Slijtage / onderhoud-vraag

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik werk op een gelijkaardige manier als Lamkram : twee kettingen, ontvetten met remmenreiniger voor "tussentijdse smeerbeurten" (alle 250 km, T9-Boeshield) en alle 1000 km wissel ik de kettingen ... de ketting die eraf komt gaat dan in een bakje met lampenolie (ontvetten), mag na een weekje uitlekken en gaat na de poetsbeurt in een bakje met zuivere motorolie tot ze weer gemonteerd wordt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Golvas en Lamkram mag ik vragen hoeveel tijd jullie per week kwijt zijn onderhoud?
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In de periodes dat ik intensief met de Stromer rij zal dat zowat een uur tot anderhalf uur per week zijn : poetsen, bandenspanning, remmen uitblazen met perslucht, ketting, algemene check.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ter contrast (ik doe ongeveer 5-6 weken over 1000km en poets mijn fiets bijna nooit) besteed ik eens in de paar weken (bij erg nat weer wekelijks) 15-30 minuten om:
- de ketting schoon te maken en smeren
- bandenspanning controleren en herstellen

En na de 1000km ketting wissel, waarbij ik de fiets wat verder nakijk. Dit duurt 1-1,5 uur.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Stromerfred schreef: 19 mar 2019, 07:21 Golvas en Lamkram mag ik vragen hoeveel tijd jullie per week kwijt zijn onderhoud?
Ik probeer de fiets aan het eind van de week met een meertje en een sopje schoon te maken. Wanneer de ketting erg vies is maak ik deze schoon en als het erg is dan een ketting wissel, is nl zo gedaan. Tuurlijk banden controle voor de veiligheid.

Verder zo nu en dan even alles nalopen, de meest belangrijke bouten, spakenspanning op gevoel.

Ik denk gemiddeld een half uurtje tot drie kwartier. En ik vind het ook leuk om te doen.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Fiets onderhoud is niet direct mijn hobby. Mijn stadfiets is zoveel mogelijk onderhoudsvrij. Maar bij Stromer is er geen andere keuze.

Als het droog is doe ik elke maand wat dry lube erop. Als het flink regent in het weekend. Kost mij ongeveer 10 minuten.
Na 6.500 is de ketting en cassette vervangen bij de onderhoudsbeurt.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Plaats reactie