Waarom niet? Al eens een flinke afdaling gemaakt?
Af en toe loopt de accu spontaan leeg in de stalling.
-
- Veteraan
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03
Kan je hier eens over uitweiden Heijenga?heijenga schreef: ↑10 sep 2019, 00:00 Mijn ervaring is, dat de energieterugwinning, die remenergie omzet in batterijvermogen - en die overigens niet werkt - tot groot verlies van batterijvermogen kan leiden. Soms wel 50%. Dus zet die energieterugwinning zo laag mogelijk. Wat ook helpt, is voor het parkeren de remmen inknijpen. Het liefst aan komen rijden, remmen inknijpen en als je stilstaat helemaal inknijpen. Waarom? Geen idee, maar dit probleem is hierdoor bij mij flink verminderd.
Hoe bedoel je dit werkt niet? Ik zie het elke dag werken? Ik voel het elke dag werken en ik merk dat er geen recuperatie is als mijn batterij 100% is (dus dat dit niet werkt, dat ik op mijn schijven moet remmen).
Dan het tweede wat je zegt: groot verlies van batterijvermogen door energieterugwinning, wat bedoel je met batterijvermogen? Slijtage of vermogen op moment van fietsen? Graag ook hier meer info hoe je hier bij komt.
ST3 black 983wh
Remmen op de motor en energie terug in de accu steken zijn 2 verschillende zaken. Energie in de accu steken kan enkel als :
1) de batterij niet vol is, BMS controleert dit
2) de spanning opgewekt door de motor > dan de spanning van de accu
De spanning van de motor is hoog genoeg als het toerental hoog genoeg is (afdaling) of als de spanning elektronisch wordt verhoogd (ik weet niet of Stromer dat toepast).
Remmen op de motor kan in principe altijd, ook zonder energie in de accu te steken. De energie moet dan als warmte gedissipeerd worden in de motor/controller.
In een vlak land wordt er heel weinig energie teruggewonnen, op een hele fietsrit is het aantal minuten dat niet getrapt en/of geremd wordt EN er energie wordt teruggewonnen bijzonder laag. Voelen dat de motor tegenwerkt wil nog niet zeggen dat er energie naar de accu gaat, zie spanning motor/accu hier boven. Vandaar waarschijnlijk het gevoel dat het niet werkt, je merkt het niet aan je rijbereik (maar wel een de tegenwerking van de motor). In een land als Zwitserland wordt dat een heel ander verhaal.
1) de batterij niet vol is, BMS controleert dit
2) de spanning opgewekt door de motor > dan de spanning van de accu
De spanning van de motor is hoog genoeg als het toerental hoog genoeg is (afdaling) of als de spanning elektronisch wordt verhoogd (ik weet niet of Stromer dat toepast).
Remmen op de motor kan in principe altijd, ook zonder energie in de accu te steken. De energie moet dan als warmte gedissipeerd worden in de motor/controller.
In een vlak land wordt er heel weinig energie teruggewonnen, op een hele fietsrit is het aantal minuten dat niet getrapt en/of geremd wordt EN er energie wordt teruggewonnen bijzonder laag. Voelen dat de motor tegenwerkt wil nog niet zeggen dat er energie naar de accu gaat, zie spanning motor/accu hier boven. Vandaar waarschijnlijk het gevoel dat het niet werkt, je merkt het niet aan je rijbereik (maar wel een de tegenwerking van de motor). In een land als Zwitserland wordt dat een heel ander verhaal.