Batterijfout na update?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wel heel opvallend, dat na een FW update ineens zoveel accu's "defect" blijken te zijn.

Reden we dan al die tijd al rond met een bom, of is er iets mis met de FW?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mijn "defecte accu" vertoont na een aantal dagen nog steeds geen tekenen van een echt defect... :bn:
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Winters schreef: 23 feb 2020, 11:26 This firmware includes new protective mechanisms that permanently deactivate the battery in the event of a short circuit at the 48V output.
Het is een vorm van beveiliging, als ik het zo lees om ontbranding van de accu te voorkomen.

Maar ik vraag me af of Stromer met de manier waarop ze deze beveiliging hebben geprogrammeerd (hoe lang of hoe kort die kortsluiting mag duren en/of hoe vaak dit mag voor komen voordat de accu wordt gedeactiveerd) niet met een kanon op een mug aan het schieten zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk niet dat het een verkeerde beveiliging is (misschien wel verkeerd geïmplementeerd), ik lees er eerder in dat er stiekem best vaak kortsluiting in het 48V circuit voorkomt...

Dat, of er zit een lullige bug in de FW update. Ik weet niet welke van de 2 ik knulliger vind :roll:
Stromeur schreef: 24 feb 2020, 20:00 Reden we dan al die tijd al rond met een bom
Als die kortsluiting inderdaad regelmatig voorkomt, dan: JA.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 25 feb 2020, 00:36 ik lees er eerder in dat er stiekem best vaak kortsluiting in het 48V circuit voorkomt...
Die lezing is helemaal waar ja.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als dat zo is dan heeft het niet zoveel zin om alleen de accu te vervangen. Dan moet ook gezocht worden waar die kortsluiting vandaan komt...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Overigens is er denk ik niet direct aanleiding tot paniek. De BMS begrenst de maximale stroom, dus normaal wordt een kortsluiting netjes opgevangen (anders regende het hier al lang uitgebrande Stromers, hetgeen ik tot nu toe maar zeer zelden gelezen heb).

Maar het blijft een fout situatie die voorkomen moet worden. Je wil niet constant vertrouwen op een vangnet...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 25 feb 2020, 07:32 Als dat zo is dan heeft het niet zoveel zin om alleen de accu te vervangen. Dan moet ook gezocht worden waar die kortsluiting vandaan komt...
Tja, en we kennen Stromer/onze FM's op dit vlak, helaas...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

Net telefoon van FM gehad.

Batterij en controller moet vervangen worden.
Minstens 2 weken wachttijd op onderdelen ( en we kennen stromer en onderdelen)
Fiets is 1.5 jaar oud, dus onder garantie.

Leuk is anders
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Da Webmasta
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2019, 17:38

Hier hetzelfde probleem. Voor de krokusvakantie update gedaan, daarna heel de week niet gefietst. Vanmorgen naar het werk, geen probleem. Ik zet deze avond de fiets aan, twee systeemfouten:
E210102 en E210109
Fiets terug opgestart. Systeemfouten blijven. De batterij er uit gehaald (1ste keer dat ik dit doe sinds aankoop mei 2019, nu 2338 km) Wat wel opviel is dat er op het contactpunt van de batterij een doorzichtige vloeistof zat. Ik dacht eerst dat het water was, maar het voelde olieachtig aan. Is dit normaal?
Haalt niets uit... Daarna bijna 30 km tegen de wind in naar huis gefietst zonder ondersteuning. Balen... Fietsenmaker gesloten op maandag... Morgen eens horen wat het probleem kan zijn...

Da Webmasta
St1x sinds mei 2019
Plaats reactie