Af en toe loopt de accu spontaan leeg in de stalling.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mrstrom schreef: 03 sep 2019, 15:45 Dan zouden andere ook wel zoiets moeten ervaren. Misschien valt het niet iedereen op?
Een vergelijkbare vraag is eerder al eens langsgekomen dus een enkeling zal het opvallen, maar verder liggen de meesten er denk ik niet wakker van. Zeker niet omdat er gewoon geen precisie van 1% is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

mrstrom schreef: 03 sep 2019, 15:45
FreddyH schreef: 03 sep 2019, 14:05
mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik zet mijn fiets altijd volledig uit. Maar soms verlies je dan ook 4%. De ene keer wel de andere keer niet.
Dat is geen verlies van energie, maar een herstel in de chemie van de accu. Los daarvan is het meten van de resterende capaciteit van een Li-Ion accu best wel complex. Ofwel: dat Stromer de capaciteit in nauwkeurigheid van gehele procenten weergeeft suggereert een hogere nauwkeurigheid dan er daadwerkelijk is.
mrstrom schreef: 03 sep 2019, 08:02 Ik kom op het werk met nog 70% over (7.30u) en ging weg om 17.00u en 66%. Volledig uit dus, geen standby.
Bij aankomst was je accu warm en zojuist flink belast (tijdens belasting zakt de spanning, die later herstelt), bij vertrek (en dit weer) kamertemperatuur. Dat zou zomaar het verschil kunnen verklaren.
Die temperatuur, spanning en nog wat meer zaken gaan een mooie black box in (lees: software algoritme dat niet openbaar is) en daar komt een mooi getalletje uitrollen wat op je scherm komt te staan.
Dan zouden andere ook wel zoiets moeten ervaren. Misschien valt het niet iedereen op?
Dit heb ik ook al enkele keren opgemerkt. Maar niet enkel bij de Stromer, Ook met andere toestellen met batterijen had ik dit al voor. Dus leek mij normaal. Dankzij de uitleg blijkt dit ook redelijk normaal te zijn.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bij mij is de restcapaciteit in de ochtend aan het eind van de heenrit altijd anders dan die bij aanvang van de terugrit aan het einde van de dag. Tijdens warme dagen is de vermeende restcapaciteit voor de terugrit een paar % hoger dan toen ik de fiets na aankomst in de ochtend achter liet.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
LS6c
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2019, 23:32

Vertrek met volle (100%) accu. Twee ritten van ca 22-23 km, totaal 45,2 km en zet hem tussentijds nu uit. Leeglopen niet meer gezien. Op de app zie ik een gebruik tussen de 0,59 en 0,69kWh (ondersteuning maximaal, ca 39 km/u gemiddeld) en zou je dus bij thuiskomst rond de

(0,983 - 0,59)/0,983= 40%
(0,983 - 0,69)/0,983= 29%

moeten zitten. Heb een 983Wh accu.

In praktijk zit ik altijd onder de 30%. Deze week nog een keer 15%

Uitlezing op de omni voor het uitzetten na de 1e rit en bij het aanzetten vlak voor de terugrit scheelt een paar %, altijd lager. Accu is warm als ik aankom en op omgevingstemperatuur als ik terugga.

De firmware 4.1.3.3 2019-03-01
En MCU ST18 5.7.54

Is die laatste ook actueel?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb mijn verbruikcijfers van vandaag er even bijgehaald en ik een nagenoeg dezelfde ervaring.

Ik vertrek met 100% volle accu. Ik heb ook een 983 Wh accu = 0,983 kWh.
Tussen aankomst op het werk en vertrek naar huis flucteert de capaciteit iets. Standen heb ik niet genoteerd, is ook voor deze berekening niet nodig.
Bij thuiskomst is mijn verbruik vandaag 0,56 kWh geweest. Deze info haal ik uit de OMNI/App (Gebruikersstatistieken).
In de accu zit nog maar 28% aan accucapaciteit. Deze info haal ik uit de OMNI of de App (Bike status). De restcapaciteit flucteert direct na het stoppen nog. Die 28% restcapaciteit komt overeen met 0,28 * 0,983 kWh = 0,28 kWh .
Als ik het verbruik van vandaag optel bij de restcapaciteit van de accu, dan kom ik op: 0,56 + 0,28 = 0,84 kWh
Conclusie: er ontbreekt ergens 0,16 kWh (en dat is zo'n 16% accu capaciteit).

:ck:

(Op het werk staat mijn ST3 in de standby stand, vandaag 6 uurtjes. Ik maak geen gebruik van seamless ride functionaliteit omdat ik de conclusie heb getrokken dat die seamless ride functionaliteit best wel wat energie verbruikt)
Witte ST3 van maart 2019
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Is het niet zo dat een bepaald percentage niet bruikbaar is? Dus die 100% is niet volle capaciteit maar de bruikbare capaciteit (min de bescherming tegen diepteontlading)?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij wordt het percentage dat daarvoor gereserveerd is niet bij die 0-100% getoond.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Peulders
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2019, 18:42

Stromeur schreef: 06 sep 2019, 21:46 Volgens mij wordt het percentage dat daarvoor gereserveerd is niet bij die 0-100% getoond.
Inderdaad. Daarom mag je niet simpelweg 28% maal capaciteit van de batterij doen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 06 sep 2019, 21:46 Volgens mij wordt het percentage dat daarvoor gereserveerd is niet bij die 0-100% getoond.
De accu heeft vol een spanning van 54.6V, dat wordt gelijkgesteld aan 100%. Bij gebruik daalt de accu spanning, als deze onder een bepaald niveau komt (zeg even 42V) dan houdt de fiets er mee op. Dit punt wordt als 0% weergegeven.

Er zit dan nog capaciteit in de accu, zolang de spanning groter is dan 0V is er energie uit te halen, maar hier zit je in het gebied van een diepte ontlading, waarmee deze voor ons onbruikbaar wordt (niet meer op te laden).
Bij mijn accu (36V systeem) kan de lader de accu laden zolang deze een spanning van 25V of meer heeft. Bij jullie lader is dit volgens mij niet gespecificeerd, dus ga er niet zomaar vanuit dat dit vertaalt naar 32,5V bij jullie.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
heijenga
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 mei 2019, 19:59

Verhaal over chemie klopt. In de zomer raakt de batterij "voller" bij parkeren. Maar dat zijn maar enkele procenten. Verbruik per dag is bij mij 1%, dus dat verklaart het grote verschil ok niet.
Mijn ervaring is, dat de energieterugwinning, die remenergie omzet in batterijvermogen - en die overigens niet werkt - tot groot verlies van batterijvermogen kan leiden. Soms wel 50%. Dus zet die energieterugwinning zo laag mogelijk. Wat ook helpt, is voor het parkeren de remmen inknijpen. Het liefst aan komen rijden, remmen inknijpen en als je stilstaat helemaal inknijpen. Waarom? Geen idee, maar dit probleem is hierdoor bij mij flink verminderd.
Plaats reactie