Ondersteuning minder, kan dit?

Plaats reactie
matthias027
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2020, 20:35
Locatie: Hulst
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 27000

Hallo iedereen,

Het forum is al goed afgezocht en steeds lees je wel wat vaker moeilijkheden naar ouderdom van batterij enzovoort enzovoort.. Maar het volgende heb ik toch nog nergens gelezen, en ik hoop dat ik toch misschien iemand vind die het eventueel ook heeft (gehad) en een oplossing kan vinden uiteraard.

De stromer is een ST1 van 2017, met de gouden 522Wh batterij. Op dit moment gaan we richting de 22.000km en naar actieradius merk ik nog steeds niet zo'n gek verschil. Ik rijd 32km enkel naar m'n werk en kwam zelfs enkele weken met de koude aan met nog 12%. Op deze warme dag was dit eerder 22% maar daar gaat het niet over.

Ik merk al enkele maanden dat vanaf een kilometer of 15-16 op m'n rit naar het werk de fiets "loodzwaar" wordt. Moeilijk te omschrijven, maar als ik thuis vertrek, is dit zoals je gewend bent van de stromer ST1 ga ik naar de 38-39 kmh. Ik ben zelf best getraind, weeg amper 62kg en meet 1m76, ik rijd 3 maal per week met de koersfiets mooie ritten. Conditie, is vrij ok te noemen. Maar na ongeveer de helft van mijn rit krijg ik de stromer amper naar 32-33 en eerlijk gezegd, ik trap me gewoon dood. Mijn hartslag gaat hoger dan op de koersfiets (terwijl ik daar bijna dezelfde snelheid haal maar ok) en het is echt niet meer fijn rijden. M'n vriendin heeft een Bosch 25 bike en daarmee fiets ik makkelijk naar de 30 zonder ik me dood duw (ja de ondersteuning is dan ook al weg). De batterij laad steeds op tot 100%, met het groene LED lampje en naar actieradius merk ik weinig verschil.

Ik kan me nu wel inbeelden dat deze batterij al best wat slijtage heeft met deze kmstand, het is de originele van bij aankoop fiets, maar je leest altijd dat dit zich vooral resulteert in de actieradius. Ik merk uiteraard verschil maar eigenlijk echt amper.
Is er een mogelijkheid dat zich dit ook bij een speed pedelec kan resulteren in minder power? Ik heb uiteraard wel vaak wind tegen, en die is best pittig aanwezig de laatste jaren, maar zo hard heb ik nog nooit een probleem gemerkt. De ene dealer zegt " ja uw piek vermogen ligt te laag dus met tegenwind kan de motor z'n kracht niet krijgen", de andere zegt dan weer "neen zal uw motor zijn die stuk is"... en dan nog een andere zegt "moeilijk te zeggen, want een batterij daar is nog niet veel over geweten"...

Nog een raar fenomeen, als ik de eerste kilometers van stand wissel (kracht) dan merk ik een groot verschil, maar als ik dan de stromer amper hoger krijg van 32 kmh en ik verzet het tot power of iets anders, voel ik niets van verschil.
Geen idee of iemand dit ook al heeft voorgehad, of hier meer kennis van heeft!
Bedankt voor je tijd om dit te lezen! :ay

Groetjes,
Matthias

Stromer ST1 comfort
522Wh
22000 km and climbing
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik gok op accu problemen. Je hebt een 36V systeem, dus zodra de spanning inzakt gaat jouw topsnelheid er gelijk aan. Bij een oude accu zakt de spanning sneller in dan bij een nieuwe accu.

Daarnaast lees ik dat je ongeveer evenveel capaciteit over hebt na een rit als voorheen, maar nu moet jij er serieus harder voor werken (en zal het tempo lager liggen). Ergo: fiets verbruikt minder maar rest capaciteit is gelijk...

Probeer eens met een accu van een ander als de FM er geen meer heeft. Wellicht dat een andere oer-ST1 rijder in de buurt woont?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
matthias027
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2020, 20:35
Locatie: Hulst
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 27000

Bedankt voor de reactie. Mijn redenering was inderdaad ook zo, maar door verschillende fietsenmakers te contacteren begon ik toch ook te twijfelen. Je hoort dan 4 verschillende verhalen ...

Ik heb na een test met een recentere accu van 630wh gemerkt bij een klein ritje dat ik plots wind tegen weer naar de 40 ging en met meewind weer 44-45... dat was al meer dan een jaar geleden dat ik de 40 op m’n display zag verschijnen. Ik heb nu een recente 630wh accu gekocht en ben vooral benieuwd bij een langere rit.

Ik hou jullie alleszins op de hoogte, maar het lijkt er naar dat de stromer bij accu problemen of bij accu slijtage de actieradius primeert buiten power op de motor. Een FM kon me vertellen dat Stromer een van de weinige merken is die dit ‘inplant’ in de software. De meeste accu’s die slijtage vertonen van andere merken zullen vaak dezelfde kracht geven maar zal de actieradius plots snel gaan afnemen. Dat verhaal leek me ook het meest bij mij aansluitend met m’n probleem. Nu nog wat langere ritten doen en eens testen wat dat geeft! Dit is duidelijk een probleem dat misschien meer en meer naar boven zal komen naarmate onze stromers een dagje ouder worden... ben benieuwd!

Groetjes,
Matthias
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Graag gedaan, hopelijk is je probleem opgelost!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
ck3604168
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:57
Locatie: Zevenhuizen gr
Merk SP: stromer st1 2015
Km-stand: 4555

Even voorstellen . Ik ben Cor , sinds een aantal weken in bezit van St1 2015 , blauwe Limited Edition, gouden 522 accu, 4400 km op teller
Ik gebruik de Stromer 2-3 dagen per week Zevenhuizen -Drachten 24 km enkele reis. Bevalt uitstekend en ben er blij mee.
Toch twijfel ik of de fiets helemaal ok is . Ik haal een topsnelheid van , als ik flink doortrap , rond de 38 km per uur.
Ander moment heeft hij een iets hoger top van rond de 40 . De 45 zit er echter geen moment in. Ik weeg 115 kilo schoon aan de haak..
Gevoelsmatig houd hij iets in. Sensor rem staat op 90 %

Ik lees dat in de oude t1 een minder sterke motor zit dan nieuwere versies. Geeft dit het verschil?
Kun je de oudere 2015 versie ook kalibreren, om eventueel probleem om te lossen ?

Graag zou ik van jullie eventuele tips horen die me kunnen helpen, of bevestiging dat alles op het oog ok is .
Groet,
Cor
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gezien de leeftijd van jouw fiets zou ik eerst naar de accu kijken.

- hoeveel km gaan je ongeveer met jouw accu fietsen, aan max snelheid en met eind neutraal weer?
- welke snelheid haal je dan als de accu helemaal vol is en vanaf wanneer (accu percentage) begint hij in te houden?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Have You Tried Turning It Off and On Again?

38 a 40 moet gewoon kunnen, en met wind mee 44,4. Nu kijk ik eigenlijk niet zoveel naar mijn snelheid, ik wil gewoon relaxt rijden en als dat wat trager is dan is dat maar zo.
Heel soms heb ik ook dat je voelt dat het niet lekker rijdt. Even stoppen de fiets helemaal uitschakelen en terug starten (met de code) en dan is het weer goed. (soort van calibratie vermoed ik)
Dit heb je waarschijnlijk al wel nagekeken maar:
Ondersteuning op 4
Recup op uit.
Heb je de drie pijltjes op de display staan achter de batterij. (als je je de pleuris trapt)
Hoe staat de ondersteuning ingesteld, 90% is het maximum en dat rijdt het lekkerste als luie fietser vind ik.

De oude Stromer ST1 is sowieso trager dan de nieuwere modellen. Van horen zeggen, ik heb nog nooit op een andere SP gereden...
In de winterperiode heeft mijn blauwe batterij 630Wh na 22Km nog iets van een 20% over, de fiets is van 2017. Ik merk haast nooit dat er capaciteits verlies is als de batterij wat ontladen is of het moet echt heel laag zijn.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
ck3604168
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:57
Locatie: Zevenhuizen gr
Merk SP: stromer st1 2015
Km-stand: 4555

dank voor jullie berichten.

Ik kan rond de 30 - 35 met accu. Dit is ca 30 % op stand 2-3 , 70 % 0- stand 4 .Ik laat hem op het werk weer vol op .
Snelheid is op 100 % accu rond de 39. Vanmiddag even ritje gemaakt van 2 x15 km, zonder bijladen. Accu dan nog 10% over. Haal ik met moeite nog de 35. Op Stand 2 en 4

Tony.
Wat bedoel je met opnieuw opstarten met code? Die ken ik niet ... , Heb Recup aan staan, zal hem eens op uit proberen.
Tekentje >> zie ik weinig tot niet op mijn displaytje verschijnen.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Je kan met het meest linkse knopje onderaan de display de Stromer uitschakelen, als je hier wat langer op drukt wordt de Stromer gelockt. Je hebt dan een code van 4 cijfers nodig om terug te kunnen starten.
Ik rij onder normale omstandigheden met >> op het display, als je echt kracht zet wordt het >>>
Zet het recupereren sowieso maar uit.
Ik weet niet hoe vast je achterwiel moet staan, maar ik draai deze altijd zo vast als ik kan met een ringsleutel. Heb ik nog nooit met een momentsleutel gedaan. maar misschien weet iemand hier wel hoe vast die moet staan. Misschien geeft dit ook nog verschil in ondersteuning zoals bij nieuwere Stromers.
De ondersteuning kan je ook in het menu instellen, (dus niet de standen van 1 tot 4 die je met de knopjes instelt).
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Tony Mb schreef: 16 mei 2021, 09:09 Ik weet niet hoe vast je achterwiel moet staan, maar ik draai deze altijd zo vast als ik kan met een ringsleutel. Heb ik nog nooit met een momentsleutel gedaan. maar misschien weet iemand hier wel hoe vast die moet staan.
Aanhaalmoment achterwiel ST1 < 2018 = 70 Nm :
Stromeur schreef: 28 jun 2018, 19:26 Houd er bij het aandraaien van het achterwiel rekening mee dat Stromer inmiddels een veel krachtiger moment adviseert dan aanvankelijk gecommuniceerd: het was 40Nm en het advies is nu 70Nm.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie