Defecte motor ST1

Peter W
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2018, 19:10

Hallo allemaal,
Na 4 jaar met mijn Stromer gereden te hebben(woon/werk), heeft de motor er de brui aan gegeven. Wat de reden ervan mag zijn weet ik niet. Het begon tijdens een rit huiswaarts dat het display 'No Batt' aangaf. Na enkele herstarten en rijden zonder ondersteuning kwam er terug leven in en heb ik de verdere rit (ongeveer 6km) kunnen verder zetten zonder problemen. De dag erna gaf de display weerom 'No Batt' aan toen ik naar mijn werk wou vertrekken. Ik ben toen zonder ondersteuning vertrokken met de idee dat het onderweg wel zou lukken om hem terug te herstarten. Maar dit lukte niet meer.
De Stromer hersteller vond nergens een fout behalve dat de fiets alleen maar opstart wanneer een andere motor werd aangesloten. Zijn besluit: de motor is defect. Kostprijs van een nieuwe motor: 1200€, een refurbished exemplaar: 700€. Dan maar voor deze laatste gekozen. Deze is inmiddels besteld en zou 1 dezer dagen in de werkplaats arriveren.

Ik vroeg me af of het wel meer voorvalt dat een relatief jonge motor er plotseling de brui aan geeft.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Niet goed natuurlijk, een kapotte motor.
Over welk type heb je het. En hoeveel kilometers heb je er mee gedaan.
Had je al veel problemen gehad in het verleden.
Dit is zo’n beetje de angst van de meeste forum gebruikers, een defect van een duur onderdeel buiten de fabrieks garantie.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Peter W
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2018, 19:10

Ik kan het momenteel niet nachecken maar ik vermoed ongeveer 28000km op de teller. Type= ST1 45km/u.
Het enige probleem dat ik had in het verleden was ook een 'No Batt' indicatie. Het enige wat werd gevonden was een kapotte spaak. Na herstel van de spaak was alles terug normaal. De hersteller vermoedde toen dat het systeem mogelijk te gevoelig reageerde op deze situatie. Dit was ongeveer 2 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peter W schreef: 27 mar 2018, 19:45 Ik vroeg me af of het wel meer voorvalt dat een relatief jonge motor er plotseling de brui aan geeft.
Als dat gebeurt, dan is er volgens mij vaak af fabriek al iets niet in orde met de motor en gaat-ie binnen garantie stuk.

Na 4 jaar en nog geen 30.000km op de teller motor defect dat is echt veel te vroeg. Wanneer je na gaat denken over de te verwachten economische levensduur van een ST1 (conformiteitsbeginsel: een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten), dan denk ik dat je nog best weleens in je recht zou kunnen staan als je claimt dat jij niet hoeft op te draaien voor de kosten.

Het probleem is wel dat de bewijslast voor de oorzaak van een defect na 6 maanden verplaatst naar de klant, en het zou een aardige toer kunnen zijn om aan te tonen dat de motor ondeugdelijk was. Zie ook:

http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Mjah de magische 6 maanden, wil je dan zeggen dat als er bv iets stuk gaat na die 6 maanden Stromer niet meer zo vriendelijk is naar garantie toe? (die bij mijn weten 2 jaar is na aankoop?).
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Een mogelijke oorzaak waarom de motoren van een ST1 stuk gaan is volgens mij door vocht in de motor, en dan gaat niet de motor stuk maar de controler die er ingebouwd zit. Mijn controler ging stuk na +/- 4000 km na een rit in de sneeuw.
Mijn theorie, de motor wordt warm, de lucht die in de motor zit zet uit, als je de fiets weg zet koelt de motor af, lucht krimpt en zuigt vochtige lucht in de motor, de lucht condenseert en... :bb

Dit is denk ik ook een reden dat Stromer is afgestapt van deze opstelling en de controlers bij latere types niet meer in de motor wegwerkt.

Ik wist niet dat je refurbished motoren kon kopen voor de ST1. Altijd handig zo'n weetje
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

De mijne heeft er na 8000 km (1,5 jaar) de brui aan gegeven, mededeling op scherm was NO_COMM --> bleek de controller te zijn. Rij het hele jaar door dus kan niet zeggen dat het door regen of sneeuw gekomen is.

Probleem trad op tijdens een rit, na 10 minuten fietsen geen aandrijving meer.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 29 mar 2018, 05:37 Mjah de magische 6 maanden, wil je dan zeggen dat als er bv iets stuk gaat na die 6 maanden Stromer niet meer zo vriendelijk is naar garantie toe? (die bij mijn weten 2 jaar is na aankoop?).
Stromer doet binnen garantie absoluut niet moeilijk, ook niet na die 6 maanden. Dat zal denk ik voor de meeste fabrikanten gelden. Maar stel dat je een onenigheid krijgt, bv je bagagedrager begeeft het na 16 maanden. Stromer zegt: geen garantie want dit is gebeurd door overbelasting. Jij zegt: ik heb de drager niet overbelast. Dan ben jij na 6mnd degene die zal moeten aantonen dat het een fabrieksfout betreft en geen gebruikersfout, en dat is als eindgebruiker vaak best lastig.

Maar nogmaals, dit is niet iets waar ik me bij Stromer druk over maak. Stromer is juist dermate soepel met het vervangen van onderdelen binnen garantie dat ze soms weleens over het hoofd zien dat een klant er na vijf vervangingen ook gewoon klaar mee kan zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Ik was kort geleden ook aan de beurt. Vond de ondersteuning wel al wat schokkerig en onregelmatig.
Na een paar dagen de fiets uit de schuur gehaald en deze gaf foutmelding Drive Error 0x210205.
De fout was met geen mogelijkheid weg te krijgen. :cry:
De fietsenmaker kwam er achter dat de melding alleen weg ging door er een andere motor op aan te sluiten. Deze is toen onder garantie netjes vervangen. Van de oude motor zou de hall-sensor kapot zijn gegaan. Ik heb nu een motor met serienr E17, de oude was een E16. Ik heb geen idee of de E17 verbeterde versie is. Maar nu gaat ie weer als een speer en de ondersteuning is ook mooi gelijkmatig en soepel.
:bp:
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dit berichtje laat me weer meer neigen naar het afsluiten van een Ebike garantie. Voor 180 EUR kan je de fiets blijkbaar drie jaar extra verzekeren (dus vanaf het derde tot het vijfde levensjaar van de fiets).Die verzekering dekt schade (geen slijtage) aan alle onderdelen van een elektrische fiets. De vraag is natuurlijk wel wat zo'n bedrijf gaat doen in geval van waterschade (in de FAQ staat niets wat betreft waterschade, wel dat corrosie niet verzekerd is, maar betreft dat laatste dan het frame of ook eender welke vorm van waterschade ?).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie