Trillingdoor de hele fiets bij accelereren en remmen met achterrem

incuflex
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mei 2018, 09:54

incuflex schreef: 26 jun 2019, 12:22 Ik heb ongeveer hetzelfde voor. In stand 3 is het veel erger als in stand 1. Gisteren binnen gedaan bij de fm, geen foutmeldingen. Vrijdag kijkt er een technieker naar.
Motorkabel vervangen, keurig onder garantie. Meteen ook nieuwe cassette; ketting en remblokjes vervangen na 5500 km.

Zo goed als nieuw !
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik heb al een keer eerder dit probleem gehad, toen was de motorkabel de boosdoener.

Nu had ik het nogmaals. Vreemde was dat het niet consequent optrad, maar soms. Fiets weggebracht naar de dealer, niets gevonden.

Na een aantal fietstochten was het probleem weer terug, ditmaal leek het wel consequent. Dus fiets weer opgehaald. Nu kreeg ik net bericht van de dealer dat het aan de motor en controller lag, deze zijn beide vervangen! Ben ik blij dat ik nog garantie heb!
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

thijser schreef: 02 jul 2019, 15:02 Ik heb al een keer eerder dit probleem gehad, toen was de motorkabel de boosdoener.

Nu had ik het nogmaals. Vreemde was dat het niet consequent optrad, maar soms. Fiets weggebracht naar de dealer, niets gevonden.

Na een aantal fietstochten was het probleem weer terug, ditmaal leek het wel consequent. Dus fiets weer opgehaald. Nu kreeg ik net bericht van de dealer dat het aan de motor en controller lag, deze zijn beide vervangen! Ben ik blij dat ik nog garantie heb!
Eigenlijk het logisch vervolg...
Een motor kabel verbind de controller met de motor en heeft dus 2 stekkers, als 1 van de 2 of alle 2 slecht zijn (ingebrand) is de kans (HEEL) groot dat de tegen stekker (motor en/of controller) ook slecht is. Dat dit niet bij de 1 ste storing is nagezien/vervangen bewijst enkel dat :
- ze onvoldoende technische kennis/ervaring op dit vlak hebben (betwijfel ik)
- ze hopen dat je voorbij de garantie periode komt zonder opnieuw in panne te staan, en dan mag je het zelf betalen...

Ik vermoed dat ze nu alle 3 zijn vervangen, ook de motor kabel, maar dat ze dit niet melden owv garantie periode op de al vervangen motor kabel.
Als de contacten van motor stekker en/of controller stekker al slecht waren bij de 1 ste motor kabel, heeft die nu (daar 1 of beide al ingebrand was) ook de nieuwe motor kabel WEER ingebrand. Maar nu krijg je hierop geen garantie ("is niet vervangen") en als die buiten garantie weer inbrand sta je weer voor 3 componenten, motor, motor kabel en controller en dit enkel owv de stekkers. Mijn advies, eenmaal buiten garantie, is de stekkers bij problemen vervangen door standaard power connectors, minder kans op inbranden en een fractie van de prijs.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 02 jul 2019, 18:07 Mijn advies, eenmaal buiten garantie, is de stekkers bij problemen vervangen door standaard power connectors, minder kans op inbranden en een fractie van de prijs.
Wat voor power connectors zou je adviseren als ik een connector zoek voor 3 te verbinden draden, waar max ± 27A doorheen moet?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 02 jul 2019, 18:37
Jins schreef: 02 jul 2019, 18:07 Mijn advies, eenmaal buiten garantie, is de stekkers bij problemen vervangen door standaard power connectors, minder kans op inbranden en een fractie van de prijs.
Wat voor power connectors zou je adviseren als ik een connector zoek voor 3 te verbinden draden, waar max ± 27A doorheen moet?
Anderson 30A of 45A stekkers, je kan ze met zwaluwstaart in elkaar steken en zo 1 stekker maken (verschillende kleuren mogelijk)
https://www.google.com/search?rlz=1C1GC ... 22&bih=819
Bullet connector
https://www.google.com/search?rlz=1C1GC ... GoXrO3G_hk
Er zijn er waarschijnlijk nog andere/betere/goedkopere maar de prijs is voor kleine aantallen niet kritisch, kost je 10€...of zo.

PS : Houd er wel rekening mee dat de fase volgorde belangrijk is, dus 3 dezelfde kleuren/gender is geen goed idee...
Bij Anderson kan het wel als je de stekkers in elkaar schuift. Dat kan zowel naast elkaar als op elkaar.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Dus als ik het goed begrijp zijn de connectoren naar de controller en motor niet van goede kwaliteit en zouden deze dus beter vervangen kunnen worden om problemen in de toekomst te voorkomen? Is zeker iets om te overwegen als de garantieperiode voorbij is. Is dit eenvoudig zelf te doen? De connectie naar de motor toe ziet er toch wel uit als een speciale connector...
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

thijser schreef: 02 jul 2019, 22:12 Dus als ik het goed begrijp zijn de connectoren naar de controller en motor niet van goede kwaliteit en zouden deze dus beter vervangen kunnen worden om problemen in de toekomst te voorkomen? Is zeker iets om te overwegen als de garantieperiode voorbij is. Is dit eenvoudig zelf te doen? De connectie naar de motor toe ziet er toch wel uit als een speciale connector...
Kwaliteit wordt gekozen ifv belasting EN ifv TIJD. Als nadien blijkt dat een onderdeel "fout berekend is" wordt dat aangepast. Misschien dezelfde stekker maar "gold plated" om oxidatie te vermijden en/of grotere pennen om contact opp te vergroten.
Daarom bij dit soort problemen (als veel voorkomend) na garantie best vervangen door standaard materiaal. Dat "speciaal" maakt het €€€ en is dikwijls inferieur. En dat is niet enkel bij Stromer...
Als je kan solderen en met een beetje gezond verstand is dat peanuts om te doen. Zet je een 1/2 uurtje naast je fiets en je bent 10j gerust. Nadien mag je trots zijn op jezelf, je hebt een Stromer verbeterd.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Volgens de dealer was er niets doorgebrand ofzo. Ze konden ook niet vertellen wat er nu exact mis was. Stromer heeft de fiets uitgelezen en de opdracht gegeven om de motor + controller te vervangen.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een jaar of twee geleden zat er een slechte batch motorbabels tussen. Toen was het sluiting IN de kabel, dat deze problemen gaf, niet perse iets met de connectoren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie