Spookfiets

Plaats reactie
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Wie herkent dit en weet de oorzaak en mogelijke oplossingen?

Tmm sensor schoon, fiets gekalibreerd.
Rij met iets boven 40 km wanneer ik plots meer weerstand ervaar. Alsof ik rem maar dat doe ik niet. Als ik meer kracht op de pedalen geef krijg ik meer weerstand en wordt de snelheid die ik kan halen steeds lager.

Ik zet de fiets aan de kant op de standaard en na 10 seconden wachten kalibreer ik hem. Daarna stap ik weer op en is alles weer normaal.

5 minuten later weer hetzelfde, fiets aan de kant, kalibreren en weer ok.
Alleen als ik weer op gang ben en mijn benen stil hou gaat de fiets zelf verder!
Dit blijft zo de laatste 25 minuten. Heb het getest op een recht stuk weg. Ik maak snelheid tot 43 km per uur, hou dan mijn benen stil en de fiets blijft zelf met een gemiddelde van 42 km per uur doorgaan!
Pas als ik rem gaat de snelheid eruit. Maak ik weer tempo en hou ik mijn benen stil dan rijdt de fiets weer vanzelf.

Rara wat is er aan de hand?
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je TMM-sensor is in de war en dientengevolge heb je last van ondersteuningsproblemen, waaronder "scooteren". Lees de eerstvolgende keer dat je problemen hebt met de ondersteuning de sensorwaarden eens uit in het servicemenu:

- zet je fiets aan
- knijp de rechter remhendel dicht
- druk, terwijl je de remhendel dichtgeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en blijf je vinger op de display houden
- laat na een paar seconden de rechter remhendel los terwijl je je vinger op MENU blijft houden
- na enkele seconden verschijnt vanzelf het MENU en hoef je niet meer op de OMNI display te blijven duwen
- nu zie je in het menu ook de optie SERVICE staan, dat klik je aan om in het servicemenu te geraken

Voor de ST2 moet de waarde tussen de 1 en 2 liggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Ik zet de fiets aan de kant op de standaard en na 10 seconden wachten kalibreer ik hem. Daarna stap ik weer op en is alles weer normaal.
Kalibreren doe je tegenwoordig wanneer je op de fiets zit. (Er is hier wel ergens een draadje over)
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

norw schreef: 03 dec 2019, 21:04 Kalibreren doe je tegenwoordig wanneer je op de fiets zit. (Er is hier wel ergens een draadje over)
Really? Uitleg bij de FM - en wat ik ook ken van andere fietsen met krachtsensor - is dat je kalibreert zonder druk op de trappers... maar om dat nu per se te doen terwijl je op de fiets zit...

Hij zou zelfs een kalibratie doen tijdens het opstarten.. dan zit ik meestal nog niet op de fiets :).

Kan iemand met meer ervaring (of een link naar het betreffende topic) hier iets over zeggen?
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Wel of niet op de fiets zitten maakt bijna niets uit voor je sensor waarde. Wel is van belang dat er geen druk op de pedalen wordt gezet en dat er geen zijwaartse druk op het wiel wordt uitgeoefend.

Verder is er voor zover ik heb kunnen nagaan geen verschil tussen het kalibreren in het gebruikers menu en de offset aanpassen via het servicemenu. Beide zetten de offset waarde waar de ondersteuning op wordt gebaseerd op de waarde die op dat moment wordt doorgegeven vanuit de sensor.
Enige verschil (wat ik kan zien) is dat de waarde van de sensor wordt aangegeven. Dat deze niet in het gebruikers menu staat snap ik wel, want de meeste mensen raken daarvan alleen maar in de war.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Mn ST1X heeft dit de afgelopen weken ook twee keer gehad.
Zonder foutmelding te geven..
Sensor kalibreren helpt wel, hoewel in na kalibreren de fiets even helemaal uit zet.

Met wind tegen soms wel even lekker, maar weet niet in hoeverre het kwaad kan.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Vandaag weer twee keer ervaren. In service menu gekeken. Waarde schommelde tussen 1,48 en 1,53. En nu?
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die waarden zijn goed. Toch is je TMM sensor in de war. Je kunt nog controleren of het aanhaalmoment van je achterwiel correct is. Anders wordt er eentje voor je dealer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wiebe schreef: 04 dec 2019, 00:30 Verder is er voor zover ik heb kunnen nagaan geen verschil tussen het kalibreren in het gebruikers menu en de offset aanpassen via het servicemenu.
Wiebe, ik heb wel ervaren dat het verschil uit maakt. Ik reed afgelopen zomer, heerlijk weer gelukkig, van Monnickendam naar huis en onderweg veel en veel storing. Veel zelf kunnen oplossen maar op het laatst niet meer. Contact met FM en die adviseerde te kalibreren via het servicemenu. Toen kwam ik weer thuis. Nog wel problemen daarna en de oorzaak was, je denkt er niet aan het, de koplamp van de ST5. Nieuwe koplamp en nergens meer last van.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie