimeter doorgemeten, daar zit geen spanning/stroom op vanuit moederbord kant.
Met doormeten bedoelen we de weerstand van de draad meten, ofwel: multimeter op weerstand zetten of op "piepstand" zetten zodat hij met kortsluiting piept. Dan de ene draad van de multimeter aan het ene uiteinde en de andere draad aan het andere uiteinde. Hij moet dan iets in de buurt van 0 tot 1 Ohm geven (of piepen): dan is de draad in orde.

Wat jij hebt gedaan is de spanning aan de ene kant meten, dan heb je dus niet de draad doorgemeten maar gekeken of er spanning aan de buitenkant staat. Hoewel dit niet zinloos is (als er spanning stond had je uitsluitsel dat de lamp defect is) geeft dit nog niet alle info.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tias
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 sep 2019, 22:32

beste allemaal
donderdagavond heb ik met een vriend die kabel bekeken, vlak onder het afdekdopje waar de lampkabel het frame in gaat zat inderdaad: een forse draadbreuk. Zie foto
we hebben m gestript, en zo goed als mogelijk gesoldeerd. Beroepsmatig is hij erg bekend met solderen, ook ik heb wel eens het nodige gesoldeerd met tin en goede harskern met succes op een printplaatje. Viel me wel op dat die draad niet makkelijk te solderen is, maargoed. met de nodige soldeertin, krimpkousen en als laatste klein stukje ducktape weer teruggeplaatst en de lamp deed het weer helemaal.
Dank voor het meedenken!
Bijlagen
draadbreuk
draadbreuk
WhatsApp Image 2019-12-22 at 09.52.37.jpeg (119.32 KiB) 1368 keer bekeken
Tias
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 sep 2019, 22:32

Ik meld me maar weer eens:
Die opgeloste draadbreuk resulteerde vanwege de tape, soldeertin en krimpkous aan de kant van het moederbord voor nogal een stug stuk kabel. Wat ons toen opviel was dat het soldeer
Vrij lastig aan te brengen was op dit dunne stukje draad.

Afijn. Die verdikking maakt dat dat het kabeltje aan de lampzijde meer te verduren had omdat het de bewegingsvrijheid van de andere kant moest compenseren. Kortom: hier is ook sprake van draadbreuk dicht tegen de connector aan.

Vraag aan jullie:
Welke lampen zijn geschikt om als alternatief te dienen en aan te sluiten op de draad die van het moederboard komt?

Heeft iemand de lamp wel eens gedemonteerd en voorzien van nieuw gesoldeerde draad?

Hoe heet het type connector waar er bij deze lamp sprake van is?

Alvast dank!
Mathias
Tias
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 sep 2019, 22:32

Heb voor 39,- euro incl verzenden de kabel vv nieuwe connector laten vervangen door nova. Heel fijne servibe 👍🏼
Plaats reactie